Grupa Elemental, wywodzący się z Polski globalny gigant w dziedzinie „urban mining” kończy w Zawierciu budowę pierwszego w UE kompleksowego zakładu recyklingu baterii samochodowych do pojazdów elektrycznych. Tym samym w Polsce, która jest jednym z liderów produkcji baterii do elektryków, gospodarka obiegu zamkniętego staje się realnym rozwiązaniem wobec wyzwań klimatycznych.
Propozycja Grupy, czyli recycling i ponowne wykorzystanie surowców spowalniają wykorzystanie zasobów naturalnych. Według Europejskiej Agencji Środowiska, procesy przemysłowe i użytkowanie produktów odpowiadają za 9,1% emisji gazów cieplarnianych w UE, podczas gdy gospodarka odpadami – za 3,3%.
Zapotrzebowanie na elektryki rośnie
W 2022 r. globalna sprzedaż samochodów elektrycznych zwiększyła się do 10,5 mln sztuk, co oznacza wzrost o 55% w porównaniu z rokiem poprzednim. Analitycy Goldman Sachs przewidują, że do 2030 r. samochody elektryczne będą stanowić 1/3 światowej sprzedaży pojazdów, a do 2035 r. – już połowę. Nowe osobowe pojazdy elektryczne z akumulatorem (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) stanowiły w ubiegłym roku łącznie 22,8% udziału w rynku unijnym, przewyższając odsetek pojazdów z silnikiem Diesla. Zainteresowanie samochodami elektrycznymi obserwujemy także w Polsce. Przez pierwsze cztery miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 71 proc. wobec analogicznego okresu 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Baterie jeszcze bardziej potrzebne
Za rosnącym popytem na samochody elektryczne idzie zapotrzebowanie na baterie litowo-jonowe, główny składnik elektryków. Kluczowym surowcem wykorzystywanym w ich produkcji jest lit, na którego odzyskiwaniu koncentruje się Grupa Elemental. Wzmocnienie łańcucha wartości dla tego surowca stanowi obecnie poważne wyzwanie, ze względu na m.in. długotrwałe, kosztowne i nieprzyjazne dla środowiska procesy wydobycia pierwiastka. Europa może pochwalić się znacznymi pokładami litu. Jednak wiele wydobywczych przedsięwzięć znajduje się jeszcze w fazie przygotowań.
Według analityków organizacji Transport & Environment popyt na akumulatory ma wzrosnąć do ok. 700 GWh do 2030 roku, by już w 2035 r. przekroczyć 1300 GWh. Jak podkreślają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Europa odgrywa coraz większą rolę w branży bateryjnej. W 2022 r. Stary Kontynent odpowiadał za 14% globalnej zdolności produkcyjnej w tym sektorze.
Polska liderem w produkcji baterii litowo-jonowych
Polska jest drugim (po Chinach, od których dostaw Europa jest najbardziej zależna) największym producentem baterii litowo-jonowych na świecie. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE wynika z tego, że akumulatory stanowią już ponad 2,4% całego polskiego eksportu. Szacuje się, że do 2027 r. nasz kraj zwiększy swoje moce produkcyjne i utrzyma wysoką pozycje, zajmując 6. miejsce na świecie.
Nad Wisłą mieści się największe w Europie centrum produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych – LG Energy Solution Wrocław w Biskupicach Podgórnych, która dysponuje obecnie 86 GWh mocy produkcyjnej. Zakład wkrótce ma przekroczyć próg 115 GWh. Jednak eksperci twierdzą, że Polska utrzyma pozycję lidera, jeżeli fabryka osiągnie 200 GWh. Warto zaznaczyć, że w naszym kraju inwestują także inne firmy, takie jak Northvolt, Umicore, czy Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Zużyta bateria do recyklingu zamiast do kosza
Kurczące się światowe zasoby litu – pierwiastka niezbędnego w procesie produkcji baterii do aut elektrycznych – zmuszają do poszukiwania alternatywnych źródeł jego pozyskania, co z sukcesem wdraża Grupa Elemental. Eksperci rynkowi zakładają, że wkrótce recyklingowi podlegać będzie większość surowców ze zużytych baterii. Komisja Europejska pracuje nad nowelizacją dyrektywy bateryjnej i proponuje, żeby w 2030 r. procesom odzysku poddawanych było 95 proc. miedzi, niklu i kobaltu oraz 70 proc. litu.
Zwiększenie skali ponownego wykorzystania baterii litowo-jonowych może doprowadzić do ograniczenia uzależnienia Unii Europejskiej od importu surowców pierwotnych. Obecnie na Starym Kontynencie działa ponad 70 firm, związanych lub wspierających rynek wtórnego wykorzystania baterii. Rozwój elektromobilności na skalę masową wymaga pilnego uruchomienia kolejnych inwestycji w tym obszarze.
W Zawierciu powstaje strategiczny zakład recyklingu baterii samochodowych do pojazdów elektrycznych Grupy Elemental. Firma wyceniła całą inwestycję na 150 mln euro, spełnia ona wszystkie standardy środowiskowe i w sposób zrównoważony pozyskuje nie tylko lit, ale także inne trudno dostępne pierwiastki, takie jak nikiel, kobalt, platynę, pallad czy rod. Zakład w Zawierciu będzie jednym z pierwszych i największych obiektów tego typu w Europie, o strategicznym znaczeniu dla rozwoju elektromobilności.
Obecnie trwają ostatnie prace związane z oddaniem inwestycji do użytkowania z końcem bieżącego roku. Innowacyjny zakład będzie jednym z pierwszych i największych tego typu obiektów w skali Europy. Projekt ma strategiczne znaczenie dla rozwoju nie tylko elektromobilności, ochrony środowiska i zabezpieczenia cennych zasobów metali z grupy platynowców, ale dla całej gospodarki.
Inwestycja w Zawierciu dopełnia dotychczasową strategię biznesową Grupy Elemental i dowodzi, że jej model biznesowy w praktyce realizuje przejście na zrównoważoną gospodarkę i idealnie wpisuje się w model cyrkularny.
źródło: Elemental Holding