Jak dziś projektuje się samochody? Wyjaśniają specjaliści marki ŠKODA
Aktualności Automotive Technologie

Jak dziś projektuje się samochody? Wyjaśniają specjaliści marki ŠKODA

Dział Design Modeling and Digitalization (EDM) marki ŠKODA to bardzo ważny punkt w całym łańcuchu tworzenia nowych modeli samochodów. Jego zadaniem jest przekształcanie pomysłów projektantów w cyfrowy lub już fizyczny model pojazdu. Jak dziś projektuje się samochody? Wyjaśniają specjaliści marki ŠKODA

Modele te reprezentują proponowane rozwiązania projektowe, a następnie są wykorzystywane do dalszego rozwoju, prezentacji i ostatecznego zatwierdzenia proponowanych projektów samochodów do masowej produkcji. Dział EDM odpowiada również za prezentacje projektowe prawie na całym świecie, a także opracowywanie i wdrażanie zaawansowanych wizualizacji i innych technologii informatycznych oraz prace nad cyfryzacją procesów projektowych.

– Rola, jaką odgrywa cyfryzacja, znacznie wzrasta. W przeszłości pracowaliśmy głównie z modelami glinianymi, a teraz większość naszej pracy jest wykonywana w środowisku cyfrowym. Zazwyczaj zapewnia nam to większą wydajność, elastyczność, szybkość i związane z tym oszczędności finansowe. Jednocześnie cyfryzacja umożliwia nam pracę zdalną, udostępnianie informacji i cyfrowych danych projektowych za pomocą nowoczesnych metod komunikacji, takich jak wideokonferencje i inne narzędzia online. W ostatnim czasie stały się one bardzo ważne w codziennej pracy z powodów, które wszyscy znamy aż za dobrze – mówi Martin Bogner, szef działu Design Modeling and Digitalization.

Obecnie cyfrowa praca stanowi około 70–80% procesu projektowania nowego samochodu, a reszta obejmuje obowiązki związane z przygotowaniem fizycznych modeli. – Cyfryzacja w tym obszarze postępuje intensywnie od dwudziestu lat, ale dopiero w ostatnich kilku latach możliwości oprogramowania i sprzętu zrobiły duży krok naprzód – wyjaśnia Martin Bogner, szef działu EDM.

Zasadniczo celem jest stworzenie szczegółowego i wyrafinowanego modelu 3D w środowisku cyfrowym, który wiernie odda ostateczny samochód. Jak prezentuje się nowa wersja ŠKODY FABIA w wirtualnej prezentacji? Zobacz VIDEO.

Szkic to punkt wyjścia

Na filmie widnieje model pojazdu przygotowany przez cyfrowych modelarzy ŠKODY. Punktem wyjścia jest szkic, na podstawie którego modelarze i projektant przygotowują trójwymiarową wizualizację przyszłego samochodu.

– To rodzaj symbiozy, w której dwie osoby, dwie różne kompetencje, tak naprawdę łączą się w jedno. Projektant może stworzyć szkic – możemy go nazwać mózgiem procesu – a modelarz wie, jak stworzyć model, jest więc ręką – mówi János Bársony, szef zespołu cyfrowego modelowania i wizualizacji.

Najnowsze technologie i wydarzenia z ostatnich dwóch lat sprawiły, że połączenie odpowiednich narzędzi stało się bliższe niż kiedykolwiek. – Do niedawna pracowaliśmy z kilkoma programami, które wymagały dużych umiejętności i zrozumienia. Ale teraz możliwości oprogramowania są znacznie szersze i stały się one łatwiejsze w obsłudze, więc np. staramy się, aby projektanci szkicowali swoje wizje w 3D od samego początku procesu – wyjaśnia János Bársony, szef zespołu cyfrowego modelowania i wizualizacji.

Poprzednio projektanci korzystali z popularnego programu graficznego o nazwie Blender, jednak teraz szkicowanie 3D w wirtualnej rzeczywistości działa równie dobrze. To kolejny krok, który ułatwia tworzenie modeli cyfrowych. – W przypadku szkiców niezwykle ważne jest, aby projektant dobrze przekazywał modelarzowi wszystkie swoje intencje, myśli i pomysły – najlepiej oczywiście robić to w środowisku trójwymiarowym – wyjaśnia János Bársony.

– Szkicowanie w wirtualnej rzeczywistości da projektantowi lepsze wyobrażenie o wyniku prac niż szkicowanie w programie 3D na monitorze. Projekcja geometrii na płaski ekran jest zniekształcona – mogą pojawić się komplikacje skali. W wirtualnej rzeczywistości możesz tworzyć w skali 1:1 i od razu zobaczyć wszystko w realnych rozmiarach i przestrzeni – tłumaczy Radek Šimon, który jest odpowiedzialny za wprowadzenie technicznych innowacji w dziale ŠKODA Design i odpowiada za wyposażenie techniczne całego zespołu cyfrowego.

Jednak niezależnie od tego, czy punktem wyjścia jest szkic tworzony ręcznie na tablecie, model 3D, czy model w wirtualnej rzeczywistości, modelarz tworzy na tej podstawie projekt samochodu. Szkice nie obejmują szczegółów: nie odnoszą się do poszczególnych części i komponentów samochodu, więc muszą one zostać dodane przez zespół modelarski. Nad pojazdem pracuje kilku specjalistów: zazwyczaj troje zajmuje się wyglądem zewnętrznym i troje wnętrzem, stopniowo modyfikując model i konsultując się z projektantem, a następnie prezentując go kierownictwu i ponownie modyfikując.

– Modelarz musi myśleć „w pętli” i uzbroić się w cierpliwość. Te poszczególne etapy są bardzo ważne, ponieważ pomagają dopracować ostateczny projekt do perfekcji. Nie jest niczym niezwykłym cofanie się o kilka kroków, zwłaszcza w pierwszych etapach pracy – opisuje János Bársony.

Prezentacja jak gra wideo

Ten rodzaj pracy „w pętlach” w miarę stopniowego dostrajania modelu trwa około 22 miesięcy. Na późniejszym etapie model cyfrowy służy jako podstawa dla modelu glinianego. Z modelu glinianego modyfikacje są skanowane z powrotem do modelu 3D i ponownie dostrajane.  – Dane, które generujemy, ułatwiają innym działom ŠKODY pracę nad ich częściami nadchodzącego samochodu – mówi János Bársony.

Kolejną ważną częścią pracy w środowisku cyfrowym są prezentacje. Co więcej, ich znaczenie wzrosło w czasie pandemii. W środowisku wirtualnym zespoły prezentują teraz samochody nie tylko swoim przełożonym i do konsultacji z projektantami: prezentują również pracę wykonaną nad samochodem kierownictwu firmy i całej Grupy Volkswagen. W ten sposób samochód jest dostrajany online ze specjalistami z całego świata.

Do tworzenia wizualizacji wykorzystywane jest specjalne oprogramowanie, które, co ciekawe, jest powszechnie znane. ŠKODA używa w tym celu silników gier wideo Unreal lub Unity. Służą one do tworzenia statycznych wizualizacji i prezentacji projektowych w czasie rzeczywistym. – Jednym z powodów, dla których używamy tych programów, jest to, że są one wydajne z różnymi używanymi przez nas okularami VR. Są to również dość otwarte platformy, na których możemy zaprogramować prawie wszystko, czego potrzebujemy. I wreszcie, silniki gier są zaprojektowane tak, aby zapewnić najlepszą możliwą wydajność graficzną przy minimalnym wykorzystaniu procesora – wyjaśnia Radek Šimon.

Popularne prezentacje projektowe, zwłaszcza te w 3D, można zatem wykonać przy użyciu stosunkowo „zwykłych” komputerów z wydajnymi kartami graficznymi. W przypadku bardzo złożonych i skomplikowanych modeli wyświetlanych metodą Realtime Raytracing wykorzystuje się wysokowydajny klaster obliczeniowy. To właśnie sprzęt, a także stacje robocze i interaktywne tablety do szkicowania, z którymi pracują projektanci i modelarze, testuje wspomniany wcześniej Radek Šimon i udostępnia zespołowi projektowemu.

Jedną z innowacji, które jego zespół wprowadził w życie w ciągu ostatnich kilku miesięcy, jest nowa ściana służąca do interaktywnych prezentacji. W biurze Česana w Mladej Boleslav działają najnowocześniejsze ekrany naścienne LED Samsung The Wall o rozdzielczości 8K – są to dwie sześciometrowe powierzchnie umiejscowione obok siebie. – Sprawienie, by działały, nie należało do najłatwiejszych. Byliśmy w częstym kontakcie z deweloperami z Korei i musieliśmy ich nawet przekonać, że nasze przestrzenie biurowe będą odpowiednie dla tej najnowocześniejszej technologii – dodaje Radek Šimon.

To kolejny dowód na to, że ŠKODA nieustannie dąży do zdobycia pozycji lidera w sferze cyfrowej.

źródło: ŠKODA