Audi kontynuuje cyfryzację procesów produkcyjnych. Po udanym zakończeniu pilotażu, marka rozpoczęła wdrażanie sztucznej inteligencji (AI) do kontroli jakości zgrzewów punktowych w konstrukcji karoserii. Sztuczna inteligencja została opracowana i przetestowana wcześniej w zakładzie w Neckarsulm. Do końca roku, infrastruktura techniczna związana z wykorzystywaniem AI zostanie zainstalowana również w trzech innych lokalizacjach Grupy Volkswagen. Projekt jest także doskonałym studium poglądowym dla uruchomionej przez Audi Inicjatywy Motoryzacyjnej 2025 (AI25).
Audi, z pomocą sztucznej inteligencji analizuje około 1,5 miliona zgrzewów punktowych 300 pojazdów produkowanych na jednej zmianie w zakładzie w Neckarsulm. Do tej pory pracownicy produkcji wyrywkowo ręcznie monitorowali jakość procesów tzw. zgrzewania oporowego (WPS) za pomocą ultradźwięków, sprawdzając w ten sposób nieco ponad 5000 punktów zgrzewu na karoserii samochodu. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, pracownicy mogą teraz skoncentrować się na wykrywaniu anomalii produkcyjnych, a tym samym kontrolować jakość jeszcze wydajniej i w bardziej ukierunkowany sposób.
Jednocześnie rozpoczęto przygotowania do zastosowania tej technologii w innych zakładach Grupy Volkswagen. Infrastruktura techniczna do wykorzystania AI jest obecnie tworzona w zakładzie Audi w Brukseli. Jeszcze w tym roku mają zostać w nią wyposażone fabryka Volkswagena w Emden i główny zakład produkcyjny Audi w Ingolstadt. By stworzyć infrastrukturę techniczną w tych lokalizacjach, zespół ekspertów identyfikuje obecnie różnice w ustawieniach spawania w celu przeszkolenia modelu AI w tym zakresie.
Dane generowane przez aplikację AI mogą w przyszłości zostać wykorzystane do optymalizacji innych procesów. Przykład: zespół Audi pracuje obecnie nad wykorzystaniem w przyszłości danych jako podstawy do predykcyjnej konserwacji. „Zdigitalizowane linie produkcyjne są przyszłością Audi. W ramach naszej strategii produkcyjnej „360factory” sprawimy, że produkcja w zakładach Audi na całym świecie będzie jeszcze bardziej wydajna. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji seryjnej ma ogromny potencjał” – mówi Gerd Walker, członek zarządu AUDI AG ds. produkcji i logistyki.
Ścisła koordynacja procesów wdrożeniowych z DGQ, Fraunhofer IAO i Fraunhofer IPA
W celu zmapowania procesu w sposób bezpieczny dla audytu i certyfikacji, wdrożenie w zakładzie w Neckarsulm zostało przeprowadzone w ścisłej współpracy z Niemieckim Stowarzyszeniem Jakości (DGQ), Instytutem Inżynierii Przemysłowej Fraunhofera IAO oraz Instytutem Inżynierii Produkcji i Automatyzacji Fraunhofera IPA. Podejście to wynika z faktu, że jak dotąd nie ma standardów i certyfikacji niezależnego organu dla aplikacji AI. „W ten sposób możliwe jest jednoznaczne wykazanie w produkcji, jak powstaje wynik testu opartego na sztucznej inteligencji” – wyjaśniają Mathias Mayer i Andreas Rieker, kierownicy projektu WPS Analytics. Wraz z instytutami Fraunhofera IAO i IPA, Audi opracowało też przewodnik AI dla procesów produkcyjnych.
Projekt „WPS Analytics” służy również jako studium poglądowe dla uruchomionej przez Audi Inicjatywy Motoryzacyjnej 2025 (AI25). Celem inicjatywy jest zbudowanie sieci kompetencji w zakresie cyfrowej transformacji fabryk oraz innowacji. Dzięki cyfryzacji, Audi chce uczynić produkcję i logistykę bardziej elastycznymi i wydajnymi. W swojej drodze do stania się inteligentną fabryką, Audi, z myślą o przeniesieniu ich do produkcji seryjnej w późniejszym terminie, testuje rozwiązania cyfrowe dla produkcji premium w rzeczywistym środowisku produkcyjnym w Neckarsulm. Testy te są prowadzone wraz z partnerami marki z sektora nauki i IT.
źródło: Audi