Aż 78% firm logistycznych w Polsce ocenia kondycję sektora logistyki dobrze lub bardzo dobrze. Jednak, jak wynika z dziś opublikowanego raportu ManpowerGroup „Dokąd zmierzasz logistyko?”, widać wyraźną zmianę nastrojów: mniej firm deklaruje optymizm, a rośnie liczba tych, które z większą ostrożnością patrzą w przyszłość. Największym wyzwaniem w prowadzeniu biznesu są wysokie koszty logistyki, w tym paliw i energii. To druga edycja raportu. Partnerem merytorycznym raportu jest Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny.
Branża w obliczu rosnących kosztów i wyzwań kadrowych
Firmy logistyczne mierzą się dziś głównie z rosnącymi kosztami operacyjnymi, w tym paliwa i energii (44%), brakiem wykwalifikowanej kadry (37%) oraz niewłaściwym poziomem zapasu (26%). Wyzwaniem jest także niewystarczający poziom obsługi klienta i rosnące oczekiwania w tym obszarze (20%) a także brak odpowiedniego wsparcia ze strony systemów IT. Najmniej wskazań dotyczy obsługi logistycznej wielokanałowej sprzedaży (5%) i dostosowania logistyki do wymogów eko (8%). Dla porównania w 2021 roku największą trudnością był brak wsparcia IT, na który narzekało 38% badanych, niedobór wykwalifikowanych pracowników (34%) oraz zbyt wysokie koszty logistyki (31%).
– Wyzwania, takie jak wysokie koszty logistyki i niedobory wykwalifikowanej kadry, pozostają kluczowymi barierami rozwoju, choć coraz większą rolę odgrywają kwestie związane z obsługą klienta i ekologią. Firmy stawiają na innowacje, automatyzację magazynów, sztuczną inteligencję oraz cyfryzację procesów, jako klucz do podniesienia efektywności i konkurencyjności. Jednak sukces wdrożeń zależy od właściwego zarządzania zmianą, w tym inwestycji w rozwój kompetencji pracowników. To połączenie technologii i kapitału ludzkiego będzie decydować o pozycji polskiej logistyki na globalnym rynku w najbliższych latach. Firmy inwestujące dziś w rozwój wewnętrzny i kompetencje przyszłości, zbudują trwałą przewagę. W logistyce wygrywać będą ci, którzy będą najszybciej rozwijać swoje zasoby – podkreśla Tomasz Walenczak, Dyrektor Generalny ManpowerGroup w Polsce.
Przewaga dzięki technologii
Z raportu wynika, że w opinii firm logistycznych automatyzacja i robotyzacja procesów magazynowych (54%) będą miały największy wpływ na rozwój branży w najbliższych latach. Na kolejnych miejscach znalazły się sztuczna inteligencja, której potencjał dostrzega 49% firm, a także cyfryzacja i digitalizacja procesów, wskazywane przez 41% organizacji. Mniej popularne, choć wciąż istotne, są technologie związane z autonomicznymi pojazdami (20%) oraz Big Data Analytics (20%). W perspektywie najbliższych lat firmy planują inwestycje przede wszystkim w AI (35%), automatyzację i robotyzację w magazynie (31%) oraz cyfryzację i digitalizację procesów (22%). Najmniej wskazań otrzymały Big Data (9%) i sharing economy (16%).
– Decyzje dotyczące inwestycji w nowe technologie muszą być dobrze uzasadnione i dopasowane do potrzeb firmy. Organizacje chcą inwestować w sztuczną inteligencję i automatyzacje, ale niepokoi relatywnie niski odsetek wskazań dotyczący planów inwestowania w Big Data. Bo jak skutecznie wdrażać AI bez dobrej jakości danych? Kompletne i rzetelne dane, charakteryzujące między innymi przepływy, zapasy, strukturę kosztów, są kluczowe.
Powinny one stanowić podstawę podjęcia decyzji o zasadności inwestowania w innowacyjne rozwiązania technologiczne i organizacyjne bazujące na AI, a jednocześnie później, na etapie stosowania tych rozwiązań, decydują o efektywności ich wdrożenia. Pozytywne jest to, że dojrzałość technologiczna firm w obszarze logistyki rośnie z roku na rok, jednak należy pamiętać, że ta dojrzałość w praktyce nie polega tylko na zakupie technologii, ale przede wszystkim na ich efektywnym wdrażaniu i zastosowaniu – mówi Marta Cudziło, Z-Ca Dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności, Kierownik Grupy Badawczej Logistyka w Łukasiewicz-Poznański Instytut Technologiczny.
Plany inwestycyjne firm na 2025 rok
źródło: ManpowerGroup