Odpowiednio dostosowany napęd do obsługi najcięższych kontenerów
Aktualności Automatyka Napędy

Odpowiednio dostosowany napęd do obsługi najcięższych kontenerów

Każdego dnia transportowane są po całym świecie miliardy produktów w milionach kontenerów morskich. Sprawna obsługa procesów związanych z transportem i przeładunkiem towarów w portach na całym świecie jest bardzo złożonym zadaniem. Do jego realizacji niezbędne jest zastosowanie sprawdzonych technologii oraz inteligentnych rozwiązań. Branża, która obsługuje przeładunek dużych ilości towarów, wymaga solidnego partnera, jakim jest SEW-EURODRIVE.

Od motoreduktorów, przez przekładnie przemysłowe, po rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta – dzięki bogatemu doświadczeniu zapewnimy Państwu niezastąpione wsparcie w obszarze wydajnej i zrównoważonej obsługi kontenerów i logistyki portowej w całym łańcuchu wartości, oferując równocześnie przyszłościowe rozwiązania napędowe.Od ponad 90 lat jesteśmy jednym z wiodących przedsiębiorstw oferujących technikę napędową i rozwiązania z zakresu automatyki. W naszej pracy intensywnie angażujemy się w rozwój technologii, które zapewniają naszym klientom możliwie najlepsze rozwiązania aplikacyjne.

"Logistyka360" // nr.1/2025 (maj)

Obszar nadbrzeża

Obszar nabrzeża odgrywa ważną rolę w logistyce portowej. Od stosowanych tu maszyn oczekuje się najwyższej precyzji i maksymalnej koordynacji. Efektywność procesów związanych z obsługą kontenerów ma kluczowy wpływ na płynność logistyki, a co za tym idzie – na gospodarczy sukcesu portu.

Rozwiązania napędowe dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów to specjalność SEW-EURODRIVE. Nasze napędy stosowane są w dźwigach typu STS (Ship-to-Shore: żuraw kontenerowy) i zapewniają maksymalną wydajność oraz niezawodność w logistyce portowej.

Obsługa i przechowywanie kontenerów

Obsługa kontenerów odgrywa kluczową rolę w globalnym łańcuchu handlowym. SEW-EURODRIVE dostarcza rozwiązania napędowe do takich aplikacji jak:

  • suwnica szynowa (RMG – Rail Mounted Gantry)
  • suwnica bramowa montowana na szynach
  • automatyczny dźwig do układania kontenerów (ASC – Automated stacking crane)
  • zautomatyzowane suwnice do układania w stosy
  • żuraw gumowo-kołowy (RTG – Rubber Tyred Gantry)
  • suwnice bramowe na kołach gumowych
  • dźwigi w terminalach intermodalnych
  • przenośnik kontenerowy (SC – Straddle Carrier)
  • samojezdne pojazdy przeładunkowe używane w terminalach kontenerowych

Case study – suwnica bramowa w Germersheim

Producent dźwigów portalowych w Germersheim jest liderem w zakresie bezpieczeństwa w dziedzinie budowy dźwigów. Filozofią firmy jest nie tylko budowanie urządzeń spełniających stawiane wymagania techniczne, ale produkowanie solidnych produktów końcowych z wystarczającą rezerwą.

Teren firmy producenta dźwigów portalowych znajduje się niedaleko Renu. Ułatwia to przeładunek i transport dźwigów statkami. Budowa dźwigu trwa około jednego roku: od fazy planowania, poprzez budowę konstrukcji metalowej oraz wyposażenie elektryczne do montażu, uruchomienia i odbioru technicznego.

Z uwagi na wysokie wymagania związane z przeładunkiem kontenerów prawidłowa i trwała eksploatacja wszystkich zastosowanych komponentów ma niezmiernie istotne znaczenie.

Jednak dla producentów dźwigów ważna jest nie tylko niezawodność i funkcjonalność układów napędowych. W przypadku solidnych suwnic bramowych ważną rolę odgrywa także sprawny przebieg prac projektowych czy łatwość przeprowadzania usług serwisowych.

Możliwie najwyższe bezpieczeństwo eksploatacyjne oraz wydajność w zakresie przeładunku kontenerów

Wykorzystywana w porcie w Germersheim suwnica bramowa ma długość 126 m, waży 680 ton i może przenosić ładunki o masie sięgającej 65 ton. Solidna technologia konstrukcji maszyn wymaga równie niezawodnych i mocnych napędów dźwignicy. Układ napędowy składa się z dwóch silników trójfazowych 690V oraz dwóch przekładni przemysłowych serii X3FS250/B. To właśnie te urządzenia zapewniają dźwigowi moc i umożliwiają dźwignicy pracę z prędkością do 80 m na minutę. Moc nominalna obu przekładni wynosi 477 kW a znamionowy moment obrotowy 175 kNm. Przekładnia podłączona jest z bębnem za pomocą sprzęgła palcowego. To wyposażenie jest również dostarczane przez SEW-EURODRIVE w postaci zmontowanej.

Pozostałe komponenty układu napędowego firmy SEW-EURODRIVE zapewniają efektywny transport

Aby możliwy był prawidłowy załadunek ciężarówek i pociągów, maszynownia obraca się o 280 stopni. Z tego też względu wykonano ruchome połączenie łożyskowane z wieńcem obrotowym. Konstruktor dźwigu zdecydował się na 2 motoreduktory walcowo-stożkowe typ K107 o mocy nominalnej 7,5 kW. Silniki charakteryzują się wzmocnioną izolacją i wyposażone są w grzałki antykondensacyjne, czujniki temperatury oraz hamulec. Na potrzeby przemieszczania maszynowni oraz kontenerów w suwnicy zastosowano 4 motoreduktory walcowo-stożkowe KT127 o mocy 37 kW.

Napędy jezdne wykorzystują połączenie za pośrednictwem wału drążonego oraz opatentowanego przez SEW-EURODRIVE połączenia zaciskowego TorqLOC®. Tego typu cierne połączenie zaciskowe posiada korzystny zakres tolerancji i umożliwia szybki demontaż. Stanowi ono łatwą w konserwacji alternatywę dla konwencjonalnych połączeń takich jak wpust lub pierścień zaciskowy. W zakresie napędów jezdnych producent zamontował 24 motoreduktory walcowo-stożkowe typu KT127 o mocy 22 kW każdy. W tym 4 napędy wyposażone w enkoder, które są odpowiedzialne za pomiar drogi oraz ukosowania suwnicy. Wartości pomiarowe z enkoderów przetwarzane są następnie przez falowniki. Aby zapewnić operatorowi dobry widok na kontenery, kabinę można przemieszczać w przód lub w tył. Za napęd jezdny kabiny odpowiedzialny jest motoreduktor ze zintegrowanym falownikiem serii MOVIMOT® .

Wydajne rozwiązania napędowe SEW-EURODRIVE do obsługi kontenerów

Wydajne rozwiązania napędowe SEW-EURODRIVE do obsługi kontenerów


źródło: SEW-EURODRIVE