Burzliwy przełom 2024 i 2025 roku w logistyce
Aktualności Ekologia ESG Logistyka Magazynowanie Transport i spedycja

Burzliwy przełom 2024 i 2025 roku w logistyce

Monitorowanie i prognozowanie warunków zewnętrznych jest w logistyce podstawą. Eksperci DSV – Global Transport and Logistics przeanalizowali czynniki, które będą miały kluczowy wpływ na globalne, europejskie i krajowe łańcuchy dostaw, jak i na kierunek rozwoju branży. Sytuacja w logistyce będzie odbijała się na sytuacji w pozostałych sektorach gospodarki, w tym na handlu oraz na cenach produktów. Wszyscy konsumenci i przedsiębiorcy odczują więc zachodzące na rynku TSL zmiany, dlatego warto się im przyjrzeć.

Transport drogowy

W transporcie drogowym obserwujemy obecnie spadek dostępnej floty. Porównując dane z drugiego i trzeciego kwartału 2023 roku do analogicznego okresu w 2024 r., zauważyć można, że dostępność pojazdów ciężarowych zmniejszyła się o 7%. Ma to związek z ograniczaniem przez przewoźników działalności, a tym samym rozmiarów floty z powodu niekorzystnej sytuacji gospodarczej. Wyraźne spowolnienie aktywności i zmniejszenie liczby zamówień są widoczne przede wszystkim w strefie Euro.

Wyzwaniem dla branży TSL są także rosnące koszty operacyjne. Większe nakłady finansowe będą przeznaczane w przyszłym roku na leasing i eksploatację aut, w tym na ubezpieczenia, których ceny według raportu „Cost developments in road transport including intermodal transport 2024-2025” w 2025 r. wzrosną o 5,9%. Z raportu wynika także, że firmy przewozowe zapłacą więcej pracownikom – wynagrodzenia kierowców będą wyższe o 5,42%.

Przedsiębiorstwa z branży TSL będą musiały się zmierzyć również z podwyżkami opłat drogowych. Unijna dyrektywa o euro-winiecie nakłada bowiem na państwa obowiązek wprowadzania opłat uzależnionych od emisji CO2 pojazdu. W związku z tym od 1 stycznia 2025 roku w Danii będzie pobierane myto dla pojazdów o dmc powyżej 12 ton na drogach długości 10,9 tys. Z kolei w Polsce od 1.11.2024 nastąpiło rozszerzenie sieci dróg krajowych, na których pobierana jest opłata elektroniczna (e-myto) z 3620 na 5200km.

Jednocześnie sektor transportu drogowego będzie w dalszym ciągu poszukiwał wyższej efektywności operacyjnej. Według Eurostatu bowiem w 1 połowie 2024 roku puste przebiegi aut ciężarowych stanowiły aż 20% wozokilometrów.

DSV, aby maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową i zredukować liczbę pustych kilometrów rozwija stałe linie drobnicowe eksportowe i importowe, w ramach których pojazdy jeżdżą po stałej trasie, wykorzystując w pełni możliwości transportowe pojazdu. Przykładem jest linia Polska – Szwecja – Polska, na której kursują pojazdy typu double-deck, wykorzystujące ekologiczne paliwo HVO. Dzięki tego rodzaju rozwiązaniom, a także ścisłej współpracy operatorów logistycznych i klientów w zakresie planowania i sposobu realizacji łańcucha dostaw możliwe jest podnoszenie poziomu efektywności w transporcie drogowym – mówi Paweł Ledwoń, Senior Key Account Manager, DSV.

Dla branży ważna będzie także realizacja celów z zakresu zrównoważonego rozwoju. Wśród narzędzi to umożliwiających należy wymienić przede wszystkim elektryfikację flot i popularyzację stosowania biopaliw. Inwestowanie w takie rozwiązania pozwoli zredukować emisje CO2, a w dłuższej perspektywie także ograniczyć koszty operacyjne. Część z nich będzie zależała właśnie od ilości emitowanych gazów cieplarnianych, w myśl zasady: kto emituje, ten płaci.

Logistyka magazynowa

W procesach magazynowych czwarty kwartał jest sezonem absolutnego szczytu. Liczby zamówień osiągają rekordowe poziomy ze względu na przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia oraz powszechne już na całym świecie dni wielkich promocji – czyli Black Friday czy Cyber Monday.

W związku z wielością zamówień w DSV dywersyfikujemy podwykonawców kurierskich. Dzięki temu, że przesyłki są rozdzielane między różne firmy, mogą one szybko dotrzeć na miejsce docelowe. Ponadto dywersyfikacja sprawia, że nawet jeśli wystąpią problemy u któregokolwiek z podwykonawców, większość paczek – dystrybuowanych przez pozostałe podmioty – zostanie dostarczona bez opóźnienia. – mówi Oskar Błaszkowski, Distribution Manager, DSV.

Obecnie na rynku usług kurierskich widoczny jest znaczny wzrost przewożonego wolumenu. To będzie przekładać się na wzrost ceny za dostarczenie przesyłek. Już teraz część firm kurierskich ustanawia opłatę za nadmiarowe kilogramy ładunku. Niektóre firmy wprowadzą zapewne tzw. capacity surcharge, czyli opłaty za zajmowaną przez przesyłki powierzchnię, inne zaś mogą podnieść swoje stawki.

Prognozy na najbliższy rok wskazują także na kontynuację wielu działań z zakresu ESG. Do rozwiązań, które mogą zawładnąć rynkiem, należą opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku. Ich stosowanie w znaczący sposób ograniczy produkcję śmieci. Na szerszą skalę będą też wykorzystywane bezemisyjne pojazdy, choć nie chodzi tu tylko o samochody elektryczne, ale również o drony, roboty, rowery czy hulajnogi. Szczególnie dwa ostatnie typy pojazdów wspomogą kurierów w dowożeniu przesyłek w ramach usługi same day delivery – czyli dostarczeniu paczki tego samego dnia, w którym została ona zamówiona.

DSV – Global Transport and Logistics

Operator świadczy kompleksowe usługi transportu drogowego, spedycji morskiej i lotniczej oraz logistyki magazynowej dla partnerów m.in. z sektora farmaceutycznego, healthcare, automotive, elektroniki, telekomunikacji, FMCG, retail, white goods, beauty, chemii czy eCommerce.

W Polsce DSV dysponuje obecnie 19 obiektami o łącznej powierzchni 320 tys. mkw., w tym jednym magazynem wyposażonym w system AutoStore. Operator zarządza ogólnoeuropejską siecią połączeń drobnicowych – na terenie kraju funkcjonuje 19 terminali, poprzez które realizowane są usługi transportu międzynarodowego i krajowego.


źródło: DSV