Grupa Geis intensyfikuje wysiłki w redukcji śladu węglowego poprzez wprowadzenie paliwa biogennego HVO100. Zakupione 3 miliony litrów paliwa pokryją około połowę zapotrzebowania przedsiębiorstwa w Niemczech na olej napędowy w drugiej połowie 2024 roku. Dzięki temu rozwiązaniu pojazdy w niemieckiej flocie firmy wyemitują nawet o 90 proc. mniej dwutlenku węgla. Korzyści wynikające z tego rozwiązania, jak i innych wprowadzonych przez Grupę w Środkowo-Wschodniej Europie, odczuwalne są zarówno dla środowiska, jak i dla klientów firmy, którym zależy na poprawie bilansu klimatycznego.
W ostatnich latach rosnąca świadomość ekologiczna i społeczna spowodowała, że zrównoważony rozwój stał się kluczowym elementem strategii wielu firm na całym świecie. W ramach inicjatywy MissionZero Grupa Geis dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku, skupiając się na zrównoważonym transporcie i czystej logistyce. Kluczowym aspektem w realizacji tego celu jest transformacja floty.
Obecnie na naszych lokalnych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wprowadzany jest szereg projektów mających na celu optymalizację dostaw. Przykładowo na Słowacji w okresie letnim trwały testy ciężarówki elektrycznej. Z kolei w Polsce zwiększa się ilości naczep typu Cityliner do dystrybucji towarów, które umożliwiają nawet podwojenie ilości dostarczanego towaru realizowanych pojedynczym zestawem w stosunku do najczęściej używanych pojazdów. Na przyszły rok w Czechach planowany jest zakup elektrycznych samochodów ciężarowych, a niemiecka część grupy zamierza dalej inwestować w biopaliwo HVO100.
Zrównoważona alternatywa dla diesla, jaką jest HVO100, została dopuszczona do użytku w Niemczech w połowie kwietnia tego roku. W tym czasie Grupa Geis podjęła decyzję o zakupie prawie 3 milionów litrów tego paliwa na swoje potrzeby oraz dla siostrzanej firmy Quehenberger. Dzięki temu kierowcy tankują na firmowych stacjach paliw zlokalizowanych przy własnych obiektach logistycznych w Niemczech. HVO100 pokryje około połowę zapotrzebowania przedsiębiorstwa na tradycyjny olej napędowy w drugiej połowie 2024 roku.
– W kontekście osiągnięcia neutralności klimatycznej, jesteśmy otwarci na wszelkie nowe technologie, które mogą wspierać nasze zrównoważone cele. W ramach Grupy sukcesywnie powiększamy flotę o kolejne pojazdy elektryczne, jednak borykamy się z wyzwaniami takimi jak wysokie ceny zakupu i prądu, długi czas oczekiwania, ograniczony zasięg i niewystarczająca infrastruktura ładowania. Dlatego równolegle poszukujemy alternatywnych rozwiązań dla posiadanej floty pojazdów takich, jak paliwo biogenne. Chociaż obecnie jest ono dostępne w ograniczonych ilościach, liczymy na jego powszechną dostępność w niedalekiej przyszłości – mówi Adam Kwiatkowski, Wiceprezes Geis PL
Biopaliwo HVO100 produkowane jest syntetycznie bez użycia ropy naftowej. Zamiast tego, do jego wytworzenia używa się certyfikowanych odpadów – najczęściej są to zużyte tłuszcze z dużej gastronomii, ale także odpady drewniane i celulozowe. Stąd też wzięła się jego nazwa, gdzie skrót HVO oznacza hydrotreated vegetable oils, czyli uwodornione oleje roślinne, a liczba 100 odnosi się do 100 proc. czystego paliwa ze źródeł odnawialnych.
Ta ekologiczna alternatywa doskonale sprawdza się w Niemczech jako codzienny zamiennik tradycyjnego oleju napędowego. Można ją tankować na standardowych stacjach paliw, a praktycznie każdy samochód z silnikiem z zapłonem samoczynnym (popularny diesel) może zacząć z niej korzystać od razu – bez potrzeby dokonywania modyfikacji technicznych.
Benefity zrównoważonego rozwiązania
Podczas spalania HVO100, podobnie jak w przypadku tradycyjnej ropy naftowej, uwalniany jest dwutlenek węgla. Jednak, w procesie spalania uwalnia się go tylko tyle, ile wcześniej zostało pochłonięte przez rośliny, z których wyprodukowano HVO. To odróżnia to paliwo zasadniczo od ropy naftowej, która zwiększa bilans ekologiczny.
Zatem paliwo biogenne jest niemal neutralne pod względem emisji CO2, a jego wydzielanie może zostać zmniejszone nawet o 90 proc. Ponadto, redukcji ulega również emisja pyłów, która zmniejsza się nawet o jedną trzecią, węglowodorów o 30 proc., tlenku węgla o około jedną czwartą, a tlenków azotu o 9 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. Na wykorzystaniu HVO100 przez Grupę Geis skorzystają również klienci, którzy dzięki ekologicznemu transportowi towarów poprawią swój własny bilans klimatyczny.
Atuty paliwa HVO100 dla ochrony klimatu powodują, że zainteresowanie nim jest ogromne, zwłaszcza wśród dużych klientów, którzy dążą do redukcji swojego śladu węglowego. Tym samym transport wykorzystujący biopaliwo jest szczególnie atrakcyjny ze względu na możliwość natychmiastowego wdrożenia.
Transport oparty na paliwie HVO100 jest rozliczany za pomocą certyfikowanej procedury cyfrowej i księgowany na koncie klienta, który go zamówił. Realizowany jest tzw. insetting węglowy w modelu Book & Claim, co pozwala obliczyć ślad węglowy każdego pojedynczego transportu drobnicowego. Dzięki tej metodzie możliwe jest oferowanie transportów całkowicie neutralnych pod względem emisji CO2, z czego już korzystać mogą klienci Geis w Niemczech. W przyszłości do tego nurtu rozwiązań planują także dołączyć kolejne kraje wchodzące w skład Grupy.
źródło: Grupa Geis