DACHSER wprowadza do eksploatacji 12 ultraniskopodwoziowych ciężarówek MAN eTGX
Aktualności Ekologia Logistyka

DACHSER wprowadza do eksploatacji 12 ultraniskopodwoziowych ciężarówek MAN eTGX

DACHSER wprowadził do eksploatacji dwanaście w pełni elektrycznych ciężarówek MAN eTGX. Dzięki specjalnej konstrukcji ultraniskopodłogowych ciągników siodłowych operator logistyczny może rozszerzyć flotę e-ciężarówek o pojazdy dostosowane do transportu wielkogabarytowego z naczepami typu mega.

Przyczepy te oferują dodatkowe 20 centymetrów wysokości wewnętrznej, ponieważ przestrzeń ładunkowa znajduje się tuż poniżej 100 cm nad powierzchnią drogi. Dzięki temu dostępna przestrzeń ładunkowa wzrasta o 8 m³, przy zachowaniu standardowej długości i szerokości oraz całkowitej wysokości poniżej niemieckiego limitu 4 metrów. Przy dwupokładowym załadunku naczepa mega mieści 67 europalet.

Nowoczesny_Przemysł_okładka_Fb_Linked 800x500

„Dla DACHSER jest to kolejny krok w kierunku uczynienia e-ciężarówek w pełni odpowiednimi do transportu dalekobieżnego” – mówi Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER, który odebrał nowe pojazdy od dr. Frederika Zohma, członka zarządu MAN Truck & Bus ds. badań i rozwoju. „Od 2021 roku w naszej europejskiej sieci drobnicowej wykorzystujemy wyłącznie naczepy o większej wysokości wewnętrznej, ponieważ są one bardziej ekonomiczne i efektywne pod względem zużycia zasobów niż standardowe rozwiązania na długich trasach. Możliwość holowania ich w pełni elektrycznie dzięki MAN eTGX znacząco przyczynia się do rozwoju zrównoważonej logistyki”.

Dwanaście ultraniskopodłogowych ciągników siodłowych eTGX trafiło do kierowców bezpośrednio z zakładu MAN Truck & Bus w Monachium i zostało rozlokowanych w całych Niemczech. Ponadto firma Müller Fresh Food Logistics w Holandii korzysta z eTGX od grudnia 2024 roku, po przejęciu tej firmy przez DACHSER w 2023 roku.

„Obserwujemy, że przejście na bezemisyjne układy napędowe w logistyce staje się rzeczywistością, gdy duże firmy, takie jak DACHSER, modernizują swoje floty” – powiedział dr Zohm podczas oficjalnego przekazania pojazdów. „Elektryczna ciężarówka MAN została zaprojektowana z modułową koncepcją akumulatorów, umożliwiając dostosowanie do różnych zastosowań transportowych. Dzięki temu nasi klienci nie muszą rezygnować z wydajności w porównaniu do konwencjonalnych ciężarówek. MAN eTGX jako ciągnik siodłowy o ultraniskiej podłodze oferuje maksymalną pojemność akumulatora, co pozwala na zasięg około 500 kilometrów”.

DACHSER systematycznie wdraża e-ciężarówki

Realizując strategię ochrony klimatu i koncentrując się na wydajności, innowacyjności oraz odpowiedzialności, DACHSER rozwija zrównoważoną logistykę we współpracy z klientami i partnerami. Wdrożenie akumulatorowo-elektrycznych pojazdów rozpoczęło się w 2015 roku od dostaw do centrów miast przy zerowej emisji lokalnej. Firma posiada trzy centra e-mobilności w Niemczech, gdzie testuje bezemisyjne ciężarówki w logistyce drobnicowej oraz bada interakcje między systemami fotowoltaicznymi, magazynowaniem baterii, inteligentnym ładowaniem i infrastrukturą ładowania.

Obecnie, z dwunastoma nowymi MAN eTGX, operator logistyczny posiada już ponad 120 e-ciężarówek w swojej europejskiej flocie transportu krótko- i długodystansowego. Od 2021 roku stosujemy w naszej sieci wyłącznie naczepy o większej wysokości wewnętrznej, które są bardziej ekonomiczne i zasobooszczędne. Możliwość ich holowania przez elektryczne MAN eTGX to kolejny krok ku zrównoważonej logistyce – Stefan Hohm, Chief Development Officer w DACHSER.

MAN e-truck: Innowacje technologiczne kluczem do sukcesu

Elektryczna ciężarówka MAN eTGX ultra-low-liner jest pionierem w swojej klasie. Charakteryzuje się wysokością montażową wynoszącą zaledwie 950 mm, bardzo krótkim rozstawem osi (3,75 m) oraz maksymalną pojemnością akumulatora, co zapewnia zasięg około 500 km. Jest to idealne rozwiązanie dla transportu, w którym kluczowa jest maksymalna objętość ładunkowa do 3 metrów wysokości wewnętrznej. Dzięki modułowej koncepcji akumulatorów – do wyboru cztery, pięć lub sześć zestawów – oraz poziomom mocy 449 i 544 KM, MAN eTGX można dostosować do różnych potrzeb transportowych. Standardowo wyposażony w technologię ładowania CCS (do 375 kW), może być również zamówiony z nowym standardem MCS o mocy do 1 megawata, co umożliwia szybkie ładowanie podczas przerwy kierowcy. Oprócz ciężkich MAN eTGX i eTGS oferta elektrycznych pojazdów MAN obejmuje również eTGL, przeznaczony do lekkiego transportu dystrybucyjnego.

źródło: DACHSER