Obowiązkowy JPK CIT w przemyśle – pierwsze wnioski z obowiązywania nowych przepisów
Aktualności Przepisy

Obowiązkowy JPK CIT w przemyśle – pierwsze wnioski z obowiązywania nowych przepisów

Nowa struktura Jednolitego Pliku Kontrolnego CIT („JPK CIT”) weszła w życie na początku bieżącego roku. Obecnie (za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024) obowiązek prowadzenia ksiąg w zgodzie z nowymi regulacjami dotyczy wyłącznie największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych, których roczny przychód podatkowy przekroczył w poprzednim roku podatkowym 50 milionów euro lub podmiotów należących do podatkowych grup kapitałowych.

Wprowadzone ułatwienia

W pierwszym roku obowiązywania przepisów ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie pewnych ułatwień we wdrożeniu nowych obowiązków, polegających na wyłączeniu części elementów podlegających raportowaniu JPK CIT.

Nowoczesny Przemysł 1/2025

Wyłączenia te dotyczą ksiąg prowadzonych za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024, a przed dniem 1 stycznia 2026 r. i polegają na zwolnieniu z obowiązku raportowania struktury logicznej JPK_ST_KR oraz większości elementów struktury logicznej JPK_KR_PD, tj. węzła RPD, numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta czy numeru identyfikującego fakturę w KSeF. W związku z tym, w pierwszym roku obowiązywania przepisów jedynym elementem, który powinien być wdrożony i zaraportowany w przewidzianym terminie przez największych podatników CIT są znaczniki identyfikujące konta księgowe. Znaczniki te nie są jednak obowiązkowe w przypadku podatników sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR oraz MSSF.

Sprostanie nowym obowiązkom

Wdrożenie nowego sposobu raportowania JPK CIT, tak aby transakcje księgowane przez podatników CIT objętych tym obowiązkiem już od 1 stycznia 2025 r. były ujęte w nowym schemacie raportowania, wymagało podjęcia działań mających na celu dostosowanie posiadanych systemów finansowo-księgowych oraz aktualizacji wewnętrznych procesów związanych z ewidencją podatkową. Najwięksi podatnicy CIT, z uwagi na dużą złożoność prowadzonej działalności gospodarczej, sprostać musieli wielu wyzwaniom zarówno związanym z krótkim okresem na wdrożenie zmian, jak i polegających na konieczności dostosowania posiadanych ewidencji i bieżących procesów do nowych regulacji.

Należy przy tym podkreślić, że prace te powinny były być wykonane jeszcze przed 1 stycznia 2025 r. w celu umożliwienia prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z nowymi obowiązkami już od pierwszego dnia roku podatkowego, za który składany będzie pierwszy plik JPK_KR_PD.

Co więcej, wprowadzenie przez ustawodawcę znaczników identyfikujących konta ksiąg wykazywanych według słownika znaczników przewidzianych w załącznikach do Rozporządzenia MF z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2024, poz. 1314), sprawiło, że ustawodawca w pewien sposób wprowadził wymagany od podatników na potrzeby raportowania JPK CIT plan kont. To z kolei przełożyło się na dodatkowy obowiązek podatników polegający na konieczności zmapowania obowiązujących już u podatników kont do wymaganego przez ustawodawcę planu kont i przewidzianych znaczników. Takie rozwiązanie ustawodawcy w wielu wypadkach wiązało się ze zmianą posiadanego planu kont w celu dopasowania go do wprowadzonych regulacji.

Dostosowanie posiadanych systemów i procesów do nowo obowiązujących regulacji w zakresie raportowania JPK CIT było dla największych podatników CIT tym bardziej trudne, z uwagi na wielość danych oraz ich źródeł, które powinny były być wzięte pod uwagę przez podatników.

W konsekwencji, samo wdrożenie nowego schematu raportowania JPK CIT w większości przypadków związane było z indywidualnym projektem – rozwiązaniem przewidzianym dla konkretnego podatnika, uwzględniającym charakterystykę działalności gospodarczej, posiadane procesy, ewidencje danych, praktyki oraz wdrożone już systemy finansowo-księgowe.

Czy wprowadzone przez ustawodawcę wyłączenia mają w praktyce zastosowanie?

Złożoność wymaganych prac wdrożeniowych spowodowała, że opracowanie odpowiednich rozwiązań IT, nowych procesów ewidencyjnych czy kompleksowego zgromadzenia danych koniecznych do spełnienia obowiązków związanych z raportowaniem, przekształcało się zazwyczaj w projekt indywidualny, który całościowo objął wszystkie elementy i zmiany konieczne do wdrożenia (włączając w to zwolnienia przewidziane przez ustawodawcę).

Tym samym, choć ustawodawca w celu ułatwienia podatnikom dostosowania się do nowych regulacji, wyłączył część elementów spod obowiązku ich raportowania w pierwszym roku obowiązywania wprowadzonych zmian, w praktyce, z uwagi na kompleksowy charakter projektów wdrożeniowych, przewidziane ułatwienia nie wpłynęły jakkolwiek na poziom i zakres prac koniecznych do wykonania.


źródło: Klaudia Szerszeń, Senior Tax Consultant, ASB Group