Grupa Volkswagen i Grupa Bosch podpisały porozumienie, którego celem jest zbadanie możliwości powstania europejskiego dostawcy rozwiązań i wyposażenia dla fabryk ogniw. Obie firmy chcą dostarczać zintegrowane systemy produkcyjne akumulatorów, a także wsparcie na miejscu w zakresie rozruchu i serwisu dla producentów ogniw i systemów baterii. Celem jest wiodąca pozycja pod względem kosztów i technologii w zakresie uprzemysłowienia technologii ogniw oraz masowej produkcji zrównoważonych, najnowocześniejszych akumulatorów.
Dzięki zlokalizowaniu zakładów produkcji ogniw w pobliżu fabryk samochodów możliwe będzie zbliżenie się do celu, jakim jest mobilność neutralna pod względem emisji CO2. Tylko w Europie Grupa Volkswagen chce zbudować sześć fabryk ogniw do 2030 roku.
Systemy produkcyjne
Grupa Volkswagen i Grupa Robert Bosch postanowiły szukać wspólnie możliwości opracowania rozwiązań, które pozwolą usprawnić produkcję ogniw do akumulatorów w zakładach w Europie. Związane z tym porozumienie podpisali Thomas Schmall, Członek Zarządu Grupy Volkswagen, odpowiedzialny za technologię i prezes Zarządu spółki Volkswagen Group Components oraz Rolf Najork, członek Zarządu Grupy Robert Bosch i prezes Zarządu spółki Bosch Rexroth.
Celem obu partnerów jest dostarczanie pełnej palety rozwiązań i podzespołów, niezbędnych do produkcji ogniw akumulatorów na skalę przemysłową. Szacowany popyt jest olbrzymi: tylko w Europie różne podmioty chcą do 2023 roku zbudować fabryki akumulatorów, których roczna produkcja będzie mieć pojemność ok. 700 GWh.
Dla obu stron porozumienia ten sojusz jest krokiem w kierunku objęcia pozycji liderów w świecie elektromobilności. Partnerstwo jest zbudowane na uzupełnianiu się kompetencji: Volkswagen jest producentem samochodów na wielką skalę i jest na dobrej drodze, aby stać się czołowym wytwórcą akumulatorów, zaś Bosch ma szerokie doświadczenie w automatyzacji procesów przemysłowych i integracji systemów.
– Europa ma szansę stać się w nadchodzących latach głównym graczem na światowym rynku akumulatorów. Widoczne jest błyskawicznie rosnące zapotrzebowanie na akumulatory i wszystko, co jest związane z ich produkcją, w tym wyposażenie gigafabryk. Volkswagen i Bosch będą analizować możliwości rozwoju i kształtowania tej nowatorskiej, wartej wiele miliardów euro branży w Europie. Nasza decyzja o zaangażowaniu się w integrację łańcucha wartości produkcji akumulatorów pozwoli na wypracowanie znaczących zysków. Stworzenie lokalnego, europejskiego łańcucha dostaw dla elektromobilności ‘made in Europe’ to z pewnością rzadka okazja – skomentował Thomas Schmall.
– Razem z Grupą Volkswagen będziemy szukać drogi uprzemysłowienia procesów produkcyjnych ogniw do akumulatorów, z wykorzystaniem ustandaryzowanego oprzyrządowania. Warunki ku temu są bardzo dobre: Bosch jest nie tylko największym na świecie dostawcą części samochodowych, lecz także jednym z wiodących dostawców wyposażenia fabryk. Znamy się na akumulatorach i wiemy, jak je produkować. Dzięki ponad 135-letniemu doświadczeniu w branży motoryzacyjnej i naszej wiedzy w zakresie industrializacji chcemy zaspokoić rosnący popyt na akumulatory. Europejski przemysł ma potencjał, aby stać się technologiczną siłą napędową ekologicznej transformacji gospodarki – powiedział Rolf Najork.
Volkswagen i Bosch powołały specjalny zespół, którego celem jest stworzenie nowej spółki do końca 2022 roku.
źródło: Volkswagen Group Polska