TOGETAIR 2025: Dekarbonizacja, „Czyste Powietrze”, mobilność, GOZ i zrównoważone miasta na agendzie
Aktualności Biznes Ekologia Energetyka ESG Gospodarka Innowacje Logistyka

TOGETAIR 2025: Dekarbonizacja, „Czyste Powietrze”, mobilność, GOZ i zrównoważone miasta na agendzie

Trwa największy szczyt klimatyczny w Polsce! W przestrzeniach Varso Place & CIC Warsaw spotkali się eksperci, politycy i liderzy biznesu, by rozmawiać o wyzwaniach środowiskowych i strategiach zielonej transformacji. Na agendzie: energetyka, jakość powietrza, gospodarka o obiegu zamkniętym, transport i rozwój miast.

Dekarbonizacja pod lupą – III odczyt Indeksu

Na scenie GLOBAL COMMONS zaprezentowano trzeci odczyt Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG) – narzędzia opracowanego przez Fundację Instrat, Pracodawców RP i Qemetica. Indeks opiera się na badaniach wśród przedsiębiorstw i śledzi ich gotowość do transformacji energetycznej.

Nowoczesny Przemysł 1/2025

– Dekarbonizacja zostaje z nami na dobre i wszyscy polscy przedsiębiorcy są tego świadomi – podkreślił Piotr Szlagowski-Budacz, Dyrektor ds. Strategii Qemetica.

– Jest okazja, by potraktować ten zwiększony wysiłek jako rodzaj siłowni, a nie ostatecznej próby – ale z pełną świadomością, że moment próby nadejdzie – powiedział Kamil Sobolewski, Główny Ekonomista Pracodawców RP.

– 45 procent polskich przedsiębiorców nie liczy na rewolucję w polityce klimatycznej UE. Zbyt drastyczne zmiany nie są pożądane – dodał Kamil Laskowski, Lider Projektu Przemysłowego Fundacji Instrat.

„Czyste Powietrze” w nowej odsłonie

Na scenie CLIMATE CARE eksperci dyskutowali o rekonfiguracji programu „Czyste Powietrze”. W centrum uwagi znalazły się uproszczenia, nowe zasady, długofalowe finansowanie i lokalna skuteczność.

– 40 tysięcy ludzi w Polsce umiera rocznie z powodu najbrudniejszego powietrza w Europie – przypomniała Anna Dworakowska, Współzałożycielka i Koordynatorka Polskiego Alarmu Smogowego. – Program nadal jest silnie zbiurokratyzowany i nierówny regionalnie. Firmy bankrutują, czekając na wypłaty.

– Termomodernizacja może dać nawet 70% oszczędności – powiedziała Joanna Remiszewska-Michalak, Public Affairs Manager ROCKWOOL Polska. – Najpierw ocieplenie, potem panele – taka kolejność ma sens.

– Program działa, ale brakuje mu stabilnych środków – zauważyła Joanna Sawicka, Starsza Analityczka ds. Politycznych Polityka Insight. – Polityczne podziały utrudniają wspólne planowanie.

– Straciliśmy zaufanie do programu, gdy odebrano gminom możliwość dystrybucji środków – mówiła Magdalena Śladowska, Kierowniczka Wydziału Emisji i Ochrony Powietrza Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

– Dzięki efektywności energetycznej możemy ograniczyć emisję benzopirenu o 56%, a pyłu PM2,5 o 25% – dodała Aleksandra Stępniak, Public Affairs Manager VELUX Polska.

– Audyt budynku powinien być punktem wyjścia – zaznaczyła Katarzyna Wiatr, Public Affairs Manager Knauf Insulation. – Trzeba też przemyśleć formy wsparcia dla osób o średnich dochodach, które dziś się nie kwalifikują.

Mobilność w erze transformacji

Nowoczesny, zrównoważony i dostępny transport to jedno z największych wyzwań stojących dziś przed europejskimi miastami i regionami. Eksperci z branży motoryzacyjnej, logistyki i elektromobilności rozmawiali o tym, jak łączyć innowacje z potrzebami mieszkańców i jak projektować infrastrukturę przyszłości.

– Powinniśmy rozwijać transport niskoemisyjny. Jako producent wprowadzamy nową gamę samochodów dostawczych – mówił Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affairs i Elektromobilności Renault Group.

– Rewitalizujemy naczepy, by były lżejsze i bardziej funkcjonalne – podkreślał Piotr Kamiński, Członek Rady Nadzorczej Wielton.

– Samochody ciężarowe zeroemisyjne są już dostępne, ale rynek nie jest jeszcze mentalnie gotowy – zauważył Paweł Kocoń, PR Manager Mercedes-Benz. – Potrzebujemy edukacji i obalania mitów.

– Polska potrzebuje przyspieszenia – mówił Bartosz Malarecki, Marketing Director Milence. – Elektryfikacja to nie tylko ekologia, ale także realna korzyść ekonomiczna.

– Infrastruktura jest kluczowa. Modlę się o budowę elektrowni atomowej – powiedział Przemysław Rajewski, Prezes Zarządu Daimler Truck Polska.

– Transport drogowy stanowi 80% przewozów w UE, a w Polsce nawet więcej – przypomniał Michał Wekiera, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

– System wymiany baterii w ciężarówkach nie ma dziś sensu – dodał Jan Buczek, Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. – Potrzebujemy odważnej polityki transportowej.

Drugie życie surowców – biznes uczy się cyrkularności

Eksperci rozmawiali także o tym, jak skutecznie wdrażać gospodarkę o obiegu zamkniętym – od analizy cyklu życia produktu po realne zmiany w procesach produkcyjnych i projektowych.

– 75% respondentów naszego badania postrzega GOZ jako trudną i skomplikowaną zmianę – mówił Piotr Bruździak, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Stena Recycling Polska.

– GOZ to konieczność biznesowa – podkreśliła Małgorzata Greszta, Partnerka Zarządzająca CSR Consulting.

– 80% naszych klientów wierzy, że naprawa zwiększa lojalność wobec marki – zauważył Paweł Mikołajczyk, Sustainable Experience Strategist Fixit S.A.

– Nadal tylko 10% surowców globalnie trafia do recyklingu – mówił Bolesław Rok, Profesor Akademii Leona Koźmińskiego.

– Opona to zero kompromisów – zaznaczył Krzysztof Wróblewski, Prezes Zarządu Contec. – Recykling chemiczny pozwala nam odzyskać sadzę i wprowadzać ją z powrotem do produkcji.

Zrównoważone budownictwo i „zielone” otoczenie miejskie

Na scenie BUSINESS CONNECT eksperci mówili o nowoczesnych materiałach, renowacji istniejącej zabudowy, komforcie mieszkańców i śladzie węglowym sektora budowlanego.

– Zrównoważone budownictwo to nie tylko efektywność energetyczna – powiedziała Aleksandra Stępniak, Public Affairs Manager VELUX Polska. – W Polsce aż 25% osób doświadcza syndromu chorego budynku.

– Na jeden budynek w Polsce przypada dziś średnio 2,5 osoby – mówiła Alicja Kuczera, Dyrektor Zarządzająca Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (PLGBC).

– Beton odpowiada za znaczną część emisji w budownictwie – wskazał Andrzej Losor, Członek Zarządu Heidelberg Materials Polska.

– To, jak ogrzewamy budynki, ma dziś kluczowe znaczenie – zaznaczył Przemysław Mazur, Prezes Zarządu Luxrad.

– Rewitalizacja to dziś konieczność – mówił Piotr Sawicki, Partner w biurze projektowym SAWAWA.

– Łatwo budować od nowa, ale prawdziwe wyzwanie to modernizacja „wampirów energetycznych” – podkreślił Jacek Kisiel, Zastępca Dyrektora Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej Urzędu m.st. Warszawy.

TOGETAIR 2025 trwa – przed nami kolejne rozmowy

Żywe dyskusje na szczycie TOGETAIR nie słabną, a w programie wciąż wiele ważnych tematów do omówienia. Liderzy biznesu, politycy, eksperci i przedstawiciele organizacji społecznych do wieczora będą rozmawiać o klimacie, energii, środowisku i kierunkach zrównoważonego rozwoju.


źródło: TOGETAIR