DACHSER wprowadził do eksploatacji dwanaście w pełni elektrycznych ciężarówek MAN eTGX. Dzięki specjalnej konstrukcji ultraniskopodłogowych ciągników siodłowych operator logistyczny może rozszerzyć flotę e-ciężarówek o pojazdy dostosowane do transportu wielkogabarytowego z naczepami typu mega.
Przyczepy te oferują dodatkowe 20 centymetrów wysokości wewnętrznej, ponieważ przestrzeń ładunkowa znajduje się tuż poniżej 100 cm nad powierzchnią drogi. Dzięki temu dostępna przestrzeń ładunkowa wzrasta o 8 m³, przy zachowaniu standardowej długości i szerokości oraz całkowitej wysokości poniżej niemieckiego limitu 4 metrów. Przy dwupokładowym załadunku naczepa mega mieści 67 europalet.
„Dla DACHSER jest to kolejny krok w kierunku uczynienia e-ciężarówek w pełni odpowiednimi do transportu dalekobieżnego” – mówi Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER, który odebrał nowe pojazdy od dr. Frederika Zohma, członka zarządu MAN Truck & Bus ds. badań i rozwoju. „Od 2021 roku w naszej europejskiej sieci drobnicowej wykorzystujemy wyłącznie naczepy o większej wysokości wewnętrznej, ponieważ są one bardziej ekonomiczne i efektywne pod względem zużycia zasobów niż standardowe rozwiązania na długich trasach. Możliwość holowania ich w pełni elektrycznie dzięki MAN eTGX znacząco przyczynia się do rozwoju zrównoważonej logistyki”.
Dwanaście ultraniskopodłogowych ciągników siodłowych eTGX trafiło do kierowców bezpośrednio z zakładu MAN Truck & Bus w Monachium i zostało rozlokowanych w całych Niemczech. Ponadto firma Müller Fresh Food Logistics w Holandii korzysta z eTGX od grudnia 2024 roku, po przejęciu tej firmy przez DACHSER w 2023 roku.
„Obserwujemy, że przejście na bezemisyjne układy napędowe w logistyce staje się rzeczywistością, gdy duże firmy, takie jak DACHSER, modernizują swoje floty” – powiedział dr Zohm podczas oficjalnego przekazania pojazdów. „Elektryczna ciężarówka MAN została zaprojektowana z modułową koncepcją akumulatorów, umożliwiając dostosowanie do różnych zastosowań transportowych. Dzięki temu nasi klienci nie muszą rezygnować z wydajności w porównaniu do konwencjonalnych ciężarówek. MAN eTGX jako ciągnik siodłowy o ultraniskiej podłodze oferuje maksymalną pojemność akumulatora, co pozwala na zasięg około 500 kilometrów”.
DACHSER systematycznie wdraża e-ciężarówki
Realizując strategię ochrony klimatu i koncentrując się na wydajności, innowacyjności oraz odpowiedzialności, DACHSER rozwija zrównoważoną logistykę we współpracy z klientami i partnerami. Wdrożenie akumulatorowo-elektrycznych pojazdów rozpoczęło się w 2015 roku od dostaw do centrów miast przy zerowej emisji lokalnej. Firma posiada trzy centra e-mobilności w Niemczech, gdzie testuje bezemisyjne ciężarówki w logistyce drobnicowej oraz bada interakcje między systemami fotowoltaicznymi, magazynowaniem baterii, inteligentnym ładowaniem i infrastrukturą ładowania.
Obecnie, z dwunastoma nowymi MAN eTGX, operator logistyczny posiada już ponad 120 e-ciężarówek w swojej europejskiej flocie transportu krótko- i długodystansowego. Od 2021 roku stosujemy w naszej sieci wyłącznie naczepy o większej wysokości wewnętrznej, które są bardziej ekonomiczne i zasobooszczędne. Możliwość ich holowania przez elektryczne MAN eTGX to kolejny krok ku zrównoważonej logistyce – Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER.
MAN e-truck: Innowacje technologiczne kluczem do sukcesu
źródło: DACHSER