Dynamika zarządzania łańcuchem dostaw w sektorze FMCG zmieniła się znacząco w ciągu ostatnich kilku lat. Konwergencja globalnych rynków, zmieniające się preferencje konsumentów i postęp technologiczny sprawiły, że firmy z branży wkroczyły w nową erę innowacji. COOP, globalna marka marketów spożywczych postanowiła odpowiedzieć na wyzwania rynku, wdrażając zaawansowane rozwiązania SAP.
Analizy rynkowe pokazują, że w sektorze FMCG, który, według raportu Allied Market Research, ma osiągnąć globalną wartość 18,939.4 miliarda USD do 2031 roku, odpowiednio poprowadzone procesy transformacji cyfrowej łańcuchów dostaw bardzo szybko przekładają się na poprawę efektywności operacyjnej.
Raport SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo” wskazuje, że ponad 60% firm uważa systemy IT wspierające zarządzanie procesami logistycznymi za kluczowy element w uzyskiwaniu korzyści ekonomicznych oraz zwiększaniu efektywności operacyjnej zarówno przedsiębiorstw, jak i całych łańcuchów dostaw. Jednocześnie, zapytani o najważniejsze wyzwania w obszarze łańcuchów dostaw, badani szczególną uwagę zwracają na kwestie utrudniające współpracę i wymianę informacji. 34% respondentów wskazuje na brak integracji aplikacji IT w różnych działach, a 26% – na powstawanie w ich organizacji silosów informacyjnych.
Szwajcarski koncern COOP, pod którego marką na całym świecie działa sieć sklepów spożywczych, rozpoczął stopniowe wdrażania nowych rozwiązań SAP: SAP Predictive Replenishment i SAP Order and Delivery Scheduling. Dzięki tym rozwiązaniom chmurowym nowej generacji, COOP obniży koszty, zwiększy wydajność operacyjną i podniesie satysfakcję klientów w centrach dystrybucyjnych, co stanowi ważny krok w transformacji chmurowej i łańcucha dostaw firmy.
„SAP zapewnia nam zintegrowany proces w całym łańcuchu dostaw. Zawsze koncentrujemy się na wartości, jaką dajemy klientowi i jesteśmy bardzo dumni, widząc pierwsze wyniki działań w postaci nowych procesów uzupełniania zapasów w naszych centrach dystrybucyjnych. Jedną z zalet chmury jest szybkość i innowacyjność. Możemy korzystać z nowych funkcji natychmiast po ich udostępnieniu, co przyspieszy nasze wdrożenie” – mówi Thomas Vielhauer, Head of IT Merchandise Management Processes w Coop.
SAP Predictive Replenishment optymalizuje propozycje zamówień w oparciu o różne źródła danych, zapewniając optymalne poziomy zapasów w magazynach. W oparciu o SAP Order and Delivery Scheduling określane są natomiast cykle zamówień.
„Nasi planiści mogą teraz przeglądać automatycznie generowane i oparte na danych zamówienia. Przeglądanie tylko wyjątków pozwala zaoszczędzić dużo czasu, który mogą wykorzystać na bardziej złożone zadania. Zsynchronizowane harmonogramy zamówień pomagają nam wspólnie planować wszystkie działania logistyczne, aby optymalnie dostarczać nasze produkty do sklepów we właściwym czasie i w możliwie najbardziej efektywny sposób. Korzystanie z tych samych danych we wszystkich systemach to ogromna zaleta” – dodaje Melanie Reimann, Head of Goods Flow Control w COOP.
SAP i COOP od dawna współpracują w ramach innowacyjnych przedsięwzięć. Kolejnym wspólnym projektem rozwojowym, wdrażanym w sklepach COOP jest SAP Replenishment Planning, który został zaprojektowany z myślą o optymalnym kosztowo uzupełnianiu zapasów w sklepach. Wdrożenie wraz z ujednoliconym komponentem prognozy popytu opartym na uczeniu maszynowym już zaowocowało wyższą sprzedażą, zmniejszeniem ilości odpadów i wspiera misję zrównoważonego rozwoju COOP.
COOP planuje objąć projektem kolejne kategorie produktów i zintegrować uzupełnianie zapasów w sklepach i centrach dystrybucyjnych, wykorzystując zagregowaną prognozę zamówień w sklepach. Umożliwi to jeszcze bardziej zaawansowane planowanie łańcucha dostaw.
„Łańcuch dostaw FMCG to złożona sieć obejmująca produkcję, dystrybucję oraz sprzedaż detaliczną. Na wszystkich tych etapach (popytu, produkcji oraz logistyki) producenci oraz retailerzy napotykają zakłócenia, które muszą szybko i skutecznie usunąć, aby towar mógł z odpowiednią dynamiką dotrzeć do klientów końcowych. Transformacja cyfrowa odgrywa tu kluczową rolę i powinna być poprowadzona w sposób strategiczny i świadomy, pozwalając w konsekwencji firmom na błyskawiczne i efektywne zaspokajanie potrzeb rynkowych, z jak najlepiej dostosowanym produktem.
Śledzenie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym pozwala skutecznie nimi zarządzać, a rozwiązania SAP wspomagają ten proces, dzięki czemu doskonale pokazują szerokie perspektywy zwiększania efektywności operacyjnej organizacji” – podsumowuje Adam Adamczyk, Head of Digital Supply Chain, SAP CEE.
Więcej informacji o tym, jak technologia zmienia oblicze biznesu, można było usłyszeć podczas SAP Sapphire Barcelona.
źródło: SAP Polska