Ekopol Górnośląski Holding SA zawarł umowę ze spółką BP Europa SE, która pozwoli mu na oferowanie syntetycznego, odnawialnego oleju napędowego BP HVO100. Śląska spółka w oparciu o technologie mikrostacje.pl zyska możliwość stworzenia największej w Polsce sieci dystrybucyjnej HVO100 dla klienta końcowego. Sprzedaż ruszy po uzyskaniu formalnych zgód zgodnie z obowiązującymi przepisami.
– To oferta zarówno dla naszych aktualnych klientów, jak i tych, którzy dopiero rozważają inwestycję we własny punkt tankowanie, czyli właśnie Mikrostacje paliw, która mogłaby zaopatrywać w paliwo ich pojazdy. Dzisiaj w naszej sieci – co ważne podkreślenia, działającej w całej Polsce – funkcjonuje już 350 technologii mikrostacje.pl, z których korzysta ponad 21 tys. różnego rodzaju pojazdów i maszyn. Widzimy potencjał i możliwości, aby obok już dziś dostarczanych klientom zbiorników na olej napędowy i AdBlue pojawił się także zbiornik na ekologicznego diesla – powiedział Sebastian Pyka, wiceprezes zarządu spółki Ekopol Górnośląski. Ekologiczny olej napędowy jest produkowany z tłuszczów i olejów roślinnych w procesie jego hydrokrakingu lub uwodornienia.
W porównaniu z klasycznym dieslem nie tylko pozwala na zredukowanie emisji dwutlenku węgla, ale także zmniejsza emisję cząstek stałych i tlenków azotu. – Bardzo ważne jest to, że stosowanie tego paliwa nie wymaga modernizacji silników wysokoprężnych – podkreśla Sebastian Pyka.
A z kolei coraz bardziej wymagające cele klimatyczne w Unii Europejskiej, także w obszarze transportu powodują, że rośnie popyt na ten odnawialny olej napędowy.
Już teraz są firmy, które stosują to paliwo, bo chcą się wyróżnić na tle konkurencji redukując swój ślad węglowy. Przykładem takiego działania jest m.in. firma Action, która poinformowała, że 150 ciężarówek obsługujących jej centra dystrybucyjne będzie zasilane paliwem HVO100, co ma pomóc w ograniczeniu negatywnego wpływu firmy na środowisko. Na hydrorafinowany olej roślinny w procesie dekarbonizacji mocno stawia Schenker Åkeri.
Z tego widać, iż zmiany na rynku paliw zachodzą niezwykle dynamicznie. To sprawia, że współpraca operujących na nim podmiotów jest absolutnie naturalnym rozwiązaniem. Cel mamy wspólny: dzięki dostępnym rozwiązaniom chcemy zaoferować możliwość ograniczenia emisji dwutlenku węgla i włączyć się w strategię zrównoważonego rozwoju.
Według informacji dostępnych w mediach branżowych Volvo Trucks informował, że jego silniki są certyfikowane do pracy na tym paliwie, podobnie jak pojazdy Scanii z silnikami spełniającymi normy Euro 5 i 6. Z kolei DAF nie tylko potwierdza, że można stosować to paliwo, ale także dopuszcza mieszanie go ze zwykłym dieslem.
Warto dodać, że ubiegłym roku Toyota poinformowała o rozpoczęciu produkcji modeli Land Cruiser i Hilux w wersji europejskiej, których silniki wysokoprężne są kompatybilne z paliwem HVO100 wytwarzanym ze źródeł odnawialnych. Toyota zdecydowała się na taki ruch, bo z technicznego punktu widzenia paliwo HVO100 spełnia europejski standard jakości EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych. Charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową (c80) niż standardowy olej napędowy. Według prognoz produkcja HVO100 wzrośnie do ok. 15,5 miliona ton w 2030 r.
Z kolei w Polsce HVO do tej pory pojawiało się jedynie w rządowych dokumentach, które opisywały politykę biopaliwową, jako potencjalne narzędzie realizacji celów z zakresie zazieleniania” transportu. Nie stworzono jednak ram prawnych, które umożliwiałby bezproblemowe wprowadzenie biopaliwa opartego ma hydrorafinowanym oleju roślinnego do obrotu jako potencjalne narzędzie realizacji celów z zakresie „zazieleniania” transportu.
Spółka BP Europa SE z siedzibą w Hamburgu jest obecna w Polsce od ponad 30 lat i znajduje się w rankingu 500 największych przedsiębiorstw w Polsce, natomiast Ekopol Górnośląski Holding SA jest liderem w zakresie wdrażania dla klientów biznesowych nowoczesnych technologii służących do zarządzania gospodarką paliwową w ramach autorskiej technologii Mikrostacje.pl.
źródło: Ekopol Górnośląski Holding S.A.