Transport morski odpowiada za ok. 80 procent wolumenu światowego handlu, jest więc on kluczowy dla prawidłowego działania globalnego łańcucha dostaw. Mimo jego znaczenia branża ta napotyka na liczne wyzwania, szczególnie gdy mowa o transporcie towarów niebezpiecznych. Jak zatem zapewnić bezpieczeństwo podczas przewozu chemikaliów i innych niebezpiecznych materiałów drogą morską? Na to pytanie odpowiada ekspertka Dachser, Ewelina Staszewska-Kobiela.
Wymagania IMDG
-
Oznakowanie kontenerów: umożliwia szybką identyfikację rodzaju przewożonego materiału i zawiera m.in. nazwę substancji, jej właściwości oraz ewentualne procedury postępowania w przypadku awarii, oraz ewentualnej konieczności oddzielenia towarów niebezpiecznych od innych ładunków.
-
Opakowanie: zawsze zależy od klasy i rodzaju ładunku, a dobór odpowiedniego opakowania pozwala chronić przewożony towar przed uszkodzeniami mechanicznymi czy przeciekiem. Materiał, z którego jest wykonane opakowanie nie może wchodzić w żadną reakcję z przewożonymi substancjami.
-
Deklaracja towarów niebezpiecznych (Dangerous Goods Declaration)
-
Certyfikat pakowania kontenera (Container Packing Certificate)
-
Karta charakterystyki (Material Safety Data Sheet)
„Deklaracja towarów niebezpiecznych (DGC) stanowi podstawowy dokument, który musi być dostarczony przed wysyłką, potwierdzający, że przesyłka została oznaczona, zapakowana i zgłoszona zgodnie z przepisami dotyczącymi towarów niebezpiecznych. Warto wiedzieć, że decyzja o umieszczeniu kontenera w określonym miejscu na statku pochodzi właśnie z tego dokumentu, pozwala odpowiednio zastosować zasady segregacji i sztauowania. Dlatego tak ważne jest jego prawidłowe wypełnienie” – komentuje Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.
Umowa ADR
Dedykowane rozwiązanie DACHSER Chem Logistics
źródło: DACHSER