Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. Jest decyzja lokalizacyjna
Aktualności Inwestycje

Budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu. Jest decyzja lokalizacyjna

Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, poinformował, że decyzja lokalizacyjna dotycząca Głębokowodnego Terminala Kontenerowego jest już ostateczna. Obecnie trwają prace nad uzupełnieniem materiałów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej. Planowany terminal to kluczowy projekt infrastrukturalny, który zwiększy możliwości przeładunkowe i logistyczne polskich portów, zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu towarowego. Jego realizacja ma istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu oraz dla poprawy pozycji Polski na międzynarodowej mapie transportowej.

Podczas konferencji prasowej w Szczecinie, wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, podkreślił, że wszystkie działania podjęte w ostatnich miesiącach są kluczowymi krokami w realizacji Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Celem jest, aby na przełomie lat 2028/2029 największe kontenerowce na świecie mogły zawijać do portu w Świnoujściu na Pomorzu Zachodnim.

Wiceminister poinformował również o podjętych działaniach mających na celu usprawnienie transportu kontenerów z planowanego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Prace te obejmują poprawę infrastruktury kolejowej na trasie C-E 59 oraz na linii kolejowej 401, łączącej Szczecin ze Świnoujściem. W 2024 roku zostanie przeznaczonych 60 mln zł na remont drogi C-E 59, a w latach 2025-2026 planowane są inwestycje o wartości około 250 mln zł na trzech odcinkach tej trasy.

PKP PLK prowadzi również prace nad studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej 401, aby zwiększyć przepustowość i umożliwić pociągom o długości 750 metrów osiąganie prędkości do 120 km/h. Celem tych działań jest wybór najlepszego wariantu inwestycyjnego, który pozwoli na sprawny wywóz kontenerów z terminala.

Terminal będzie mieć nabrzeże przeładunkowe o długości około 1,3 km i głębokości 17 metrów, co pozwoli na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 metrów oraz jednego o długości około 200 metrów. Cały obszar terminala ma mieć powierzchnię około 70 ha, a docelowa zdolność przeładunkowa ma wynosić 2 mln TEU rocznie.

Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach, z czego pierwszy etap zapewni zdolność przeładunkową na poziomie 1 mln TEU.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu to wielka inwestycja rozwojowa – dla miasta, regionu i szerzej całego kraju. Decyzja lokalizacyjna jest ostateczna. Miejsce, w którym powstanie terminal, zostało zatwierdzone. Z prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawiliśmy projekty inwestycji, które zostaną zrealizowane w ramach budowy terminala i będą służyć mieszkańcom. To między innymi ścieżka rowerowa oraz nowa droga do plaży. Kolejową Nadodrzankę dostosujemy do wyższych prędkości. Na trasie będą jeździły 750-metrowe składy. Usuniemy też wąskie gardła, zwiększając przepustowość. Wydamy na to z KPO ponad 200 mln zł. Już we wrześniu wybierzemy najlepszy sposób na zmodernizowanie linii kolejowej na odcinku Świnoujście-Szczecin – informuje na X sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka


źródło: Polska Morska / z mediów Fot.: ZMPSiŚ S.A.