ID Logistics wspiera rozwój łańcucha dostaw omnichannel IKEA Retail w Polsce.
Aktualności E-commerce ESG Logistyka Magazynowanie

ID Logistics wspiera rozwój łańcucha dostaw omnichannel IKEA Retail w Polsce.

W tym roku ID Logistics uruchomił i zarządza nowoczesnym centrum dystrybucji e-commerce IKEA koło Nadarzyna, dedykowanym obsłudze artykułów niestandardowych i ponadgabarytowych. Dla szybkiego czasu realizacji zamówień kluczowe znaczenie mają dedykowane rozwiązania logistyczne i odpowiednio zaplanowana przestrzeń magazynowa.

„Rozpoczęcie współpracy z IKEA Retail jest kluczowym krokiem dla naszej ekspansji w obszarze logistyki kontraktowej i specjalizacji w obsłudze dedykowanych procesów e-commerce. To pierwszy projekt, który realizujemy dla branży wyposażenia wnętrz w Polsce, co rozszerza nasze kompetencje o nowy segment rynku. Uruchomienie magazynu koło Nadarzyna odgrywa kluczową rolę dla rozwoju omnichannel naszego klienta. Dostawy artykułów o niestandardowych rozmiarach do klientów e-commerce, wcześniej realizowane bezpośrednio przez sklepy IKEA, są teraz powierzone naszemu zespołowi. To zaszczyt, że klient obdarzył nas zaufaniem, a my mogliśmy spełnić jego oczekiwania. Liczymy, że nasza współpraca z IKEA w Polsce rozszerzy się na kolejne rynki” – mówi Sylwia Dunn, business development director, ID Logistics Polska.

„Otwarcie Lokalnego Centrum Dystrybucji do Klienta koło Nadarzyna to dla nas niezwykle ekscytujący i znaczący krok w dalszym rozwoju infrastruktury magazynowo – logistycznej, a także kontynuacja naszej strategii omnikanałowej mającej na celu wspieranie klientów niezależnie od tego, na jakie zakupy w IKEA się zdecydują. Chcemy, aby ludzie cieszyli się pozytywnym doświadczeniem IKEA bez względu na to, w jaki sposób zdecydują się z nami nawiązać kontakt, czy to za pośrednictwem naszych sklepów, Studiów planowania i zamówień IKEA czy zdalnie, a także jaką formę dostawy wybiorą.

Lokalizacja nowego magazynu w dużym stopniu to umożliwi, zwiększając dostępność naszych produktów i skracając czas realizacji zamówień do klientek i klientów z Warszawy, woj. podlaskiego oraz mazowieckiego” – mówi Sebastian Kaczmarski, Kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A. „Nasza współpraca opiera się również na naszych ambitnych celach, aby do końca 2025 r. zapewnić w 100% zeroemisyjne dostawy tzw. ostatniej mili w granicach administracyjnych Warszawy, co jest kluczowym elementem naszej strategii zrównoważonego rozwoju – od pierwszych dni prowadzenia operacji, infrastruktura magazynowa jest przygotowana do tego celu” dodaje.

ID LOgistics i IKEA RETAIL– RAZEM dla rozwoju omnikanałowOści w POLSCE

Wyjątkowe wyzwanie logistyczne – asortyment i krótki czas dostaw

Centrum dystrybucji e-commerce IKEA koło Nadarzyna, o powierzchni blisko 26 tys. mkw.  zatrudnia 140 osób. Jego specjalizacją jest przygotowywanie zamówień składanych w sklepie internetowym IKEA.pl i przez Aplikację Mobilną IKEA. To, co wyróżnia ten magazyn od innych, jest obsługiwany asortyment. Są to wszystkie artykuły ponadgabarytowe dostępne w ofercie IKEA, tj. meble kuchenne, szafy, sofy, fotele, ramy łóżek czy lutra. Dodatkowo magazynowane są tu akcesoria i artykuły wyposażenia wnętrz. Łącznie to ponad 10 500 SKU (rodzaje produktów) dla których przygotowano 32 tys. miejsc paletowych.

Naszym celem jest zagwarantowanie niezawodnej obsługi logistycznej i szybkiej dostawy. Miesięcznie realizujemy ponad 15 tysięcy zamówień. Lead time, czyli czas dostawy od momentu złożenia zamówienia w  jednym z kanałów sprzedaży IKEA czyli w sklepie stacjonarnym, na stronie internetowej czy też poprzez kontakt telefoniczny, do doręczenia wynosi nawet 1 dzień. Jesteśmy jedynym magazynem tego typu w kanale sprzedaży omnichannel naszego klienta w Polsce, który zapewnia tak szybki czas doręczeń” – mówi Agnieszka Lipińska, dyrektor centrum dystrybucji ID Logistics koło Nadarzyna.

Dedykowane procesy i przestrzeń magazynowa

Centrum dystrybucji koło Nadarzyna pracuje w trybie trzyzmianowym oraz czterobrygadowym, gdyż operacje realizowane są przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Zgodnie ze specyfikacją IKEA, zespoły ID Logistics przygotowały i wdrożyły specjalnie zaprojektowane procesy logistyczne. Wspierają je nowoczesne technologie, tak jak zaimplementowany w ostatnim czasie dodatkowy system monitoringu kompletacji zamówień.

ID Logistics, zgodnie z wytycznymi IKEA, rozmieścił artykuły w magazynie z podziałem na strefy, w tym jest również strefa dla palet o długości powyżej 2 m, standardowych palet o długości 1,2 m, a także produktów o mniejszych rozmiarach. Do obsługi tego typu asortymentu została dostosowana flota wózków widłowych, wyposażonych w dodatkowe systemy hydrauliczne.

Dla klimatu i zrównoważonego rozwoju

Dla ID Logistics i IKEA Retail kluczowe znaczenie mają działania na rzecz klimatu i ochrony środowiska, z dążeniem do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W magazynie zastosowano więc różne rozwiązania, które zwiększają jego efektywność środowiskową. Przykładem jest zainstalowanie dwóch farm fotowoltaicznych o mocy 50KWp i 16KWp, które  wytwarzają energię elektryczną do zasilania  magazynu lub wykorzystania m.in. do podgrzewania wody. Wszystkie wózki widłowe wyposażone zostały w baterie litowo-jonowe.

W magazynie stosowane są kartonowe palety i ploter do docinania opakowań kartonowych, a część kartonowych opakowań zbiorczych jest wielokrotnie wykorzystywana w procesach wysyłki (proces trunk line). Dodatkowo, do zabezpieczania towarów, przygotowywanych do dystrybucji do klientów, używane są wypełniacze papierowe. Ważnym aspektem jest właściwa gospodarka odpadami i ograniczanie ich ilości. Na terenie obiektu oraz na rampach rozładowczo-załadowczych zainstalowano także ładowarki dla floty samochodów elektrycznych, które realizują dostawy do klientów w rejonie Warszawy.


o ID LOGISTICS:

Grupa ID Logistics, zarządzana przez Erica Hémara, jest międzynarodowym operatorem logistyki kontraktowej, z przychodami na poziomie 2,5 mld EUR w 2022 r. ID Logistics zarządza 375 lokalizacjami w 18 krajach, dysponuje 8 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Zespół ID Logistics tworzy 30 000 pracowników.

Firma kreuje zaawansowane technologicznie rozwiązania dla klientów z takich sektorów jak handel detaliczny, e-commerce czy FMCG. Od momentu powstania, w 2001 r., grupa ID Logistics jest zaangażowana w szereg projektów społecznych i proekologicznych, w myśl ambitnej polityki CSR. Akcje ID Logistics są notowane na rynku regulowanym przez Euronext w Paryżu, Compartment A (kod ISIN: FR0010929125, Ticker: IDL).


ID LOGISTICS w polsce:

ID Logistics Polska S.A., zarządzana przez Yanna Belgy, jest częścią międzynarodowej Grupy ID Logistics i wiodącym operatorem specjalizującym się w dedykowanej logistyce kontraktowej dla branży retail (spożywcza i specjalistyczne sieci handlowe), FMCG, e-commerce, kosmetycznej, fashion i dóbr luksusowych. Zapewnia pełne wsparcie w efektywnym zarządzaniu łańcuchem dostaw. W 2022 r. ID Logistics uruchomił nową spółkę IDEO by ID Logistics, która pełni rolę Control Tower dla przepływów towarów w transporcie drogowym, kolejowym i multimodalnym dla Danone i firm z branży FMCG.

W 2023 r. ID Logistics przejął 100 proc. udziałów firmy Spedimex, jednego z czołowych polskich operatorów logistyki kontraktowej dla branży modowej i e-commerce. Po połączeniu obu firm, ID Logistics odpowiada za zarządzanie 35 centrami logistycznymi o łącznej powierzchni magazynowej ponad 950 tys. mkw. Firma rozwija też krajową sieć dystrybucji, która w Polsce obejmuje 15 oddziałów transportowych, ID Logistics obsługuje ponad 100 tys. ładunków FTL i 7 mln przesyłek drobnicowych rocznie. W oparciu o cele globalnej strategii CSR Grupy, kieruje się zasadami odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju. Obecnie zatrudnia ponad 7 tys. osób. Siedziba główna mieści się w Katowicach. Więcej informacji na: www.id-logistics.com/pl.

źródło: ID LOGISTICS