Outsourcing logistyczny był kiedyś nowoczesnym, ale mało znanym trendem. W międzyczasie temat ten stał się standardem w wielu firmach, które poszukiwały rozwiązań dla lepszej organizacji transportu towarów. W związku z tym warto bliżej zapoznać się z ideą outsourcingu i dowiedzieć się o jej zaletach.
Co to jest outsourcing logistyczny?
Outsourcing to przekazanie określonych zadań zewnętrznym usługodawcom. Zadania te mogą powstać w bardzo różnych obszarach firmy, na przykład w dziale obsługi klienta lub logistyki towarów. Zakres zadań również nie jest precyzyjnie zdefiniowany: mogą to być małe, bardzo szczególne tematy, ale także bardzo kompleksowe rozwiązania.
W przypadku outsourcingu logistycznego chodzi o zewnętrzne wsparcie w procesie organizacji transportu oraz działań związanych z zarządzaniem towarami. Kiedy dana firma zleca przedsiębiorstwu zewnętrznemu wykonanie część swoich zadań, pokłada głównie nadzieję w uzyskaniu lepszych i szybszych wyników sprzedaży przy niższych kosztach. W końcu zewnętrzni usługodawcy specjalizują się właśnie w zakresie usług, które oferują.
Jakie zadania obejmuje outsourcing logistyczny?
Współpracując z firmą, która świadczy usługi outsourcingu logistycznego taką jak DBK Logistics, możesz oczekiwać wsparcia w różnych obszarach. Obejmują one m.in. zadania:
- magazynowania towarów,
- dystrybucji,
- wysyłania i transportu,
- logistyki zwrotów,
- nadzorowania przepływu informacji,
- współpracy ze wszystkimi partnerami,
- świadczenia usług dodatkowych, które wynikają z zawartej umowy.
Szczegółowy zakres usług outsourcingu logistycznego zawsze jest ustalany indywidualnie i zależy od oczekiwań klienta.
Kiedy warto wykorzystać outsourcing logistyczny?
Jeśli magazyn staje się ciasny, firmy muszą albo inwestować w nową powierzchnię, albo zlecać logistykę magazynową. Właściwie zaplanowane i wdrożone koszty można obniżyć poprzez outsourcing logistyczny tych procesów. Ponadto firma może wtedy w pełni skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach. Dzięki zaangażowaniu zewnętrznego usługodawcy w zakresie logistyki magazynowej, procesy związane z obrotem towaru są bardziej wydajne i elastyczne. Każda z firm ma możliwość pełnego skoncentrowania się na swojej podstawowej działalności np. jedna na produkcji, a druga na obsłudze.
Jakie są zalety logistyki kontraktowej?
Skorzystanie z obsługi outsourcingowej daje firmom szereg korzyści:
- Oszczędność kosztów: zamiast kosztownych inwestycji w nową powierzchnię, zatrudnianie kolejnych pracowników plus organizowanie im dalszych szkoleń, kupowanie sprzętu do pracy itd., są dokonywane tylko płatności na rzecz usługodawcy.
- Ograniczenie przestrzeni do przechowywania: czasami wraz z rozwojem firmy budynek przemysłowy lub centrum magazynowe jest niewystarczające do przechowywania i zarządzania wszystkimi produktami. Zamiast wynajmować dodatkową przestrzeń i generować dodatkowe koszty, lepiej zlecić obsługę logistyczną firmie zewnętrznej.
- Przewidywany budżet: w przypadku outsourcingu logistycznego koszty są jasne od samego początku. Pożądany zakres usług oraz ceny są uzgadniane i związane umową. Dzięki temu firma wie, na jakie wydatki miesięczne musi się przygotować.
- Lepsze wyniki: zewnętrzni usługodawcy są ekspertami w swojej dziedzinie. Dlatego potrafią lepiej wykonywać niezbędne zadania niż pracownik wewnętrzny, który zajmuje się tym tematem tylko okazjonalnie.
- Prostsze dostosowywanie się do zmian: jeśli firma rozwija się i potrzebuje więcej lub innych usług, można to stosunkowo łatwo wdrożyć z zewnętrznymi usługodawcami.
- Lepsza organizacja pracy: kiedy pracownik wewnętrzny jest chory lub przebywa na urlopie, może ucierpieć cała harmonia zadań logistycznych. Dzięki outsourcingowi klienci zyskują pewność, że zamówienia będą realizowane w dowolnym momencie.
Oczywiście outsourcing logistyczny może wykraczać poza przyjmowanie towarów i ich logistykę magazynową. Profesjonalne firmy, które świadczą takie usługi, oferują szereg dodatkowych opcji, które bardzo ułatwiają pracę.
źródło: DBK Logistics