Świadomi ekologicznie konsumenci wybierają produkty, biorąc pod uwagę ich wpływ na środowisko. Z tego powodu korporacje, również te zajmujące się artykułami przeznaczonymi dla fachowców, starają się sprostać wymaganiom rynku i coraz częściej proponują rozwiązania przyjazne naturze. Wśród nich można wyróżnić produkty powstałe z przetworzonych materiałów, chemię nieszkodliwą dla środowiska oraz systemy ponownego napełniania pojemników.
Z badania „Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu” wynika, że 57 proc. konsumentów w pełni świadomie stara się unikać produktów, które powodują szkody w środowisku[1]. W przypadku wyboru pomiędzy dwoma podobnymi produktami 48 proc. Polaków zawsze bierze pod uwagę aspekty ekologiczne. Co więcej, aż 44 proc. ankietowanych w tym badaniu przyznało, że bardziej zwraca uwagę na to, czy opakowania i produkty poddają się recyklingowi.
Część dużych firm nie tylko odpowiada na zapotrzebowanie wyrażane przez klientów, ale stanowi forpocztę pozytywnych zmian. Korporacje – świadome swojej roli w społeczeństwie oraz wpływu, jaki wywierają na rynek – decydują się uwzględniać kwestie środowiskowe w swojej działalności. Ten trend wzmacniany jest przez samych klientów, dla których, jak pokazują wyżej przytoczone badania, ekologia stanowi ważny czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
– Rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa odpowiada nasze hasło: Pracuj czysto –szanuj środowisko – mówi Ewa Paprocka, Product Manager Würth Polska. – To właśnie ze względu na ekologię warto wybierać chemię przemysłową przyjazną naturze, produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu lub pojemniki z możliwością wielokrotnego napełnienia ich specyfikami. Przez dziesięciolecia postęp technologiczny i masowa produkcja nie zawsze korespondowały z uwzględnieniem potrzeb przyrody. Już od jakiegoś czasu się to zmienia i jesteśmy dumni, że możemy brać udział w ekologicznej transformacji gospodarki – tłumaczy Ewa Paprocka z Würth Polska.
Surowce pochodzą z recyklingu
Wykorzystywanie materiałów pochodzących z odzysku jest typowym sposobem na uwzględnianie potrzeb ekologicznych w gospodarce. W dzisiejszym świecie recykling nie dotyczy wyłącznie metalu, papieru i szkła. Przetwarzane są również tworzywa sztuczne. Worki na odpady to typowy przykład produktu wykonanego z przerobionych surowców. Obrazują też to, że przetwarzanie świetnie współgra ze specyfiką branży budowlanej lub innymi sektorami zajmowanymi przez fachowców. Produkty tam wykorzystywane powinny być przede wszystkim praktyczne i wysokiej jakości, a ich walory estetyczne często schodzą na dalszy plan lub są wręcz nieistotne.
Mimo to wykorzystywanie przerobionych materiałów nie musi oznaczać, że dany produkt będzie brzydki. Przykładem mogą być buty robocze Würth Polska, powstałe w całości z przetworzonych surowców. Ich sportowy wygląd i modne wzornictwo w żaden sposób nie zdradzają z czego zostały wykonane. Materiały otrzymane z odzysku mają naprawdę szerokie zastosowanie. Wykorzystywane są nawet do produkcji, mało kojarzących się z recyklingiem obiektów, jak biało-czerwone pachołki drogowe. Choć powstały z wtórnie odzyskanych materiałów, to w wyglądają niczym wszystkie inne artykuły tego rodzaju.
Pojemniki wielokrotnego użytku
Liczne preparaty chemiczno–techniczne są niezbędnymi środkami w asortymencie niemal każdego fachowca. Tego typu specyfiki sprzedaje się często w puszkach aerozolowych, których późniejsza utylizacja generuje koszty. Rozwiązaniem tych problemów jest korzystanie z systemów do wielokrotnego napełniania, które pozwalają na uzupełnienie pojemników po zużyciu specyfiku. Systemy te są przyjazne dla środowiska, ponieważ redukują liczbę powstających odpadów. W dodatku, w porównaniu z tradycyjnymi puszkami aerozolowymi, obniżają koszty funkcjonowania warsztatu.
– Wiemy, jaki problem jest z utylizacją pustych opakowań po aerozolach, dlatego naszym klientom proponujemy rozwiązania, które pozwalają ręcznie napełniać puszki ze sprayem. Systemy takie jak REFILLO® i REFILLO®mat są proste w obsłudze, zajmują mało miejsca w warsztacie i spełniają wymogi bezpieczeństwa. Systemy ponownego napełniania pozwalają uniknąć składowania i utylizacji licznych pustych pojemników pozostałych po zużytych środkach takich jak m.in.: zmywacze uniwersalne, zmywacze przemysłowe czy preparaty Multi – wyjaśnia Ewa Paprocka z Würth Polska.
Chemia nieszkodliwa dla środowiska
Środki myjące lub rozpuszczalniki są kojarzone ze specyfikami źle wpływającymi na środowisko. W związku z tym renomowane marki mają w swojej ofercie chemię, w której składzie nie znajdują się czynniki mogące negatywnie oddziaływać na przyrodę lub ludzkie zdrowie. Preparaty takie są wysoce biodegradowalne i nie szkodzą, ponieważ szybko znikają ze środowiska. Pianki, zmywacze lub koncentraty myjące, dzięki swojemu składowi, mają zdolność do rozpadu w wyniku naturalnej aktywności biologicznej. Podobny efekt wywierają czynniki abiotyczne, jak: odpowiednia temperatura, obecność tlenu czy promieniowania UV. Ich działanie rozkłada skomplikowane struktury chemiczne na prostsze związki.
Biodegradowalność to tylko jeden z czynników, na które zwracają uwagę świadomi ekologicznie konsumenci. Coraz większą popularnością cieszą się produkty pochodzenia naturalnego. W przypadku zmywaczy lub środków do czyszczenia szkła klient nie stoi przed wyborem między skutecznym środkiem, a tym przyjaznym dla środowiska. Renomowani producenci potrafią połączyć te dwie cechy w jednym produkcie.
Popularność produktów przyjaznych środowisku, coraz to nowsze regulacje wymagające na producentach uwzględniania kwestii ekologicznych i rosnąca świadomość problemów związanych z naturą lub zdrowiem niewątpliwie w jeszcze większym stopniu zwiększy udział produktów ekologicznych w rynku. Cały proces odbywa się stopniowo, ale jest dostrzegalny właśnie m.in. przez poszerzanie się oferty dużych producentów o artykuły przyjazne środowisku.
źródło: Good One PR
[1] Badanie „Społeczna odpowiedzialność konsumenta w dobie pandemii w Polsce i wybranych krajach UE. Implikacje dla biznesu”, zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej, Katedry Badań Zachowań Konsumentów, październik 2020 (https://arc.com.pl/rosnie-swiadomosc-polskich-konsumentow/)