Ford otwiera nowe centrum druku 3D, które będzie wspierać produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, który powstanie w Europie.
Aktualności Automotive Komponenty i części Produkcja Robotyka

Ford otwiera nowe centrum druku 3D, które będzie wspierać produkcję pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu, który powstanie w Europie.

Do końca roku z linii montażowej w Kolonii zjedzie pierwszy w pełni elektryczny model seryjny Forda, stworzony w Europie. Ford nie tylko przekształca zakłady na potrzeby powstającego Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych w Kolonii, ale także podnosi efektywność procesów produkcyjnych, dbając o ich zrównoważony rozwój, a tym samym stymulując cyfryzację i wprowadzając założenia czwartej rewolucji przemysłowej.

  • Przed tegoroczną premierą pierwszego, w pełni elektrycznego modelu wyprodukowanego w Europie, Ford korzysta z nowego centrum druku 3D, aby podnieść efektywność i jakość procesów produkcyjnych
  • Dwanaście drukarek 3D drukuje narzędzia i elementy do montażu pojazdów w Kolonii, jest również w stanie drukować komponenty do modeli pilotażowych i prototypowych
  • Każdy pracownik Forda może ubiegać się o akcesoria do montażu za pośrednictwem aplikacji. Są one następnie cyfrowo opracowywane i drukowane w centrum druku 3D
  • Centrum druku 3D jest przykładem tego, jak kolońska fabryka Forda, przekształcana w Centrum Samochodów Elektrycznych, stymuluje cyfryzację i wprowadza założenia czwartej rewolucji przemysłowej

Najnowszą innowacją jest otwarcie nowego centrum druku 3D. Dwanaście zaawansowanych drukarek 3D produkuje tu najróżniejsze elementy z tworzyw sztucznych i metalu, od tych o długości zaledwie kilku centymetrów i wadze 30 gramów, po inne – powstające na największej w centrum drukarce 3D – do długości 2,4 metra , szerokości 1,2 metra i wysokości 1 metra, które mogą ważyć nawet 15 kilogramów.

„Produkujemy tu przede wszystkim narzędzia i wyposażenie linii produkcyjnych” – powiedział Nurah Al-Haj-Mustafa, inżynier Forda ds. druku 3D. „Każda część może być absolutnie unikatowa. Mimo to wydruki nie różnią się pod względem jakości i właściwości”. Są to na przykład wzorce do sprawdzania wymiarów, szablony do mocowania logo Forda, a w przyszłości także masywne konstrukcje chwytaków jako przystawki dla robotów przy budowie karoserii. W nowym centrum druku 3D można również drukować komponenty do modeli pilotażowych i egzemplarzy krótkich serii.

Poza elastycznością procesów druku 3D, może on również ograniczyć czas i koszty produkcji niewielkich serii – nawet do 80 procent w porównaniu z konwencjonalnym procesem formowania wtryskowego, w którym produkcja odpowiedniej formy jest bardzo skomplikowana. Nie bez znaczenia jest też kwestia zrównoważonego rozwoju; druk 3D wymaga znacznie mniej materiału, a rozdrobniony granulat może być ponownie wykorzystany. Zespół ds. produkcji i materiałów w Centrum Badań i Innowacji Forda w Aachen pracuje obecnie nad pilotażowym projektem recyklingu granulatu przeznaczonego do druku 3D.

Drukowanie w technologii 3D jest wykorzystywane w Fordzie w Kolonii od dłuższego czasu. Już w latach 90. inżynierowie z centrum rozwojowego Merkenich zaczęli drukować w 3D komponenty do modeli testowych i prototypów. Ford wytyczał nowe szlaki w dziedzinie produkcji dodatkowej. W 2019 roku Centrum Badań i Innowacji Forda zdołało wyprodukować największą metalową część, jaka kiedykolwiek została wykonana przy użyciu druku 3D. Był to aluminiowy kolektor dolotowy do silnika Forda F-150, przeprojektowany przez nieżyjącą już legendę driftingu Kena Blocka.

W w laboratorium druku 3D zakładów Forda w Walencji w Hiszpanii pracuje specjalny zespół, który stworzył katalog 5 tys. drukowanych części, które wnoszą rozwiązania na różnych etapach procesu produkcyjnego. Tylko w ciągu 2021 roku dział z powodzeniem opracował i wydrukował 20 tysięcy części, a jeśli zachodzi taka potrzeba, pracownicy mogą prosić o nowe wydruki lub proponować inne elementy.

Ford otwiera nowe centrum druku 3D

Centrum druku 3D już wytwarza części do egzemplarzy zapowiadanego modelu elektrycznego

To, co nowe i wyjątkowe w działalności centrum druku 3D w Kolonii, to powiązanie z innymi obszarami produkcji i niski próg dostępności produktów. Każdy pracownik Forda może złożyć wniosek za pośrednictwem aplikacji, dodając własny rysunek potrzebnej części lub opisując, do czego jest ona potrzebna.

„Stosujemy w praktyce metodę typu start-up ograniczając dystans i biurokrację” – powiedział Oliver Färber, który jako kierownik zakładu produkcji silników jest również odpowiedzialny za obszar centrum druku 3D. „Części, o które proszą pracownicy, są następnie indywidualnie projektowane przez zespół druku 3D i dzięki temu mogą być produkowane bardzo szybko.”

Na przykład stworzono już ochraniacz krawędzi drzwi, który jest obecnie testowany na linii końcowego montażu, a w przyszłości może być stosowany na innych stanowiskach. Testowany jest również ulepszony pod względem ergonomii element pomocniczy do montażu poduszek powietrznych. Już teraz drukowane w 3D są części, które usprawnią produkcję pierwszego modelu elektrycznego „made in Cologne”, aktualnie powstaje 1800 zabezpieczeń przed obiciem dla nowego systemu transportu drzwi. Dzięki nim drzwi unikają zarysowań i wgnieceń podczas transportu na linię montażową.

„Cieszę się, że możemy otworzyć centrum druku 3D przed premierą naszego nowego e-modelu – powiedział Rene Wolf, dyrektor zarządzający produkcji zakładów Ford-Werke. „W ten sposób możemy zdobyć cenne doświadczenie i już teraz drukować tysiące części.” Proces najbardziej kompleksowych przekształceń w historii firmy w Kolonii dotyczy nie tylko przestawienia produkcji na modele elektryczne, Ford chce również promować cyfryzację i ideę czwartej rewolucji przemysłowej (Industry 4.0). „Centrum druku 3D jest tego dobrym przykładem i kolejnym filarem fabryki przyszłości według naszej wizji przyszłej produkcji w Centrum Elektryfikacji w Kolonii” – powiedział Wolf.

Przyspieszony film poklatkowy prezentuje, jak w centrum druku 3D Forda powstaje uchwyt do arkuszy blachy:


O Ford Motor Company

Ford Motor Company (NYSE: F) z centralą w Dearborn w stanie Michigan w USA, jest globalną firmą zaangażowaną w budowanie lepszego świata, w którym każda osoba ma prawo do swobodnego przemieszczania się i realizowania swoich marzeń. Strategia firmy Ford+ dążąca do stabilnego wzrostu i tworzenia wartości, łączy mocne strony, nowe możliwości i opiera się na stałych relacjach z klientami, by wzbogacić ich doświadczenia i budować ich lojalność.

Ford projektuje, produkuje, sprzedaje oraz serwisuje całą gamę skomunikowanych pojazdów użytkowych, SUV-ów oraz samochodów osobowych – coraz częściej w wersjach zelektryfikowanych – marki Ford i luksusowej marki Lincoln. Firma Ford umacnia pozycję lidera w dziedzinie elektryfikacji pojazdów, inwestuje w rozwój mobilności, systemy autonomicznej jazdy oraz usługi dla pojazdów skomunikowanych, a także zapewnia usługi finansowe poprzez Ford Motor Credit Company. Ford zatrudnia około 176 tys. pracowników w zakładach na całym świecie. Więcej informacji na temat Forda, produktów firmy oraz oddziału Ford Credit na stronie corporate.ford.com.

Ford w Europie wytwarza, sprzedaje i serwisuje pojazdy marki Ford na 50 indywidualnych rynkach, zatrudniając około 34 tys. pracowników we własnych oddziałach oraz spółkach typu joint venture, łącznie około 55 tys. osób, po uwzględnieniu działalności nieskonsolidowanej. Oprócz spółki Ford Motor Credit Company, usługi firmy Ford of Europe obejmują dział Ford Customer Service Division oraz 14 oddziałów produkcyjnych (8 spółek całkowicie zależnych oraz 6 nieskonsolidowane typu joint venture). Pierwsze samochody marki Ford dotarły do Europy w 1903 roku – w tym samym roku powstała firma Ford Motor Company. Produkcja w Europie ruszyła w roku 1911.

źródło: Ford Polska