Podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi na stoisku Daimler Truck Polska po raz pierwszy w kraju oficjalnie zaprezentowany zostanie nowy ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym: eActros 600, tydzień wcześniej nagrodzony tytułem „International Truck of the Year 2025”.
Kongres Nowej Mobilności to najważniejsze wydarzenie roku poświęcone przyszłości branży transportowej – dlatego też podczas tegorocznych spotkań w łódzkim EXPO w dniach 24-26 września, firma Daimler Truck Polska będzie obecna zarówno podczas paneli dyskusyjnych, jak i na własnym stoisku. Debaty, w których wezmą udział Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska, oraz Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu, poświęcone będą przede wszystkim perspektywom i barierom stojącym przed dynamicznym rozwojem zeroemisyjnego transportu ciężarowego: prawnym, infrastrukturalnym i ekonomicznym.
Jednocześnie podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności będzie miała miejsce oficjalna polska premiera najnowszej gwiazdy w portfolio elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz Trucks: eActrosa 600. Tydzień przed debiutem modelu na naszym rynku, podczas IAA w Hanowerze eActros 600 otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę w branży: „International Truck of the Year 2025”, którą przyznaje grono dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, złożone z przedstawicieli 24 krajów europejskich.
eActros 600: zasięg 500 km dzięki nowej baterii i elektrycznej osi napędowej
Pierwszy ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym, którego światowy debiut miał miejsce rok temu, jest jednym z najbardziej oczekiwanych modeli przez branżę transportu między-narodowego. Zastosowane w nim trzy pakiety akumulatorowe o łącznej pojemności 621 kWh umożliwiają pokonanie 40-tonowym zestawem 500 km bez konieczności ładowania. To oznacza, że kierowca, zachowując zgodny z przepisami rytm pracy, jest w stanie przejechać nim w ciągu dnia trasę liczącą ponad 1000 km, korzystając z już dostępnych stacji ładowania. Drugim istotnym atutem modelu umożliwiającym taką wydajność jest nowa, zaprojektowana specjalnie, niezwykle efektywna elektryczna oś napędowa.
Akumulatory w eActrosie 600 oparte są na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) o długiej żywotności. Celem konstruktorów był zapewnienie elektrycznemu odpowiednikowi konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego porównywalnej wytrzymałości, tzn. przebiegu ok. 1,2 mln kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji – przy czym po tym okresie kondycja akumulatora powinna nadal wynosić ponad 80 proc.
Ładowanie eActrosa 600 może się odbywać poprzez gniazdo CCS z mocą do 400 kW, ale z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około 1 MW ładowanie pojazdu w zakresie 20-80 proc. trwa ok. 30 minut.
eActros 600: największy test drogowy w historii Mercedes-Benz Trucks
Założenia inżynierów co do zasięgu i wydajności eActrosa 600 potwierdził zakończony w sierpniu siedmiotygodniowy test – największy w historii Mercedes-Benz Trucks. Dwa prototypowe zestawy z eActrosem 600 o masie 40 ton każdy, pokonały trasę długości ponad 15 tys. km: w zróżnicowanym terenie i warunkach klimatycznych, przez 22 kraje Europy – od najdalej wysuniętego na północ Przylądka Północnego po hiszpańską Tarifę.
W trakcie przejazdu ekipy korzystały wyłącznie z publicznych stacji ładowania. Średnie zużycie energii wyniosło 103 kWh/100 km, co oznacza, że eActrosy w odpowiednich warunkach mogłyby przekroczyć zakładany zasięg 500 km o niemal kolejnych 100. Jednocześnie niezwykle wydajny system rekuperacji pozwolił odzyskać ok. 25 proc. energii.
Zebrane podczas testu doświadczenia oraz liczne dane zarejestrowane przez urządzenia pomiarowe w jednym z prototypów pozwoliły na opracowanie kompleksowych raportów dotyczących eksploatacji modelu w warunkach rzeczywistych. Informacjami tymi Daimler Truck Polska będzie się dzielić z zainteresowanymi klientami. Z wieloma z nich zapoznać się będą mogli także goście stoiska Daimler Truck Polska, na którym odbędzie się oficjalna polska premiera eActrosa 600.
eActros 600: purystyczny design
Wizualnym wyróżnikiem eActrosa 600 jest nowy purystyczny design: futurystyczna stylistyka, wyraziste linie i aerodynamiczny kształt. Kabina kierowcy ProCabin z przedłużonym przodem i prostą pokrywą silnika nadaje pojazdowi szczególnie nowoczesny wygląd. Ulepszona osłona podwozia i dodatkowe uszczelki poprawiają aerodynamikę. Nowoczesne reflektory LED i akcenty w kolorze ciemnego chromu dopełniają wrażenia. Wewnątrz kierowca znajdzie m.in. intuicyjny w obsłudze Multimedia Cockpit Interactive 2 – z dwoma wyświetlaczami, obsługą głosową, aplikację tachografu ułatwiającą śledzenie czasu, a także oświetlenie ambiente.
eActros 600: produkcja rusza w listopadzie 2024
Produkcja najnowszej dalekobieżnej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks z napędem akumulatorowym ma się rozpocząć w listopadzie tego roku, w macierzystej fabryce koncernu Daimler Truck w Wörth. Wykorzystane w tym celu zostaną istniejące linie montażowe. Jednocześnie już od końca ubiegłego roku można składać zamówienia na eActrosa 600 – dotychczas zamówiono już ponad 2000 egzemplarzy.
Stojąc u progu największej w historii transformacji transportu dalekobieżnego – wdrożenia do eksploatacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych – Mercedes-Benz Trucks chce zaoferować klientom nie tylko pojazd, ale całościowe rozwiązanie, obejmujące zarówno technologię, jak i usługi. Pakiet rozwiązań dla zelektryfikowanego i rentownego transportu pod nazwą TruckCharge zawiera dopasowane do indywidualnych potrzeb doradztwo w zakresie ładowania oraz infrastruktury. Zgodnie bowiem z koncepcją producenta tylko w połączeniu z kompleksowym ekosystemem – a także rozwojem infrastruktury i dofinansowaniem – nowa flagowa ciężarówka z napędem elektrycznym rzeczywiście ma szansę zrealizować postawiony przed nią cel koncernu, jakim jest dekarbonizacja transportu.
źródło/foto: Mercedes Benz Truck