Rozbudowa produkcji komponentów elektrycznych i uruchomienie pierwszej linii lakierowania ogniw
Aktualności Automotive Produkcja

Rozbudowa produkcji komponentów elektrycznych i uruchomienie pierwszej linii lakierowania ogniw

W zakładach BMW Group w Lipsku ruszyła pierwsza linia lakierowania ogniw. Tym samym rozbudowa produkcji komponentów elektrycznych w zakładach w Lipsku nabrała tempa. Do dwóch istniejących linii produkcji modułów akumulatorowych i nowej linii lakierowania ogniw akumulatorowych, od kwietnia 2024 roku dołączą kolejna linia modułów akumulatorowych, cztery linie lakierowania ogniw oraz dwie linie montażowe do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych. W tym roku wszystkie planowane linie lakierowania ogniw będą włączane do produkcji seryjnej w około dwu miesięcznych odstępach.

— Od 2024 roku w zakładach w Lipsku będziemy mieli zapewniony cały łańcuch procesowy produkcji akumulatorów wysokonapięciowych — mówi Markus Fallböhmer, szef produkcji akumulatorów w BMW Group. — Zakłady te mają więc istotny wkład w transformację w kierunku elektromobilności. — Celem BMW Group jest, aby do 2030 roku co najmniej połowa sprzedaży obejmowała samochody w pełni elektryczne. BMW Group zainwestuje w latach od 2020 do 2024 ponad 800 mln euro w rozwój i rozbudowę produkcji komponentów elektrycznych w zakładach w Saksonii.

Ponad 2000 lakierowanych ogniw na godzinę

Nowa linia lakierowania ogniw w zakładach BMW w Lipsku zajmuje 2300 m2 powierzchni w dawnej hali produkcyjnej BMW i3, którego produkcja zakończyła się latem ubiegłego roku. Bezpośrednio po zakończeniu produkcji, w ciągu niespełna pół roku, hala została przystosowana do produkcji komponentów elektrycznych, a pracownicy zostali odpowiednio przekwalifikowani.

Zakład jest w stanie lakierować ponad 10 milionów ogniw rocznie i ponad 2300 ogniw na godzinę. Ogniwa lakierowane są na potrzeby produkcji modułów akumulatorowych w zakładach w Lipsku, które wytwarzają moduły do w pełni elektrycznych modeli BMW i4* oraz BMW iX1*. Kolejna linia modułów akumulatorowych w Lipsku produkuje komponenty elektryczne do BMW iX*.

Od lakierowania ogniw do akumulatora wysokonapięciowego

Produkcja akumulatorów wysokiego napięcia dzieli się na trzy etapy: lakierowanie ogniw, produkcja modułów i montaż akumulatorów wysokonapięciowych. Odbywa się ona w wysoko zautomatyzowanym procesie.

BMW Group pozyskuje ogniwa akumulatorowe od partnerów, którzy produkują je zgodnie z dokładnymi specyfikacjami przedsiębiorstwa. BMW Group wykorzystuje przy tym różne ogniwa akumulatorowe – w zależności od tego, które z nich zapewnia najlepsze właściwości dla danej koncepcji pojazdu.

Podczas lakierowania ogniwa litowo-jonowe są najpierw poddawane wstępnej obróbce i strukturyzowane za pomocą lasera. Wiązka laserowa „wycina” strukturę w nielakierowanym ogniwie, zwiększając w ten sposób powierzchnię i zmniejszając napięcie powierzchniowe aluminiowej obudowy. Następujące po tym czyszczenie plazmowe usuwa cząstki brudu i tlenki. Oba procesy służą poprawieniu przyczepności lakieru. Następnie ogniwa lakierowane są w dwóch warstwach utwardzanych promieniami UV na specjalnie przygotowanej linii. Lakier zapewnia optymalną izolację ogniw. Na koniec w trzech etapach przeprowadzana jest w pełni automatyczna kontrola jakości, podczas której sprawdzana jest grubość powłoki i jakość powierzchni lakieru. Następnie wykonywany jest test wysokonapięciowy sprawdzający nieskazitelność powłoki lakierniczej.

W BMW Group ogniwa lakierowane są na niebiesko. Kolor ten został wybrany celowo, ponieważ niebieski odgrywa istotną rolę w pozycjonowaniu i jest kolorem akcentów w pojazdach elektrycznych BMW i. W sieci produkcyjnej BMW Group fabryka w Lipsku jest pionierskim zakładem w zakresie elektromobilności, ponieważ w latach 2013-2022 montowane tam było BMW i3, pierwszy w pełni elektryczny model BMW.

Po lakierowaniu ogniwa akumulatorowe są łączone w większe jednostki, tzw. moduły akumulatorowe. Następnie gotowe moduły akumulatorowe montowane są wraz z przyłączami do pojazdu, sterownikami i agregatem chłodzącym w obudowie aluminiowej. Rozmiar i kształt obudowy aluminiowej oraz liczba używanych modułów akumulatorowych różnią się w zależności od wariantu pojazdu. W rezultacie powstaje akumulator wysokonapięciowy optymalnie dopasowany do pojazdu.

Zabezpieczenie zakładów w Lipsku na przyszłość

Produkcja komponentów elektrycznych stanowi impuls do dalszej rozbudowy zakładów w Lipsku. W przyszłości komponenty elektryczne będą produkowane na powierzchni około 150 000 m2. — Jest to zrównoważona inwestycja w przyszłą rentowność zakładów w Lipsku — podkreśla szefowa zakładu Petra Peterhänsel. Rozbudowa gwarantuje bowiem zatrudnienie, a nawet zwiększenie liczby miejsc pracy. — Już teraz w zakładach w Lipsku przy produkcji komponentów elektrycznych zatrudnionych jest ponad 800 osób, a do końca 2024 roku będzie ich ponad 1000.

Kolejnym ważnym kamieniem milowym dla zakładów jest produkcja następcy MINI Countryman, który montowany będzie w Lipsku od końca tego roku. Model crossovera będzie oferowany zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem w pełni elektrycznym. Akumulatory wysokonapięciowe do elektrycznego MINI Countryman będą już pochodzić z własnej produkcji.

* Zużycie energii i zasięg:

BMW iX: zużycie energii w kWh/100 km: 24,7–19,4; zasięg elektryczny w km: 408–630
BMW i4: zużycie energii w kWh/100 km: 22,5–15,8; zasięg elektryczny w km: 406–589
BMW iX1: zużycie energii w kWh/100 km: 18,1–16,8; zasięg elektryczny w km: 417–440

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.

[robo-gallery id=”9565″]

Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.

źródło: BMW Group Polska