Hala produkcyjna i magazynowa to miejsca, gdzie szczególny nacisk kładziony jest na przestrzeganie procedur i zasad BHP. Prawidłowe korzystanie z wózków widłowych i ręcznych oraz innego rodzaju transporterów jest kluczowe zarówno dla działania linii produkcyjnych i funkcjonowania magazynów, jak i dla zdrowia i bezpieczeństwa samych pracowników. W tym ostatnim zakresie mamy w Polsce spore pole do poprawy. Główny Urząd Statystyczny niedawno opublikował informację o wypadkach przy pracy i ich przyczynach w 2022 roku.
Zdarzeń takich w ubiegłym roku odnotowano 66606, z czego – poza górnictwem – najwięcej, bo 33% w przemyśle przetwórczym, a dodatkowe 8% było powiązane z branżą magazynową i transportową. To obszary, gdzie łatwo o uraz m.in. ze względu na obecność maszyn, chociażby takich jak wózki widłowe i ręczne czy innego rodzaju transportery.
Sposobem na ograniczenie występowania tego typu niepożądanych zdarzeń na hali produkcyjnej lub w magazynie jest automatyzacja transportu wewnętrznego z wykorzystaniem autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Są one coraz częściej używane do rutynowych zadań związanych z przewożeniem materiałów, półproduktów lub produktów gotowych. Dzięki szerokiej rozpiętości nośności – od 100 kg do 1350 kg oraz szerokiemu wachlarzowi osprzętu peryferyjnego, jak np. haki, wózki, podnośniki do palet, roboty mobilne są uniwersalne w swoich zastosowaniach.
AMR są zaprojektowane do bezpiecznej pracy w środowiskach przemysłowych z ludźmi.
Ich samodzielne poruszanie się w trakcie wykonywania misji jest możliwe dzięki użyciu czujników i zaawansowanego oprogramowania do manewrowania w dynamicznym środowisku. Roboty omijają przeszkody, niektóre także optymalizują swoją drogę na bieżąco, natomiast wbudowane mechanizmy bezpieczeństwa pozwalają im na poruszanie się pomiędzy pracownikami, zwalniając, zmieniając kierunek lub zatrzymując się w celu uniknięcia kolizji.
Wprowadzenie automatyzacji procesów produkcyjnych pomaga firmom poprawić ich pozycję konkurencyjną, zwiększyć skalę działalności i rozwiązać problem niedoborów siły roboczej oraz podnieść bezpieczeństwo pracowników. Dlatego wdrożenie AMR to nie koszt, a inwestycja w przyszłość zakładu. Takie myślenie przedsiębiorców znajduje odzwierciedlenie w opracowaniach analitycznych. Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) szacuje, że do 2025 roku liczba zainstalowanych robotów intralogistycznych będzie wzrastać o 40 procent.
Autor: Jesper Sonne Thimsen, Dyrektor Sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią, Mobile Industrial Robots
źródło: Mobile Industrial Robots