Trans Polonia: nowy rozdział historii przewoźnika
Aktualności Logistyka Magazynowanie Transport i spedycja

Trans Polonia: nowy rozdział historii przewoźnika

Dołączenie do TPG holenderskiego przewoźnika Nijman/Zeetank otwiera przed grupą dostęp do perspektywicznego rynku przewozów szkła i znaczny wzrost możliwości świadczenia usług transportu intermodalnego. Jednocześnie transakcja obejmuje prowadzenie logistyki magazynowej dla fabryk szkła Pilkington w St. Helens w Wielkiej Brytanii i w Sandomierzu w Polsce.

 – Trans Polonia jest jednym z kluczowych przewoźników na europejskim rynku transportu towarów niebezpiecznych. To rynek bardzo wymagający, na którym liczą się przede wszystkim jakość i zaufanie budowane latami. Z tego względu myśląc o rozwoju grupy, w tym o przejęciach, musieliśmy uwzględnić także ten aspekt.  Przejęcie spółki Nijman/Zeetank było więc przemyślanym i optymalnym rozwiązaniem – z jednej strony zainwestowaliśmy w firmę o ugruntowanej pozycji na rynku przewozów materiałów niebezpiecznych, a z drugiej poszerzyliśmy naszą działalność o nowe obszary i segmenty przewozów – powiedział Dariusz Cegielski, prezes zarządu grupy Trans Polonia.

Aktualnie Nijman/Zeetank dysponuje flotą pojazdów (648 szt.) i tankkontenerów (530 szt.). – To między innymi tankkontenery są bardzo ważnym elementem tej transakcji, gdyż umożliwiają nam mocne wejście na istotny dziś rynek intermodalny – podkreśla prezes Dariusz Cegielski. – Mamy zespół, kompetencje i niezbędne doświadczenie Nijman/Zeetank w organizacji i realizacji specjalistycznych przewozów intermodalnych. Ten sektor od dawna był dla nas interesującym kierunkiem, jednak bariera wejścia jest tu ustawiona bardzo wysoko. Akwizycja N/Z zmienia naszą pozycję na rynku, otwierając przed nami nieograniczone możliwości rozwoju. Do realizacji usług intermodalnych będziemy wykorzystywać tankkontenery Nijman/Zeetank, obsługując zarówno klientów przejmowanego podmiotu, jak i obecnych kontrahentów TPG – dodaje.

Standardowy kontener daje możliwość przewiezienia 26 ton produktów i jest to optymalne rozwiązanie dla transportu towarów ciężkich. – Jestem przekonany, że wejście w segment chemicznych przewozów intermodalnych pozwoli nam wzmocnić pozycję TPG jako czołowego europejskiego dostawcy logistyki chemicznej – zapewnia prezes Cegielski.

"Logistyka360" // nr.1/2025 (maj)

Warto tu wspomnieć, że w przypadku integracji Nijman/Zeetank i TPG transport intermodalny będzie połączeniem transportu kołowego, kolejowego i morskiego lub rzecznego.

Logistyka szkła

Kolejnym widocznym elementem transakcji będzie pojawienie się we flocie TPG innenladerów, czyli specjalistycznych pojazdów do przewozu szkła, a także wzbogacenie oferty grupy o usługi logistyki magazynowej oraz bezpośrednie zaopatrzenie i utrzymanie produkcji na linii produkcji szkła float w Sandomierzu dla Pilkington Polska.

– Nijman/Zeetank posiada w ofercie usługę logistyki wewnątrzzakładowej oraz magazynowania dla przemysłu hutniczego szkła. Wynika to z długotrwałej współpracy pomiędzy holenderską spółką a brytyjskim producentem szkła – zarówno w UK, jak i w Polsce. Widzimy tutaj bardzo ciekawe możliwości dalszego rozwoju – wyjaśnia Dariusz Cegielski.

Zarówno w Polsce (Sandomierz), jak i w Wielkiej Brytanii (St. Helens, Liverpool), rozwój Spółki był ściśle związany z potrzebami przemysłu szklarskiego i zakładami Pilkington. Działania Nijman/Zeetank nie były oparte o współpracę kapitałową, czy też inwestycyjną, ale o ofertę przewozową i magazynową ściśle skoordynowaną z potrzebami transportu szkła. – Efektem tego współdziałania była ubiegłoroczna decyzja o rozszerzeniu współpracy z Pilkington Polska o obsługę linii float oraz serwis sprzętu wykorzystywanego w jej funkcjonowaniu. Przyniosła ona spółce wymierne korzyści – stwierdził Marcin Tarnicki, członek zarządu J. Deckers & Zn NV z grupy Trans Polonia.

Spółka Nijman/Zeetank, o czym warto wspomnieć, ma również kompetencje niezbędne do realizacji m.in. skomplikowanego rozładunku surowego szkła, które Pilkington Automotive Poland zamawia u producentów w Europie Zachodniej.

Kluczowe pozostają porty

Porty zawsze były ważne w strategii przewozów realizowanych przez TPG, dlatego lokalizacje zagranicznych spółek grupy nie są przypadkowe. J. Deckers & Zn znajduje się w sercu logistycznego zaplecza portów ARA (Amsterdam–Rotterdam–Antwerpia), a spółka TPG International GmbH z Hilden mieści się w rejonie Zagłębia Ruhry w pobliżu kluczowych portów rzecznych Niemiec. Obie spółki specjalizują się w przewozach płynnych ładunków chemicznych oraz ładunków niebezpiecznych. – Kupno holenderskiego przewoźnika daje nam dodatkowo bazę magazynowo-logistyczną w Spijkenisse, bezpośredni dostęp do portu w Rotterdamie oraz własne zaplecze w St Helens w Wielkiej Brytanii – miejscowość ta jest doskonale skomunikowana z portem w Liverpoolu. – przypomniał prezes Cegielski.

Tak zmieni się Trans Polonia

Nie ulega wątpliwości, że zakup Nijman/Zeetank to ważny krok w grupie Trans Polonia. Zmienia się skala i zakres prowadzonej działalności. Polski przewoźnik w 2024 r. wypracował 221 mln zł przychodów. W Nowej Grupie Trans Polonia już z Nijman/Zeetank przychody za 2024 rok przekroczyłyby pół miliarda i wyniosłyby 518 mln zł.

Wynik EBITDA wzrósłby z 22 do 65 mln zł. Połączone podmioty dysponują flotą ponad 1000 specjalistycznych pojazdów, zatrudniają ponad 1000 pracowników i obsługują ponad 300 klientów.

– Dzięki tej akwizycji znacząco rozszerzamy naszą działalność zarówno pod względem skali, jak i zakresu. Rozszerzamy portfolio o transport szkła oraz kompleksowe usługi magazynowe. Co istotne, zyskujemy dostęp do transportu intermodalnego, opierając się na infrastrukturze portu w Rotterdamie. To wzmacnia naszą pozycję konkurencyjną w. Wyraźny wzrost liczby klientów pomoże nam lepiej zarządzać kosztami. Zakładamy, że pierwszy raz wyniki przejmowanej spółki pojawią się w naszym bilansie w czwartym kwartale tego roku – zapewnia Marcin Tarnicki.


źródło: Trans Polonia