Audi w modelu Q8 e-tron wprowadziło nowoczesne osłony zapięć pasów bezpieczeństwa zrobione z tworzywa sztucznego. Osłony są produkowane w procesie recyklingu chemicznego, częściowo z mieszanych samochodowych odpadów plastikowych. Tak wytworzone elementy wpływające na bezpieczeństwo, są w samochodach marki Audi montowane po raz pierwszy. Innowacyjny proces produkcyjny został opracowany w ramach projektu PlasticLoop, wspólnie z producentem tworzyw sztucznych firmą LyondellBasell, a jego implementację poprzedziła faza pilotażowa.
Film pokazuje, jak elementy z tworzyw sztucznych, które nie nadają się do naprawy, są najpierw usuwane z pojazdów, oczyszczane z obcych materiałów, takich jak metalowe spinki, a następnie w drodze recyklingu chemicznego dzielone na mniejsze części i przetwarzane na olej do pirolizy. Olej ten jest następnie używany jako surowiec do produkcji nowych tworzyw sztucznych, z wykorzystaniem metody bilansu masowego1. Uzyskany w ten sposób granulat tworzywa sztucznego jest wykorzystywany do produkcji osłon zapięć pasów bezpieczeństwa w modelu Q8 e-tron.
Dzięki temu procesowi Audi oraz inni uczestnicy projektu poddają recyklingowi materiał, który obecnie w większości nadaje się tylko do odzysku energii. Dzięki tej operacji Audi będzie mogło dłużej korzystać z surowców kopalnych i odpowiednio ograniczyć zakupy dodatkowych materiałów pierwotnych dla modelu Q8 e-tron. Materiały wyprodukowane z oleju po pirolizie mają tak samo wysoki standard jak materiały nowe i zapewniają identyczne właściwości techniczne.
1) Co najmniej 70 procent składu granulatu tworzywa sztucznego do produkcji osłon zapięć pasów bezpieczeństwa (łącznie z wypełniaczami i dodatkami) stanowi olej z pirolizy wyprodukowany w ramach projektu. Olej z pirolizy jest dodawany do granulatu z tworzywa sztucznego podczas procesu produkcyjnego. Przyporządkowanie odpadowego oleju z pirolizy do granulatu tworzywa sztucznego odbywa się w ramach bilansu masowego z kwalifikowanym transferem punktów. Oznacza to, że ecocycle, niezależna zewnętrzna jednostka certyfikująca, potwierdza, że członkowie projektu zastąpili ilości surowców kopalnych wymaganych do produkcji osłon zapięć pasów bezpieczeństwa olejem do pirolizy, wyprodukowanym z mieszanych samochodowych tworzyw sztucznych. Na podstawie obecnie planowanych wielkości produkcji, zamierza się zapewnić wystarczającą ilość oleju do pirolizy w wyżej wymienionych ilościach dla całego cyklu produkcyjnego modelu Q8 e-tron.
źródło: AUDI AG