Black Friday, Black Week oraz Cyber Monday cieszą się w Polsce dużą popularnością, a w tym roku zainteresowanie było większe niż w poprzednim. Z analizy operatora płatniczego Tpay wynika, że podczas Black Friday 2024 r. sprzedawcy online zanotowali obroty większe o 136% w porównaniu z resztą miesiąca. Rok temu wzrost był niższy – 116%.
Logistyka to papierek lakmusowy gospodarki – jej trendów i zachowań konsumenckich. Dlatego pozytywne nastawienie Polaków do zakupów w okresie listopadowych wyprzedaży i ich większą skalę niż w zeszłym roku obserwujemy też w naszych operacjach. Jako kompleksowy operator logistyczny dostarczamy m.in. towary wyprzedażowe, takie jak sprzęt RTV i AGD, meble, materiały wykończeniowe, panele podłogowe czy armatura łazienkowa, w kanale B2B do sklepów detalicznych, ale także w kanale B2C do finalnych odbiorców.
W dostawach drobnicowych realizowanych w pierwszych dniach po tegorocznym festiwalu wyprzedaży odnotowaliśmy 8% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Natomiast przyglądając się samym dostawom w kanale B2C, ten wzrost jest większy – ponad 15%. Co więcej, wzmożony ruch, i większy niż w 2023 r., było już widać w całym listopadzie, czyli na etapie zatowarowania sklepów oraz przygotowań sprzedawców.
Warto także podkreślić, że ruch w logistyce związany z Black Friday obserwujemy nie tylko w obszarze transportu drogowego. W ostatnich tygodniach widać było wzmożony, większy niż w zeszłym roku, ruch w cargo lotniczym, napędzany głównie e-commercem.
Dlaczego podczas listopadowych wyprzedaży w tym roku kupowaliśmy więcej? Powodów tego jest wiele – m.in. delikatne ożywienie gospodarcze czy wzrost wynagrodzeń.
Black Friday to także większe zainteresowanie usługami wniesienia czy montażu
Zwiększona aktywność zakupowa w czasie wyprzedaży stawia wysokie wymagania wobec operatorów logistycznych. Klienci z branży TSL oczekują dziś kompleksowego łańcucha dostaw, który zaspokoi wszystkie potrzeby konsumenta nabywającego produkty. Ważna jest nie tylko bezpieczna, szybka i terminowa dostawa, ale również możliwość oferowania usług dodatkowych, takich jak wniesienie, montaż RTV/AGD czy mebli, które są często kupowane w okresie Black Friday i Black Week, a także odbiór w jednej dostawie już nieużywanych produktów.
W Rohlig SUUS Logistics stawiamy na takie rozwiązania. W ramach naszej dedykowanej do takiego serwisu spółki SUUS EXPERT oferujemy naszym klientom dostawy towarów gabarytowych realizowane przez podwójne zespoły. Są one nie tylko odpowiedzialne za transport i wniesienie, ale także posiadają uprawnienia do profesjonalnej instalacji produktów, takich jak kuchenki gazowe czy płyty elektryczne. Nasze dane potwierdzają rosnące zainteresowanie tego typu usługami wśród odbiorców.
W listopadzie tego roku realizowaliśmy o ponad 10% więcej usług wniesienia i zniesienia towarów niż w listopadzie 2023 r. Co więcej, widać, że również w okresie wspomnianych wyprzedaży taki serwis jest chętnie wybierany do zakupionych produktów. W tym roku liczba zleceń na usługi wniesienia i zniesienia w pierwszych dniach po Black Friday była większa o ponad 40% niż tydzień lub dwa tygodnie wcześniej.
Ekspert: Adam Galek, członek zarządu Rohlig SUUS Logistics
źródło: Rohlig SUUS Logistics