Rynek logistyki kontraktowej odnotowuje szybki wzrost a kluczowe znaczenie ma handel elektroniczny. Kierunki jego rozwoju wyznacza przede wszystkim cross-border, personalizacja i zrównoważony rozwój. Jak operatorzy logistyczni dostosowują się do zmian i nowych trendów na rynku? Swoim doświadczeniem dzieli się CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, który zarządza ponad 800 magazynami fulfillment i multi-user na świecie, w tym 35 w Polsce.
Z prognoz Statista wynika, że przychody europejskiego rynku e-commerce osiągną w tym roku 721,30 mld USD, a ich średnioroczny wzrost (CAGR) na poziomie 7,89% pozwoli do 2029 r. zwiększyć wartość rynku do 977,40 mld USD. Liczba użytkowników ma wzrosnąć do 446,1 mln, a wskaźnik udziału użytkowników w populacji wyniesie 47,6% w 2025 r i 55,8% w 2029 r. Z kolei raport „Quo vadis e-commerce” przygotowany przez Cushman&Wakefield wskazuje, że jednym z najbardziej perspektywicznych regionów dla operacji e-commerce jest Europa Środkowo-Wschodnia, z Polską na czele. Co warto podkreślić, Polska odpowiada za ponad połowę obrotów e-commerce generowanych w regionie, co wynika z dynamicznie rosnącej liczby konsumentów online oraz konkurencyjnych kosztów operacyjnych.
Te perspektywy i trendy z jednej strony sprzyjają rozwojowi logistyki kontraktowej dedykowanej e-commerce, z drugiej stawiają przed operatorami jeszcze większe wymagania zarówno w zakresie efektywności kosztowej, terminowości dostaw jak i elastycznego dostosowania operacji.
Jeszcze szybciej jeszcze więcej technologii
Robotyzacja, automatyzacja i sztuczna inteligencja są nieodzownym narzędziem w logistyce. W obliczu rosnących oczekiwań klientów dotyczących szybkiej realizacji zamówień i dostaw, zwłaszcza w okresach wzmożonych sprzedaży, zapewnienie terminowości dostaw jest kluczowe dla zapewnienia satysfakcji klientów. Tym, co będzie miało coraz większe znaczenie w zarządzaniu operacjami to wykorzystanie technologii ułatwiających dostęp do danych, prognozowanie i symulacje, w oparciu o m.in. widzenie komputerowe, uczenie maszynowe czy Data Lake (jezioro danych).
Eksperci CEVA wskazują też na wzrost znaczenia wykorzystania technologii opartej na sztucznej inteligencji. AI znacząco podnosi efektywność operacji magazynowych poprzez analizę danych w czasie rzeczywistym, co zapewnia pełną widoczność łańcucha dostaw. Umożliwia także precyzyjne prognozowanie popytu, optymalizację poziomów zapasów oraz identyfikowanie wąskich gardeł w procesach logistycznych. To przekłada się na szybszą realizację zamówień i redukcję kosztów operacyjnych. Wśród korzyści wynikających z wdrożenia zarządzania łańcuchem dostaw opartego na AI autorzy raportu McKinsey wskazują na 15% redukcję kosztów, 35% spadek poziomów zapasów i 65% poprawę jakości obsługi. Z kolei według Meticulous Research, zapotrzebowanie na technologie AI w zarządzaniu łańcuchem dostaw ma rosnąć w tempie 40% rocznie w latach 2024–2031, osiągając wartość rynkową blisko 60 mld USD.
Kierunek eko-ecommerce
Rosnąca świadomość ekologiczna klientów e-sklepów, nacisk na raportowanie ESG i ambitne cele klimatyczne sprawiają, że dekarbonizacja łańcuchów dostaw to dziś jedno z największych wyzwań dla logistyki kontraktowej w e-commerce.
Ograniczenie emisji wymaga od operatorów wdrażania niskoemisyjnych technologii, takich jak instalacje fotowoltaiczne czy oświetlenie LED, przy jednoczesnej optymalizacji procesów magazynowych i minimalizacji kosztów operacyjnych. Na przykład CEVA zobowiązała się, że do 2026 roku wszystkie jej magazyny i usługi logistyki kontraktowej będą korzystać z niskoemisyjnej energii elektrycznej. Plan obejmuje zakup energii odnawialnej i jądrowej od lokalnych dostawców oraz trzykrotne zwiększenie powierzchni paneli słonecznych. Dodatkowo, wszystkie obiekty magazynowe mają być wyposażone w oświetlenie LED. Równie ważna jest transformacja w obszarze logistyki opakowań i zwrotnej. Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak opakowania wielokrotnego użytku czy systemy zwrotów, pozwoli nie tylko na redukcję ilości odpadów, ale również na ograniczenie emisji związanych z produkcją i transportem materiałów opakowaniowych.
Przygotowanie zespołów
Dla dalszego rozwoju usług magazynowych kluczowa jest budowa kultury ciągłego doskonalenia w zespołach. To podejście wymaga inwestycji w inicjatywy i programy szkoleniowe, które rozwijają umiejętności pracowników i menedżerów, a także zapewnią ich gotowość do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Obecnie coraz więcej stanowisk obsadzanych jest przez specjalistów z wiedzą techniczną, inżynierską i z zakresu wdrażania nowych technologii, co podkreśla znaczenie kompleksowego podejścia do rozwoju kompetencji.
Przykładem takiego podejścia jest globalny program szkoleniowy CEVA Logistics – Contract Logistics Learning Week, w którym w ubiegłym roku wzięło udział 25 tys. pracowników i menedżerów z ponad 100 oddziałów na całym świecie, w tym Polski. Program, skoncentrowany na tematyce innowacji i współpracy, wykorzystywał nowoczesne metody nauczania, pokazując w jakim kierunku trzeba rozwijać kompetencje w logistyce kontraktowej.
Inwestycje w rozwój zespołów, nowoczesne technologie i zrównoważony rozwój są dziś podstawą rozwoju logistyki kontraktowej. Dzięki nim operatorzy mogą sprostać oczekiwaniom klientów i dynamicznej branży e-commerce, dla obsługi której kluczowa jest wydajność, elastyczność i innowacyjność.
O CEVA Logistics
CEVA Logistics, światowy lider logistyki 3PL, dostarcza rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw, łącząc ludzi, produkty i dostawców na całym świecie. Z siedzibą główną w Marsylii, Francja, CEVA Logistics świadczy szeroki wachlarz usług end-to-end dostosowanych do potrzeb klienta w zakresie logistyki kontraktowej oraz frachtu lotniczego, oceanicznego, naziemnego i logistyki pojazdów gotowych w 170 krajach na świecie, dzięki ok. 110 000 pracowników w ok. 1 500 lokalizacjach. Z przychodami pro forma w 2023 r. na poziomie 20,2 mld USD, CEVA Logistics jest częścią CMA CGM Group, globalnego gracza w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, lotniczych oraz logistycznych.
źródło: CEVA Logistics