BMW Group stawia na zrównoważone opakowania w logistyce
Aktualności Automotive Logistyka

BMW Group stawia na zrównoważone opakowania w logistyce

W celu dalszej redukcji zużycia zasobów BMW Group wdrożyła różne projekty w zakresie logistyki opakowań. Mają one na celu zmniejszenie wspólnie z dostawcami emisji CO2 oraz jak najlepsze wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. W europejskich zakładach coraz częściej do produkcji opakowań stosuje się materiały pochodzące z recyklingu.

W ten sposób kwota recyklatów dla nowych kontraktów na opakowania wielokrotnego użytku w logistyce zostanie w tym roku niemal podwojona z około 20 do ponad 35 procent. Ale do redukcji emisji CO2 przyczynia się również stosowanie alternatywnych, zrównoważonych materiałów, redukcja opakowań jednorazowych, stosowanie lekkich opakowań i redukcja wolumenu transportu. BMW Group monitoruje efekty poszczególnych działań za pośrednictwem kalkulatora CO2 dla opakowań. BMW Group dąży do celu, jakim jest zmniejszenie do 2030 roku emisji CO2 na pojazd w łańcuchu dostaw o 20 procent (w porównaniu z rokiem 2019).

Michael Nikolaides, szef sieci produkcyjnej i logistyki BMW Group: — Nasza strategia re:think, re:duce, re:use, re:cycle jest konsekwentnie stosowana również w logistyce opakowań. Dzięki innowacyjnym podejściom konsekwentnie zmniejszamy zużycie zasobów, a tym samym redukujemy nasz ślad węglowy. W logistyce przyczyniamy się również do realizacji BMW iFACTORY – zwłaszcza w kwestii ekologii. — BMW iFACTORY. LEAN. GREEN. DIGITAL, oznacza strategiczną wizję globalnej sieci produkcyjnej z naciskiem na elastyczność i wydajność, zrównoważony rozwój i cyfryzację. Dostarcza odpowiedzi na wyzwania transformacji w kierunku e-mobilności i realizuje globalne podejście. Green obejmuje wykorzystanie najnowocześniejszych technologii w celu zapewnienia produkcji przy jak najmniejszym zużyciu zasobów.

Recyklat zastępuje plastik w opakowaniach

Jednym z przykładów coraz lepszego spełniania kryteriów gospodarki o obiegu zamkniętym jest stosowanie recyklatów w tzw. opakowaniach z polipropylenu spienionego (EPP). Obecnie w nowo opracowywanych opakowaniach z EPP wprowadza się już 25-procentową zawartość surowców wtórnych. EPP jest stosowany jako specjalny pojemnik o kształcie dopasowanym do pakowanych komponentów, co umożliwia bezpieczny transport. Rocznie potrzeba około 360 tysięcy takich pojemników. Dzięki 25-procentowej zawartości surowców wtórnych można zaoszczędzić prawie 280 ton CO2 rocznie. Udział materiału pochodzącego z recyklingu ma być dalej zwiększany, a pierwsze testy pilotażowe ze 100‑procentowym udziałem recyklatów już są w toku. Jeśli wypadną pomyślnie, materiały te staną się standardem w nowych kontraktach od 2024 roku.

Kolejne 680 ton rocznej emisji CO2 można uzyskać dzięki zastosowaniu pokryw i tzw. małych nośników ładunku z 50-procentową zawartością surowców wtórnych. Obecnie działania te koncentrują się na rynkach europejskich. Wynika to z istnienia rynku utylizacji odpadów oraz infrastruktury recyklingowej. Zasadniczo przewiduje się ekspansję na zakłady w Meksyku, USA i Chinach.

Bezpłatne e-wydania czasopisma Nowoczesny Przemysł

Zmniejszenie wolumenu transportu

BMW Group wprowadza składane pojemniki wielkogabarytowe, co daje jeszcze większy potencjał redukcji emisji. Zamiast stalowych palet klatkowych od tego roku będą stosowane składane pojemniki z tworzywa sztucznego o zawartości recyklatu wynoszącej ponad 90 procent. Działają one w podobny sposób jak znane składane skrzynki na zakupy: gdy są puste, można je złożyć na płasko, dzięki czemu łatwiej je transportować. 15 tysięcy takich nowych pojemników daje redukcję CO2 o około 3000 ton rocznie.

Materiały alternatywne o dużym potencjale na przyszłość

Możliwości w zakresie opakowań są nieograniczone. Istnieją na przykład projekty pilotażowe dotyczące wykorzystania materiałów pochodzenia biologicznego, które mogłyby zastąpić materiały ropopochodne – polietylen i polipropylen (PE i PP). Podobnie badana jest możliwość wykorzystania do produkcji opakowań materiału z przetworzonych urządzeń AGD. Celem długoterminowym jest całkowite przejście na alternatywne surowce.

[robo-gallery id=”7392″]


BMW Group

BMW Group, reprezentująca marki BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad, jest jednym z wiodących na świecie producentów samochodów i motocykli w segmencie premium, a także dostawcą wysokiej jakości usług finansowych i mobilnościowych. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje 31 zakładów produkcyjnych i montażowych w 15 krajach; firma dysponuje międzynarodową siecią dystrybucji w ponad 140 krajach.

W roku 2021 firma BMW Group sprzedała ponad 2,5 miliona samochodów oraz ponad 194 tysiące motocykli na całym świecie. Dochód przed opodatkowaniem w roku finansowym 2021 wyniósł 16,5 mld euro przy obrotach wynoszących 111,2 mld euro. Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. w BMW Group było zatrudnionych 120 726 pracowników.

Podstawą sukcesu ekonomicznego BMW Group były zawsze odpowiedzialne działania i perspektywiczne myślenie. Firma już na wczesnym etapie wyznaczyła kierunek na przyszłość i konsekwentnie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i ochronie zasobów, począwszy od łańcucha dostaw poprzez produkcję aż po końcową fazę użytkowania wszystkich produktów.

www.bmwgroup.com

źródło: BMW Group