Girteka, największy w Europie przewoźnik drogowy z własną flotą, przy współpracy z Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, przeprowadziła pilotażowy program testowy pierwszego w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą. Teraz firmy przedstawiają kolejne wyniki testów, koncentrując się na danych technicznych oraz ocenie efektywności i wydajności rozwiązania.
Konieczna odpowiedź na wyzwania branży
Zmiany klimatyczne przyspieszają globalne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, a kluczową rolę w transformacji odgrywa sektor logistyczny. Transport odpowiada za ok. 25% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z czego znaczną część generuje transport drogowy. W odpowiedzi, Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, kładzie szczególny nacisk na wdrażanie zrównoważonych rozwiązań transportowych, w tym pojazdów BEV, uznawanych za jedno z rozwiązań pozwalających na redukcję emisji i realizację założeń zrównoważonego rozwoju.
Co warto też podkreślić, wszelkie inicjatywy w tym obszarze są zgodne z dążeniami Unii Europejskiej, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz wspierają założenia Europejskiego Zielonego Ładu, szczególnie w zakresie dekarbonizacji transportu drogowego. W kontekście rosnącej liczby europejskich miast planujących wprowadzenie stref bezemisyjnych i czystego transportu, elektryfikacja flot staje się ważnym krokiem w kierunku spełnienia tych wymogów.
Dla integracji BEV w łańcuchach dostaw kluczowa jest współpraca
Wciąż toczy się dyskusja na temat wykorzystania elektrycznych ciężarówek w operacjach logistycznych. Wiele firm prowadzi testy, starając się wypracować wspólne podejście, które połączy wymagania klientów, możliwości producentów, infrastrukturę oraz dostępność technologii. Kluczową rolę odgrywają tu firmy logistyczne, takie jak Girteka, które nie tylko testują nowe rozwiązania, ale też angażują zainteresowane strony, aby zapewnić integrację elektrycznych pojazdów w ramach łańcuchów dostaw.
Dlatego też, aby zbadać potencjał oraz wyzwania związane z integracją pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) w operacjach logistycznych, Girteka przeprowadziła pilotażowe testy przy współpracy z Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse. W ciągu kilku dni przetestowano w pełni elektryczny zestaw, który składał się z samochodu ciężarowego Volvo FM Electric oraz elektrycznej naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull S.KOe COOL.
Parametry i specyfikacje techniczne
W testach oceniane były takie parametry jak osiągi, efektywność energetyczna i niezawodność pojazdu. Elektryczny samochód ciężarowy z naczepą realizował kursy w obie strony w ramach realizacji dostaw dla klienta Girteki, firmy Nestlé, łącznie pokonując dystans ok. 1500 kilometrów. W testach uwzględniono różne warunki obciążenia, w tym przewóz towarów chłodniczych. Przez cały okres próby pojazd zachował stałą wydajność i niezawodność. Wyniki testów potwierdziły duży potencjał elektryfikacji w procesach logistycznych, nawet w przypadku wymagających operacji przewozowych.
W testach została wykorzystana w pełni elektryczna jednostka chłodnicza S.CUe, w połączeniu z akumulatorem oraz osią generatora Schmitz Cargobull. Zastosowana jednostka chłodnicza ma zoptymalizowaną kontrolę temperatury, specjalnie zaprojektowaną do transportu towarów wrażliwych. Może być ładowana podczas jazdy lub hamowania za pomocą osi generatora ScB i wbudowanej ładowarki 22 kW. Akumulator był ładowany równolegle z zasilaniem sieciowym.
Dane techniczne Volvo FM Electric
Silnik | 2-3 silniki elektryczne o mocy do 666 KM |
Moc wyjściowa | 490 kW w trybie ciągłym |
Skrzynia biegów | skrzynia I-Shift dostosowana do elektromobilności |
Pojemność baterii | 549 kWh |
Zasięg | do 300 km |
Czas ładowania | od 0% do 100% w 2 godziny |
Dane techniczne naczepy Schmitz CargoBull
Moc chłodnicza | 15 800 wat |
Moc grzewcza | 10 500 wat |
Zasilanie jednostki sterującej | 400 V AC, 32 A, 50 Hz |
Pojemność akumulatora HV | 32 kWh |
Napięcie | 530V – 660 V DC |
Czas pracy autonomicznej | > 5h |
Moc osi z generatorem (E-osi) | 20 kW, rekuperacja |
Czas ładowania | 2 godziny przy 400 V |
Ocena wyników testu
Pilotażowy projekt wykazał nie tylko techniczną wykonalność wykorzystania elektrycznych rozwiązań transportowych, ale także ich wysoką efektywność operacyjną w warunkach rzeczywistych. Zgodnie z raportem wydajności, testowana konfiguracja pojazdów elektrycznych osiągnęła bardzo dobrą efektywność energetyczną, przy średnim zużyciu energii na poziomie 1,35 kWh na kilometr. Integracja infrastruktury szybkiego ładowania o dużej mocy BP Pulse zapewniła minimalny czas przestoju, a każda sesja ładowania trwała średnio 1,5 godziny.
Wydajne i wygodne ładowanie zapewniło gniazdo ładowania CEE, jedna z podstawowych funkcji zaprojektowanych z myślą o płynnej integracji naczepy z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo, zestaw wyciszający z certyfikatem PIEK umożliwił realizację cichych dostaw zarówno w dzień, jak i w nocy, także na terenach zamieszkałych, minimalizując zakłócenia i zwiększając elastyczność operacyjną.
Kolejne projekty
Program pilotażowy i testy w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą, z udziałem Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, to element większej strategii działań, wdrażających i przybliżających możliwości dekarbonizacji łańcuchów dostaw klientów. Aktualnie Girteka przygotowuje się do kolejnych projektów, wykorzystując wyniki również w codziennych operacjach. Co więcej, projekt nie tylko udowodnił potencjał pojazdów elektrycznych w kontekście transformacji branży logistycznej, ale także znaczenie współpracy w rozwiązywaniu wyzwań biznesowych, logistycznych i technologicznych, związanych z potrzebą dekarbonizacji transportu.
„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Zapewnia, że wszystkie strony – od producentów towarów, przez firmy motoryzacyjne i transportowe, takie jak Volvo, ekspertów w dziedzinie produkcji naczep jak Schmitz Cargobull, po specjalistów ds. energii, takich jak BP Pulse, oraz dostawców usług logistycznych, mają takie samo podejście” – podkreśla Viktorija Terekė, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Girtece.
źródło: Girteka