Wspólna wizja Coop i SSI SCHÄFER – wdrożenie największego w Szwecji zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego
Aktualności Artykuły Automatyka E-commerce Intralogistyka Magazynowanie

Wspólna wizja Coop i SSI SCHÄFER – wdrożenie największego w Szwecji zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego

W październiku 2020 r. Coop, jeden z wiodących detalistów spożywczych w Szwecji, wybrał SSI SCHÄFER jako generalnego wykonawcę intralogistyki, aby zapewnić najnowocześniejsze, energooszczędne i wysoce zautomatyzowane rozwiązanie logistyczne dla swojego nowego centrum dystrybucyjnego o powierzchni 77 000 m² w Eskilstunie w Szwecji.

Nowe centrum dystrybucyjne Coop, strategicznie zlokalizowane w sercu Szwecji, zostało zaprojektowane do obsługi dystrybucji towarów do ponad 800 sklepów Coop w całym kraju. Większość przepływu materiałów jest przetwarzana przez wysoce zautomatyzowane zrobotyzowane systemy kompletacji opakowań w dwóch strefach temperaturowych „chilled” oraz „ambient”. Nowa inwestycja stanowi istotny element strategii Coop w zakresie zwiększania efektywności operacyjnej i ograniczania wpływu na środowisko, wyznaczając nowe standardy zrównoważonej logistyki w branży detalicznej, umożliwiając realizację 600 000 zamówień opakowaniowych dziennie.

Mats Tornard, kierownik projektu ds. strategicznego łańcucha dostaw w Coop, opowiada o genezie tego przedsięwzięcia, jego celach i przyszłości. Wspomina, że decyzja o odejściu od ręcznej obsługi magazynowej była naturalną odpowiedzią na zmiany zachodzące w branży.

– Widzieliśmy wyraźny trend w kierunku automatyzacji. Poziomy wydajności, jakie zapewniają zautomatyzowane systemy, są nieosiągalne przy tradycyjnej, ręcznej obsłudze towarów – podkreśla Tornard.

Z myślą o poprawie warunków pracy, długoterminowej efektywności oraz zrównoważonym rozwoju Coop zdecydował się na inwestycję w nowoczesne, zautomatyzowane centrum logistyczne.

Jak działa nowe centrum dystrybucyjne Coop o powierzchni 77 000 m²?

Już na etapie planowania projektu Coop jasno zdefiniował swoje wartości i cele – kluczowe były troska o pracowników oraz działania proekologiczne. Firma dążyła do tego, by decyzje projektowe nie wymagały kompromisów w tych obszarach. Jednym z przykładów proekologicznego podejścia jest integracja z ogólnokrajową siecią kolejową, co pozwala znacząco ograniczyć transport samochodowy i zmniejszyć emisję CO₂.

Większość towarów trafia do centrum pociągami i jest rozładowywana bezpośrednio przy strefie przyjęć. Strefa ta wyposażona jest w zautomatyzowaną linię przenośników oraz stanowiska kontroli jakości – w tym stację NOK (Not OK) i stację kontroli palet. Sprawdzane są takie elementy, jak jakość owinięcia, stabilność ładunku i jakość nośników (palet). Po akceptacji towary trafiają do magazynu wysokiego składowania, gdzie są przechowywane do momentu realizacji zamówienia.

Wówczas palety są transportowane do stacji automatycznej depaletyzacji, gdzie roboty przemysłowe depaletyzują je na pojedyncze jednostki i umieszczają w pojemnikach. Te są następnie magazynowane i przygotowywane do kompletacji zamówień klientów. Zastosowane przez firmę SSI SCHÄFER rozwiązanie 3D-Matrix Solution®, które klient określa jako „magazyn kompletacyjny” dla ponad 700 000 pojemników, pełni funkcję bufora pojemnikowego. Lokalizacje magazynowe są obsługiwane przez system shuttle SSI Flexi, odpowiedzialny za załadunek i pobieranie pojemników.

Oprogramowanie logistyczne WAMAS®, opracowane i dostarczone przez SSI SCHÄFER, realizuje proces automatycznego sekwencjonowania i kontroli wydawania produktów z magazynu kompletacyjnego na podstawie zawartości zamówień, uwzględniając możliwość i kolejność paletyzacji poszczególnych produktów w obrębie poszczególnej warstwy, jak i jednostki paletowej, zachowując stabilność ładunku oraz optymalizując wymiary całego ładunku logistycznego. Następnie SSI Flexi dostarczają pojemniki z produktami do stacji paletyzacji, gdzie 32 roboty paletyzujące realizują procesy paletyzacji, tj składania zamówień do wysyłki na palecie logistycznej.

Gotowe palety są dostarczane do bufora wysyłkowego, gdzie wszystkie ładunki przychodzące do jednego klienta lub lokalizacji są konsolidowane w oczekiwaniu na odjazd. Na koniec przyjeżdżają ciężarówki i palety są pobierane w kolejności załadunku do doków wysyłkowych.

– Czasami skomplikowane rzeczy stają się proste, jestem zdania, że wspólnie udało nam się stworzyć niesamowite rozwiązanie – mówi Mats Tornard.

Wspólna wizja Coop i SSI Schaefer – wdrożenie największego w Szwecji zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego

Korzyści i przekonanie o słuszności wyboru

To wspaniałe, że obie firmy postrzegają tę współpracę jako długoterminowe Cieszymy się, że SSI SCHÄFER jest zawsze zaangażowany w przed- stawianie nowych rozwiązań, które nie były dostępne wcześniej na etapie koncepcji i projektowania. To proaktywne i innowacyjne myślenie zdecydowanie pomogło nam wykorzystać maksymalny potencjał naszego centrum dystrybucyjnego – mówi Mats Tornard.

Nowe centrum dystrybucyjne Coop – większa wydajność, ergonomia i zrównoważony rozwój

Nowy obiekt logistyczny znacząco zwiększa efektywność łańcucha dostaw Coop. Firma odnotowuje zauważalny wzrost liczby codziennie realizowanych zamówień oraz usprawnienie transportu – dzięki lepszej integracji z siecią kolejową dostawy są bardziej punktualne i zoptymalizowane.

Głównym celem Coop było skrócenie czasu rozładunku w sklepach poprzez wprowadzenie „przyjaznych dla klienta” palet oraz zautomatyzowanie procesu paletyzacji przy użyciu systemu SSI Case Picking. Zastosowanie robotów znacząco poprawia jakość i szybkość układania palet, a jednocześnie zmniejsza obciążenie fizyczne pracowników.

Lepsze warunki pracy – automatyzacja zamiast ręcznych procesów

Jednym z kluczowych atutów nowego rozwiązania jest zapewnienie bezpieczniejszego i bardziej ergonomicznego środowiska pracy. W poprzednim magazynie większość operacji wykonywano ręcznie – obejmowało to m.in. podnoszenie i przenoszenie ciężkich ładunków, rozciąganie i owijanie folią. Dziś te wymagające fizycznej siły zadania realizują maszyny, a pracownicy pełnią głównie funkcje nadzorcze i kontrolne. Dzięki temu Coop może koncentrować się nie tylko na poprawie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, ale także na dalszym doskonaleniu procesów logistycznych.

Wspólna wizja Coop i SSI Schaefer – wdrożenie największego w Szwecji zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego

Przyszłość zrównoważonego rozwoju tuż za rogiem

Zrównoważony rozwój to jedna z kluczowych wartości Coop – podkreśla Mats Tornard.

Firma od dawna stawia na ekologiczne rozwiązania. Już 30 lat temu Coop jako pierwsza sieć spożywcza w Szwecji wprowadziła na rynek własną markę ekologiczną – Änglamark, która do dziś symbolizuje odpowiedzialność środowiskową. Marka ta została uznana za najbardziej zrównoważoną w kraju według rankingu Sustainable Brand Index – W tym roku kolejny raz z rzędu nagroda trafiła do Coop.

Zawsze bierzemy pod uwagę aspekty środowiskowe i ekologiczne przed rozpoczęciem nowego projektu – kontynuuje Mats Tornard.

Nowe rozwiązanie przynosi również firmie więcej zrównoważonych korzyści. Przenosząc strefy przechowywania w niskiej i wysokiej temperaturze do jednego obiektu, pozwoliło ograniczyć transport i zmniejszyć emisję CO₂.

Coop od kilku lat korzysta z pociągów do odbioru towarów, ponieważ jest to bardziej przyjazne dla środowiska. W przypadku nowego centrum dystrybucyjnego pojemność strefy rozładunku pociągów zwiększono dwukrotnie w stosunku do 2020 r. Dwa zestawy torów kolejowych biegną tuż obok magazynu, aby zapewnić płynny i szybki rozładunek. Pociągi zostały powiększone do maksymalnej dopuszczalnej długości. Dzięki temu rozwiązaniu Coop jest w stanie obsłużyć nadchodzące rosnące zapotrzebowanie bez konieczności korzystania z innych pojazdów, np. ciężarówek.

– Coop to firma, która wyróżnia się indywidualnym podejściem, zaangażowaniem w zrównoważony rozwój oraz troską o swoich pracowników. Te same wartości przyświecają firmie SSI SCHÄFER, co przekłada się na efektywną i harmonijną współpracę między obiema stronami – mówi Robert Jastrzębski Head of Sales Poland & Baltic states

SSI SCHÄFER

Grupa SSI SCHÄFER to grupa spółek działająca na całym świecie i wiodący dostawca rozwiązań w zakresie modułowych systemów magazynowych i logistycznych na świecie, dla wszystkich obszarów intralogistyki. Od ponad 30 lat SSI SCHÄFER Polska wspiera firmy w całym kraju, dostarczając nowoczesne i dopasowane rozwiązania magazynowe. Główna siedziba firmy znajduje się w Warszawie, a oddziały w Poznaniu i Gdyni zapewniają bliskość i szybki kontakt z klientami w różnych regionach Polski.

– Nasz zespół liczący ponad 120 specjalistów tworzy lokalne centrum kompetencji, które obejmuje sprzedaż, projektowanie systemów, zarządzanie projektami, wsparcie IT oraz opiekę po sprzedaży. To kompleksowe podejście pozwala firmie działać elastycznie i skutecznie – od pierwszego kontaktu z klientem aż po wdrożenie i długofalowe wsparcie operacyjne – kontynuuje Robert Jastrzębski.

Wśród kluczowych obszarów działalności SSI SCHÄFER Polska znajdują się zintegrowane systemy intralogistyczne – od rozwiązań ręcznych i półautomatycznych, po w pełni zautomatyzowane magazyny sterowane, przez zaawansowane oprogramowanie logistyczne WAMAS®. Lokalni inżynierowie ściśle współpracują z klientami, tworząc indywidualnie dopasowane projekty maksymalizujące wydajność i efektywność operacyjną. Dzięki własnym zespołom montażowym i serwisowym firma gwarantuje sprawną instalację oraz całodobowe wsparcie techniczne, zgodne z najwyższymi standardami jakości, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Połączenie globalnego know-how SSI SCHÄFER, lokalnego doświadczonego zespołu inżynieryjnego oraz innowacyjnych technologii wraz z oprogramowaniem SSI SCHÄFER umożliwia klientom zwiększenie wydajności i zrównoważony rozwoju procesów magazynowania, kompletacji i transportu oraz kształtuje przyszłość intralogistyki – zgodnie z mottem firmy „Think Tomorrow”.

 


Robert Jastrzębski Head of Sales Poland & Baltic states SSI SCHAFER

 

Autor: Robert Jastrzębski
Head of Sales
Poland & Baltic states SSI SCHAFER

SSI SCHÄFER