MPK w Poznaniu z nowoczesną platformą roboczą KRAUSE do serwisowania zeroemisyjnych autobusów
Aktualności Bezpieczeństwo ESG Logistyka Technologie

MPK w Poznaniu z nowoczesną platformą roboczą KRAUSE do serwisowania zeroemisyjnych autobusów

Elektromobilność w sektorze transportu zbiorowego w Polsce szybko się rozwija, a zeroemisyjnych autobusów co roku przybywa – liczba rejestracji na koniec października br. sięgnęła 1428. Rozwój floty wiąże się z koniecznością dostosowania infrastruktury technicznej do ich obsługi. Samorządy inwestują więc w nowoczesne zajezdnie, w których ważną rolę odgrywają platformy do serwisowania pojazdów. Liderem w ich produkcji jest firma KRAUSE, która wróciła właśnie z Kielc z Medalem Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO za realizację platformy roboczej dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.

Zaawansowana technologia odpowiedzią na zmiany w transporcie publicznym

Transport publiczny w Polsce kilka lat temu obrał zielony kurs. W miejskich przedsiębiorstwach komunikacyjnych rozpoczął się proces wymiany floty autobusów miejskich z tradycyjnym napędem spalinowym na modele zasilane akumulatorami elektrycznymi oraz wodorem. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności z końca października br. tych pierwszych zarejestrowano w Polsce już 1348, a pojazdów wodorowych 80. Takie zmiany nakładają na samorządy konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury technicznej do bieżącej obsługi serwisowej nowych pojazdów. Dlatego w polskich miastach modernizowanych jest coraz więcej zajezdni autobusowych, powstają też nowe obiekty, w których integralnym elementem wyposażenia są specjalistyczne konstrukcje umożliwiające mechanikom bezpieczne wykonywanie prac na wysokości.

Jednym z ważniejszych punktów na zielonej mapie polskiego transportu publicznego w ostatnim czasie jest hala serwisowa zajezdni Warszawska w Poznaniu, na potrzeby której firma KRAUSE zaprojektowała oraz wykonała platformę roboczą. To pierwsza w Polsce tak zaawansowana technicznie i w pełni zautomatyzowana konstrukcja do obsługi serwisowej nowoczesnych autobusów.

Najważniejszy wyzwania projektowe

Realizacja projektu dla MPK Poznań była dużym wyzwaniem w różnych obszarach. Co stanowiło największą trudność spytaliśmy Marka Banacha, Kierownik Działu Marketingu firmy KRAUSE. – Po pierwsze, chodziło o wymagania klienta dotyczące uniwersalności konstrukcji. Od początku wiadome było, że platforma musi zapewnić możliwość obsługi technicznej autobusów różnych producentów, o zróżnicowanych gabarytach, ale i o różnym napędzie – spalinowym oraz elektrycznym. Dzięki temu przygotowanie stanowiska pracy dla mechaników przebiega bardzo sprawnie i pozwala do minimum ograniczyć czas przebywania autobusu w hali serwisowej, co przekłada się na efektywność i wydajność całego przedsiębiorstwa.

Po drugie, wyzwaniem była ograniczona kubatura budynku. – Zaprojektowanie konstrukcji wiązało się więc z optymalnym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni, co możliwe było dzięki przeprowadzeniu przez nas bardzo dokładnych pomiarów na wstępnym etapie realizacji projektu – dodaje ekspert KRAUSE. Ale niełatwy okazał się także sam montaż konstrukcji. – Z uwagi na to, że harmonogram prac związanych z montażem przez nas platformy musiał uwzględniać prace budowlano-montażowe innych firm zaangażowanych w ten projekt, prowadzone przez nas działania przebiegały w kilku etapach i musiały być rozłożone w czasie na kilka tygodni.

Nowoczesna technologia w służbie bezpieczeństwa

Zaprojektowana i wykonana przez firmę KRAUSE platforma robocza, dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, zapewnia użytkownikom pełne bezpieczeństwo oraz komfort prac na wysokości. O jakie rozwiązania chodzi?

Na pierwszym miejscu należy z pewnością wymienić elektrycznie wysuwane podesty boczne z czujnikiem światłowodowym, które pozwalają idealnie dopasować wymiary obszaru roboczego platformy do serwisowanego w danym momencie autobusu. Są one zakończone listwą odbojnikową, która zabezpiecza pojazd przed ewentualnymi uszkodzeniami karoserii.

Z uwagi na konieczność dostarczania na dach bardzo ciężkich elementów, takich jak choćby akumulatory elektryczne, konstrukcja została wyposażona w suwnicę znacząco ułatwiającą ich transport.

Przebywającego na platformie użytkownika ze wszystkich stron ochraniają opuszczane oraz regulowane barierki, które w razie potrzeby można szybko zdemontować. O bezpieczeństwo dodatkowo dbają: instalacja świetlna ostrzegająca przed wjazdem i wyjazdem autobusu ze stanowiska, oraz światła, sygnalizujące otwarcie bramek przy wejściu na podesty. Komfortowe wejście na platformę gwarantują wygodne schody, choć – z uwagi na duże wymiary konstrukcji – dostęp zapewniony jest także z kilku innych stron za pomocą wysuwanych drabin pionowych z koszem ochronnym.

Platforma doceniona przez branżowych ekspertów

Platforma KRAUSE jest pierwszą tak zaawansowaną technicznie i w pełni zautomatyzowaną konstrukcją, sterowaną za pomocą panelu kontrolnego, która trafiła do miejskiego zakładu komunikacyjnego w Polsce. Użytkowana jest zaledwie od kilku miesięcy, ale już zyskała uznanie nie tylko pracowników zajezdni, ale i branżowych ekspertów, którzy przyznali jej Medal Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2024 w kategorii Infrastruktura Techniczna.

Zadowolenia ze współpracy z producentem konstrukcji nie kryje Krzysztof Dostatni, Prezes MPK Poznań Sp. z o.o. – Nasz projekt, z uwagi na wysokie wymagania funkcjonalne, był ogromnym wyzwaniem. Dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z firmą KRAUSE, która ma wieloletnie doświadczenie w projektowaniu konstrukcji do prac na wysokości dla branży transportowej i świetnie zna potrzeby miejskiego transportu publicznego. To była bardzo dobra decyzja – producent dostarczył nam zaawansowaną technologicznie platformę roboczą, która zapewnia naszym pracownikom pełne bezpieczeństwo i komfort podczas codziennych prac serwisowych autobusów.


źródło: Tower Group Communications