Ponad 20 przedsiębiorstw w Europie oparło swoje produkty na technologii ogniw paliwowych Toyoty
Aktualności Ekologia Technologie

Ponad 20 przedsiębiorstw w Europie oparło swoje produkty na technologii ogniw paliwowych Toyoty

Toyota Motor Europe współpracuje już z ponad 20 partnerami, którzy wykorzystują technologie wodorowych ogniw paliwowych Toyoty jako źródło zasilania w swoich produktach. Wyjątkowo wydajny i łatwy w przystosowaniu do różnych potrzeb system ogniw paliwowych jest obecnie używany we wszystkich dziedzinach transportu oraz energetyce.

Toyota należy do największych promotorów wodoru na świecie, a jako dostawca systemów ogniw paliwowych wspiera wysiłki wielu firm w rozwoju gospodarki wodorowej. Marka produkuje pojazdy z elektrycznym napędem na wodór (FCEV) od 2014 roku, kiedy na rynku zadebiutował sedan Mirai. Obecnie oferuje drugą generację tego globalnego modelu, a na wybranych rynkach także autobusy i samochody dostawcze.

W Europie Toyota przyjęła strategię współpracy z regionalnymi producentami, którym dostarcza gotowe zestawy ogniw paliwowych, stanowiące główny element bezemisyjnych napędów wodorowych. Japońska marka poszła też o krok dalej i zaoferowała produkowane w Belgii gotowe moduły ogniw paliwowych, które mogą być wykorzystywane jako generator prądu w dowolnych urządzeniach i maszynach.

Ogniwa paliwowe Toyoty przyspieszają dekarbonizację transportu

Uniwersalność i elastyczność oferty Toyoty zaowocowała wieloma partnerstwami, które mają potencjał, by znacząco przyspieszyć dekarbonizację transportu opartą na wodorze. Dobrym przykładem jest francuska firma GCK, specjalizująca się w zielonej mobilności, która dokonała konwersji autokarów napędzanych silnikami Diesla na elektryczny napęd wodorowy. Warto podkreślić, że są to autokary używane, co pokazuje, że redukcja emisji CO2 w europejskim transporcie nie musi polegać na całkowitej wymianie parku pojazdów na nowe, wyposażone w bezemisyjne napędy.

Konwersja autobusów polegała na zastąpieniu silnika wysokoprężnego i skrzyni biegów układem złożonym z silnika elektrycznego o mocy 370 kW, modułu ogniw paliwowych Toyota TFCM2-B oraz niewielkiej baterii. 10 pokazowych pojazdów służyło do transportu ponad pięciu tysięcy gości podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu. Po zakończeniu obu imprez pojazdy będą służyły do przewozu pasażerów w regionie Ile de France. Zostaną zakupione przez firmę B.E. Green, operatora oferującego usługi transportowe neutralne klimatycznie.

Podobny projekt Toyota zrealizowała razem z firmą Hyliko. Polegał on na konwersji dwóch dużych ciężarówek z silnikami Diesla na elektryczne napędy z ogniwami paliwowymi. Jedna z nich została wykorzystana do obsługi logistycznej Igrzysk w Paryżu.

Toyota dostawcą ogniw paliwowych dla europejskich producentów

Toyota jest także zaangażowana w produkcję autobusów z napędem na wodór w ramach trwającej od 2021 roku współpracy z portugalską marką CaetanoBus. Autobusy H2.City Gold mogą zapewnić bezemisyjny transport miejski i dalekobieżny. 115 takich pojazdów jest już wykorzystywanych w transporcie publicznym w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii, a kolejne zamówienia są w trakcie realizacji. 12 egzemplarzy posłużyło do transportu sportowców i gości podczas tegorocznych Igrzysk. Dwa z nich zostały przystosowane do przewozu zawodników poruszających się na wózkach inwalidzkich.

H2.City Gold to autobus niskopodłogowy, wyposażony w produkowane w Europie moduły ogniw paliwowych nowej generacji Toyoty o mocy 70 kW. Autobus ma silnik elektryczny o mocy 180 kW oraz baterię litowo-tlenkowo-tytanową o pojemności 44 kWh. Na jednym tankowaniu może pokonać ponad 500 km.

Wodorowe ogniwa paliwowe otrzymały również samochody ciężarowe marki VDL, które pomogą zdekarbonizować floty partnerów Toyoty w ramach sieci logistycznych TME. Ten sam model testuje Coca-Cola w ramach współpracy z Air Liquide, VDL Groep i Toyotą. Pojazd ma zasięg do 450 km, a jego tankowanie trwa około 20 minut.

Zasilanie wodorowe może być stosowane z powodzeniem także na morzu. Na rynku jachtowym Toyota weszła we współpracę z dwoma podmiotami. Firma EODev, której Toyota jest współwłaścicielem, wprowadziła do sprzedaży generator REXH2 przystosowany do pracy w wilgotnych warunkach na pokładzie. Podobny projekt Toyota zrealizowała wspólnie z norweską firmą Corvus.

Ogniwa paliwowe Toyoty stosowane są także poza sektorem mobilności. EODev wykorzystuje je w swoich generatorach prądu z linii GEH2. W maju 2021 roku te urządzenia zapewniły zielony prąd dla efektownej, zielonej iluminacji wieży Eiffla. Innym innowacyjnym zastosowaniem technologii wodorowych Toyoty w energetyce są przenośne kartridże z wodorem. Pojemniki o długości 40 cm są podłączane do niewielkich generatorów prądu z ogniwami paliwowymi, a zawartość jednego kartridża wystarczy na zasilanie domowej kuchenki mikrofalowej przez 3-4 godziny.

Do korzystania z wodorowych kartridżów potrzebna będzie niewielka infrastruktura, która zapewni zasilanie np. podczas imprez plenerowych, wyjazdów czy przerw w dostawach prądu. Do komercyjnego użytku Toyota przygotuje zbiorniki o różnych wymiarach, aby zapewnić użytkownikom jak najszersze możliwości stosowania tej technologii.

Rozwój oferty aut wodorowych dla europejskich klientów

Technologia wodorowych ogniw paliwowych drugiej generacji, którą Toyota oferuje obecnie swoim partnerom, zadebiutowała wraz z premierą drugiej odsłony modelu Mirai. Średniej wielkości sedan z bezemisyjnym napędem wodorowym jest oszczędniejszy i bardziej dynamiczny od poprzednika, a jego zasięg wzrósł o 30%, do 650 km. Jest to globalny model, oferowany na europejskim rynku od 2021 roku. Toyota dostarczyła do obsługi tegorocznych Igrzysk 500 egzemplarzy tego auta, które dołączyły do już istniejącej floty 1000 Mirai jeżdżących po Paryżu w roli taksówek.

Mirai jest obecnie jedynym wodorowym samochodem Toyoty w Europie, jednak marka pracuje obecnie nad kolejnym modelem z takim napędem – Hiluxem FCEV. Bezemisyjny terenowy pick-up o zasięgu około 600 km został opracowany przez brytyjski oddział firmy i obecnie przechodzi finalną fazę testów oraz jest prezentowany potencjalnym klientom. Ten unikalny projekt zrealizowany specjalnie na europejski rynek wpisuje się w wielotorową strategię Toyoty, która prowadzi do osiągnięcia neutralności klimatycznej poprzez oferowanie klientom pełnej gamy napędów dostosowanych do ich oczekiwań, przepisów oraz lokalnej infrastruktury.


źródło: Toyota