Niedobór kierowców w branży logistycznej to jeden z kluczowych czynników hamujących przyszły wzrost gospodarczy. W Niemczech deficyt wykwalifikowanych pracowników sięga już ponad 70 tysięcy, a problem ten ma charakter globalny. W odpowiedzi na te wyzwania, firmy takie jak DACHSER podejmują inicjatywy mające na celu przyciągnięcie i wyszkolenie nowego pokolenia kierowców, oferując im atrakcyjne perspektywy rozwoju zawodowego i osobistego.
Bez zawodowych kierowców prawie nic nie działa. Gospodarka stanęłaby w miejscu, a półki w supermarketach i galeriach handlowych świeciłyby pustkami. Jednak w branży spedycyjnej brakuje młodych kierowców. Rezultaty badania „Rozwiązanie problemu wąskich gardeł w logistyce ze szczególnym uwzględnieniem kierowców” opublikowanego na początku 2023 r. wskazują, że każdego roku w Niemczech około 20 000 dodatkowych stanowisk kierowców może pozostać nieobsadzonych.
Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy badacze wymieniają: nieatrakcyjne godziny pracy, mało konkurencyjne wynagrodzenie, ale także brak szacunku społecznego. W rezultacie branża transportowa boryka się z problemem wizerunkowym, a zawód kierowcy jest często postrzegany negatywnie. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) niedobór kierowców postrzega nawet jako problem europejski i globalny, z ponad trzema milionami nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek w 36 przeanalizowanych krajach.
„Niedobór wykwalifikowanych pracowników jest ogólnym zjawiskiem rynkowym, który wpływa na całą branżę logistyczną” – mówi Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER. „Wymaga to od nas podejmowania coraz większych wysiłków, aby zapełnić istniejące wakaty”. Tak właśnie dziesięć lat temu DACHSER, jako jedna z pierwszych firm logistycznych, rozpoczął program podnoszenia kwalifikacji, zakładając „DACHSER Service und Ausbildungs GmbH”. Cel: przyciągnąć młodych ludzi do zawodu kierowcy, zainspirować ich, przeszkolić i zapewnić bezpieczeństwo zatrudnienia na rynku w dłuższej perspektywie – a w późniejszym okresie jako niezależni partnerzy transportowi.
„Uznanie, perspektywy, osobista odpowiedzialność i wynagrodzenie to najważniejsze czynniki zwiększające atrakcyjność zawodu” – powiedział Hendrik Jansen, Managing Director DACHSER Service und Ausbildungs GmbH, który jest zaangażowany w inicjatywę od samego początku.
Jak znaleźć kierowców i zachęcić ich do pracy?
Od czasu powstania spółki zależnej każdego roku około stu stażystów rozpoczyna szkolenie, aby zostać zawodowymi kierowcami. „Udoskonaliliśmy nasze szkolenie i dalsze kształcenie zawodowe TQ1 (stopień kwalifikacji na kierowcę zawodowego) i poddaliśmy testom wszystkie procesy związane ze środowiskiem kierowców” – mówi Hendrik Jansen. Przykładowo obejmowało to również, zatrudnienie menedżerów floty w DACHSER, którzy pełnią kluczową funkcję w ramach koncepcji i są dedykowani do obsługi kierowców.
„W DACHSER pracownicy z każdego szczebla operacyjnego są ważni i mają swój własny status. To uznanie i kultura pracy znajduje również odzwierciedlenie na poziomie kierowców zawodowych wykonujących swoje zadania w nowoczesnych, komfortowych miejscach pracy”. Hendrik Jansen
„W DACHSER pracownicy z każdego szczebla operacyjnego są ważni i mają swój własny status. To uznanie i kultura pracy znajduje również odzwierciedlenie na poziomie kierowców zawodowych wykonujących swoje zadania w nowoczesnych, komfortowych miejscach pracy. Oznacza to poruszanie, chociażby tematów takich jak zdrowe odżywianie, ćwiczenia i zapobieganie uzależnieniom” – wyjaśnia Hendrik Jansen. Analizy strumienia wartości, które DACHSER regularnie przeprowadza w swoich oddziałach, mapują wszystkie procesy związane z codzienną pracą kierowców i identyfikują potencjał optymalizacji i możliwości rozwoju. Również w tym przypadku sprawy kierowców i ich zdanie są zawsze brane pod uwagę.
Wprowadzanie zmian we wzajemnych relacjach
„Znalezienie dobrych kierowców to jedno. Równie ważne jest zatrzymanie ich i dalsze motywowanie” – mówi Hendrik Jansen. Należy przy tym pamiętać, że podejście ludzi do pracy może się zmieniać. „Dziś chodzi o takie kwestie, jak równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, zmiana komunikacji czy praca, która ma sens i coś znaczy. I to są właśnie te dźwignie, nad którymi pracujemy. Jeśli uda nam się doprowadzić do zmiany sposobu, w jaki postępujemy z naszymi kierowcami – i nie dotyczy to tylko DACHSER – to uda nam się doprowadzić do zmiany kulturowej i wynikającego z niej większego uznania dla tego zawodu i ludzi, którzy go wykonują” – dodaje Hendrik Jansen.
Nawet jeśli samo to nie rozwiąże strukturalnego i globalnego niedoboru kierowców, DACHSER Service und Ausbildungs GmbH jest przykładem jak: „Zrównoważona logistyka zależy od jakości usług i ludzi, którzy świadczą je każdego dnia” – mówi Alexander Tonn. „Chcemy wzmocnić ich pozycję, zapewnić im najlepsze możliwe warunki i docenić ich w tym, co robią. Fundamentem tego są szkolenia i dalsza edukacja. W tym miejscu pojawia się nasza inicjatywa”.
źródło: DACHSER