Jak wprowadzić nowoczesne systemy automatyczne?
Aktualności Artykuły Automatyka Logistyka Magazynowanie

Jak wprowadzić nowoczesne systemy automatyczne?

Wizytując targi logistyczne, odwiedzając obiekty referencyjne dostawców, czy też ulegamy fascynacji tym, co zobaczyliśmy. Niemniej musimy pamiętać, że każdy projekt jest inny i system, który działa w jednym magazynie, niekoniecznie musi działać w drugim. Dlaczego tak jest, spróbujemy wyjaśnić w tym tekście.

Wzajemna zależność strumienia towarowego od własności mechanicznych systemu

Jedną z pierwszych analiz, jakie prowadzimy podczas planowania nowego systemu automatyzacji magazynowej jest analiza natężenia i struktury strumienia towarowego. I tutaj pierwsza uwaga: natężenie strumienia jest najczęściej wartością zmienną i kierowanie się w dalszej pracy wartością średnią stanowi najczęściej popełniany błąd projektowy.

Przy zmienności natężenia strumienia w konsekwencji będziemy mieli w układach automatyzacji magazynowej do czynienia z tzw. zjawiskiem pulsacji strumienia[1]. Powoduje to, że musimy nasz nowo planowany system wyposażyć w szereg by-passów, buforów i zapewnić w nim odpowiednie rezerwy wydajnościowe.

Powracam więc w tym tekście do zagadnienia wielokrotnie już opisywanego, wprowadzającego wielokrotnie wiele nieporozumienia pomiędzy dostawcami a odbiorcami. Chodzi o tzw. przepustowość systemu lub elementu aktywnego w systemie. Rozróżniamy w praktyce projektowej następujące rozumienia terminu przepustowości:

  • Przepustowość mechaniczna, tj. wartość mechaniczna podawana przez dostawcę najczęściej w jednostkach transportowych na jednostkę czasu – jest to wartość maksymalna dla danego elementu.
  • Przepustowość logistyczna (systemowa)’, to wartość, którą będzie można osiągnąć maksymalnie podczas eksploatacji systemu przy uwzględnieniu wszystkich zjawisk technologicznych i operacyjnych, takich jak np. zatory, pulsacja, dostępność jednostek transportowych, synchronizacja z innymi systemami, czasy reakcji systemu na sygnały sterowania itd.

Mając zatem określony w wyniku analizy danych strumień towarowy wraz z jego zmiennym natężeniem, powinniśmy we właściwy sposób rozpocząć konfigurację systemu automatyzacji magazynowej. I to właśnie podczas tego etapu następują kolejne błędy, gdy kryterium wyboru opiera się jedynie na analizie ceny elementów dostawy.

W dobrej praktyce projektowej mieści się proces ocena dostawcy poprzez wskaźniki efektywności technicznej w stosunku do ceny. Dopiero wówczas można próbować dokonać właściwej analizy i wybrać prawidłowy system. Innymi słowy, warto czasami zaangażować wyższy CAPEX[2], aby otrzymać w rezultacie niższy OPEX[3] i wyższą sprawność systemu (wyższą przepustowość logistyczną).

Analiza strumieniowa

Przez analizę strumieniową rozumiemy określenie natężenia strumienia towarowego pomiędzy kolejnymi etapami procesu logistycznego.

I tutaj pozwolę sobie na kolejną uwagę: nie należy strumienia analizować jedynie pomiędzy punktami mechanicznymi danego systemu, ale także trzeba uwzględnić procesy ręczne występujące na danym odcinku, procesy związane z przesłaniem danych np. do drukarki, czasy reakcji na odpowiedź systemu, np. po odczycie kodu lub na skrzyżowaniu dwóch systemów, gdy algorytm ma zapewnić określony priorytet.

W naszej praktyce projektowej sprawdziło się narzędzie adaptowane z przemysłu petrochemicznego i spożywczego do analizy strumienia i potrzebnej energii w procesie przetwórczym. Ponieważ logistyka magazynowa (strumienie towarowe) w praktyce także może być wyrażona w jednostkach strumieniowych i przepływać pomiędzy węzłami o określonej przepustowości, to tego typu analiza sprawdza się w podczas prac projektowych. Najbardziej znanym sposobem wyrażania rezultatów tej analizy są tzw. wykresy Sankeya[4].

Rys. 1. Przykładowy wykres Sankeya (materiały własne LLS)

Rys. 1. Przykładowy wykres Sankeya (materiały własne LLS)

Olbrzymią zaletą takich narzędzi jest także możliwość analizowania zmiennych natężeń strumienie towarowych i w ten sposób detekcja miejsc (procesów), dla których dany strumień wyczerpuje ich przepustowość logistyczną. W takich przypadkach konieczne jest powtórne przeprojektowanie systemu lub też tylko jednej jego części.

Ten przykład wskazuje na kolejną cechę charakterystyczną typową dla procesów projektowania systemów automatyzacji magazynowej: jest to proces przebiegający iteracyjnie.

Można stwierdzić, że aby stworzyć poprawny projekt magazynu z udziałem układów mechanizacji przepływu i automatyzacji procesów[5], należy wykonać kilka wynikających z kolejnych analiz stadium, zbliżając się do zaplanowanego optimum. A i tak podczas spotkań z dostawcami i już podczas realizacji mogą pojawić się pomysły doskonalące nasze rozwiązania. Nie oznacza to oczywiście, że po uruchomieniu wszystko będzie odbywało się zgodnie z planem, ale to już temat na oddzielne opracowanie.

Jak wybrać właściwy system magazynowy?

Po przeprowadzonej analizie przyszłych strumieni towarowych w magazynie stajemy przed zadaniem wyboru właściwego systemu składowania. Jakie kryteria powinny nami kierować i co oznaczają w szczególności parametry podawane przez dostawców?

Przy wyborze systemu powinniśmy np., korzystając z listy kontrolnej, dokonać wstępnego wyboru, aby w dalszej kolejności sporządzić tzw. krótką listę dostawców.

W liście kontrolnej możemy zawrzeć następujące pytania wspomagające dokonanie wyboru:

  • Czy system ma mieć charakter urządzenia służącego do składowania i buforowania zapasu, czy też ma służyć do obsługi bieżących zleceń także z uwzględnieniem chwilowych spiętrzeń?
  • Jak duża musi być pojemność naszego systemu? Co chcemy za jego pomocą osiągnąć: zagęścić magazyn czy wprowadzić jego zapas do krótkotrwałych strumieni spiętrzeń?
  • Jaki proces poprzedza i jaki proces następuje po wyprowadzeniu jednostki transportowej do i z systemu?
  • Czy chcemy dokonać kompletacji całej jednostki, czy też tylko jej części i pozostałość towaru wprowadzić ponownie do systemu składowania?
  • Jaki jest udział danych grup rotacji towarowej przeznaczonej do składowania (analizy ABBC/XYZ)?
  • Czy system nadaje się do kompletacji wszystkich grup rotacji towarowej z wystarczającą wydajnością?
  • Jaki jest standard wydań i zgodność z zasadami logistyki magazynowej (FIFO/FEFO/FILO) możliwy do realizacji w danym systemie?
  • Jak prowadzone są i w jakiej kolejności następuje wydanie z systemu (praca algorytmów zarządzających układem np. przy zachowaniu zasad określonych w WMS czy też według priorytetów wyjazdu lub najkrótszej drogi w magazynie)?
  • Jaka jest dostępność[6] systemu określona przez dostawcę?
  • Na jakim poziomie jest zużycie energii przy pełnym cyklu (wejście/wyjście) w przeliczeniu na jedną jednostkę transportową?
  • Jakie możliwości rozbudowy ma system w przyszłości (skalowalność)?
  • Jaka jest dostępność części zamiennych spoza pakietu elementów specyficznych dla danej technologii (np. przełączniki, bezpieczniki, napędy, falowniki itd.)?

Te i inne pytania powinny znaleźć się w naszej liście kontrolnej. Ale nawet i one nie wyczerpują zakresu specyficznych charakterystyk mogących odpowiedzieć na pytanie, czy dany system jest właściwy dla naszego magazynu.

Fot. 1. Przykład złożonego systemu mechanizacji magazynowej (materiały własne LLS)

Fot. 1. Przykład złożonego systemu mechanizacji magazynowej (materiały własne LLS)

W naszej praktyce projektowej podejmujemy podobne wyzwania i oprócz doświadczeń wielu naszych inżynierów są projekty, w których ostateczne odpowiedzi dajemy po wykonaniu np. emulacji ruchu[7] lub symulacji procesowej[8].

Przygotowanie do realizacji i wdrożenia

W każdym przypadku projektu automatyzacji procesu magazynowego emocje związane z wyborem dostawcy to zaledwie początek złożonej drogi do sukcesu takiego wdrożenia.

I tutaj proszę pozwolić mi na dygresję wynikającą z faktu ponad 25-letniego doświadczenia w branży: każdy projekt obarczony jest ryzykiem i w trakcie jego trwania napotkamy na szereg wyzwań, które spowodują napięcia i troski podczas jego trwania. Przyczyna takiego stanu rzeczy leży w tym, że mimo zastosowania wielu standardowych elementów w systemie to każdy z nich jest indywidualnie dopasowywany do potrzeb klienta i jego magazynu. A to już jest zagadnienie z zakresu wdrożenia prototypu w procesie automatyzacji magazynowej.

Możemy (powinniśmy) do takiego projektu właściwie się przygotować i poniżej spróbujemy określić zasady, których wdrożenie po stronie inwestora i jego zespołu przyczyni się wydatnie do zmniejszenia poziomu ryzyka.

ZASADA 1.: Przygotuj się do inwestycji

Poprzez dobre przygotowanie inwestycji, a co za tym idzie – zbudowanie dobrych relacji z dostawcą/-ami w przyszłości rozumiemy przygotowanie koncepcji automatyzacji, poparte analizami przepływów i przygotowaniem ścisłej i właściwie opracowanej dokumentacji przetargowej. Taka dokumentacja jest podstawą do rozmów na początku projektu z wieloma potencjalnymi dostawcami i pomaga dokonywać rzeczowych porównań pomiędzy czasami bardzo różniącymi się technologiami. Dokumentacja przetargowa powinna ujmować wszystkie najważniejsze założenia dotyczące przepustowości i dostępności systemu oraz założenia dotyczące uwarunkowań infrastrukturalnych, takich jak naciski powierzchniowe na posadzkę czy ograniczenia w dostępności energii elektrycznej.

Fot. 2. Po montażu i przed uruchomieniem systemu przenośników (zasoby własne LLS)

Fot. 2. Po montażu i przed uruchomieniem systemu przenośników (zasoby własne LLS)

ZASADA 2.: Dokonaj wstępnego wyboru dostawców

Bardzo wielu dostawców bardzo wielu technologii dostępnych na rynku spowoduje, że w trakcie spotkań możemy zatracić właściwy cel spotkania, jeżeli ulegniemy np. pokusie sięgnięcia po najnowszą technologię (czasami jeszcze niesprawdzoną).

Przestrzegam przed podejmowaniem decyzji o wyborze technologii, jeżeli nie przekonamy się o jej walorach użytkowych i nie zasięgniemy opinii o niej u już istniejących użytkowników. Przygotujmy się do wielu wizyt referencyjnych.

Nie jestem zasadniczo przeciwny innowacjom i nowinkom, niemniej należy pamiętać, że nasze zdolności do adaptacji nowej technologii będą w dużej mierze zależały od naszych dotychczasowych doświadczeń w tej dziedzinie. Innymi słowy: im więcej mamy własnych doświadczeń praktycznych z automatyzacją, tym odważniej możemy sięgnąć po nowinki. W przypadku braku doświadczenia sięgajmy po sprawdzone technologie.

ZASADA 3.: Negocjuj, ale rozsądnie!

Już w trakcie negocjacji można spróbować przekonać się o kompetencjach dostawcy, obserwując osoby zachwalające swoje produkty. Sprzedawcy nastawieni na szybką sprzedaż będą przejawiać tendencję do prezentacji produktów w aspekcie ceny lub jej porównywania z konkurencją.

Towarzystwo techników (z obu stron) na spotkaniach będzie z kolei sprzyjało wymianie myśli i dogłębniejszej analizie produktowej, jak i aspektom procesowym, gdyż musimy cały czas pamiętać, że chcemy kupić kompleksową instalację, często współpracującą z innymi elementami, co ma stworzyć całość procesową. I najważniejsze – nie dokonuj wyboru je- dynie na podstawie kryterium ceny zakupu! Należy uwzględnić koszty obsługi i serwisowania, ale również spróbować określić tzw. wartość porównawczą, czyli ile kosztuje jednostka wydajnościowa zakupionej technologii.

ZASADA 4.: Komunikacja w trakcie montażu i uruchomienia

Każdy projekt automatyzacji dzieli się na bardzo wiele faz. Jedną z najważniejszych jest ta związana z montażem i uruchomieniem. Podczas tej fazy kluczowa jest otwarta komunikacja z dostawcą w trakcie regularnych spotkań oraz wymiana opinii, które pozwalają zawczasu zrozumieć (czasami ukryte) niuanse urządzeń, aby w przyszłości lepiej zarządzać technologią. Rozsądny dostawca na pewno zezwoli na uczestnictwo własnych techników klienta w uruchomieniu. To buduje przyszłe relacje – Wasza współpraca nie kończy się na momencie przekazania i na pewno przyjdzie moment, gdy będziecie ponownie potrzebowali pomocy dostawcy. Dobre relacje tutaj bardzo pomogą!

Jak przygotować zespół magazynowy do nowych wyzwań i zadań?

Aczkolwiek mogłoby się nam wydawać, że zakończone negocjacje i podpisane umowy kończą nasze wysiłki, to jest to bardzo mylne wrażenie. Z naszych wieloletnich obserwacji wynika, że im lepiej zespoły przygotowywały się do realizacji, tym mniejsze było ryzyko negatywnego wpływu inwestycji na rezultat operacyjny.

Naszym klientom zalecamy zatem szereg kroków w drodze do realizacji i wdrożenia projektu.

  • Ocena ryzyka i przygotowanie zmian procesowych w trakcie i po wdrożeniu: przejście od procesów ręcznych do automatycznych wymagać będzie zarówno przygotowania nowych kart procesowych, jak i szkolenia liderów danego odcinka.
  • Przygotowanie procedur awaryjnych na wypadek przerw w dostępności do towaru lub innych zasobów magazynu: w trakcie realizacji projektu w istniejącym magazynie należy przygotować się na utrudnienia związane z brakiem dostępności do danego zasobu – konieczne jest przygotowanie odpowiednich scenariuszy awaryjnych.
  • Proces przejścia ze starego do nowego magazynu: w przypadku projektów typu „green field” konieczne staje się fazowanie procesu przełączenia z istniejącego do nowego magazynu – tutaj zarówno dostępność zasobów, jak i trudności w przygotowaniu nowych procesów powinny zostać odpowiednio zmapowane.
  • Systemy IT: zarówno zagadnienia integracji z systemami sterowania nowym systemem automatyzacji, jak i nowe procesy składowania i kompletacji wymagają odpowiednich przygotowań i szkoleń załogi zwłaszcza w kontekście nowej funkcjonalności WMS.
  • Przygotowanie zespołu DUR: tutaj nie tylko kompetencje zawodowe „twarde”, ale także te związane ze zdolnością do współpracy w innym środowisku i kulturze (języki!) może okazać się kluczowe w przypadku asysty przy montażu nowego systemu.

autor: Robert Lubandy – absolwent Politechniki Śląskiej i Akademii Leona Koźmińskiego. Od prawie 25 lat związany zawodowo z logistyką. Jako dyrektor logistyki w zakładzie produkcyjnym branży metalowej odpowiedzialny za logistykę magazynową i nadzór nad produkcją. Dyrektor ds. sprzedaży rozwiązań automatyzacji magazynowej w Europie Wschodniej. Zaprojektował ponad 200 magazynów i rozwiązań automatyzacji magazynowej w branżach FMCG, części zapasowych, lekarstw i produkcyjnej. Od 2008 r. samodzielnie z własną firmą na rynku usług konsultingowych w krajach Europy Wschodniej. W 2012 i w 2021 r. laureat nagrody CONSTANTINUS AWARD przyznawanej przez Austriacką Izbę Gospodarczą. Firma Lubandy.Logistic.Services prowadzi projekty doradcze w Europie Wschodniej i posiada biura konsultantów w Austrii, Ukrainie, Kazachstanie i Turcji.


[1] Podobnie jak w przypadku cieczy lub gazu w przewodzie rurowym konieczne jest zaprojektowanie kompensatorów ciśnienia dla utrzymania ciągłości konstrukcji podczas eksploatacji przy zmiennych warunkach ciśnienia.

[2] Wartość środków inwestycyjnych z uwzględnieniem dyskontowania wartości i uwzględnienia przyszłych wartości związanych z odtworzeniem inwestycji.

[3] Wartość środków poświęconych na utrzymanie zdolności operacyjnych w postaci personelu, zużycia energii czy też części zamiennych przy uwzględnieniu zmiennej wartości w czasie.

[4] Wykres strumieniowy dla wyrażenia bilansu masy lub energii w procesie.

[5] Mechanizacja: w praktyce przemysłowej przejawia się wykorzystaniem mechanizmów i urządzeń do wykonania przez nie określonego przemieszczenia lub zbioru przemieszczeń w celu transportu, obróbki lub montażu. Zakres przemieszczenia nie podlega algorytmom i jest ograniczony jedynie barierami mechanicznymi takimi jak długość ośrodka transportu, oś obrotu, zakres działania napędu lub wysokość podnoszenia.

Automatyzacja: w rozumieniu podstawowym to szereg działań polegających na zastąpieniu pracy ludzkiej w całości lub częściowo poprzez działania maszyn i urządzeń. W sensie procesowym mówimy jednak o automatyzacji także wówczas, gdy procesy przebiegające dotychczas przy współudziale człowieka, takie jak planowanie i przewidywanie, zostały zastąpione algorytmem wykonującym szereg działań matematycznych, których wyniki przedstawiono w formie graficznej lub liczbowej.

[6] Dostępność systemowa określona normami określa poziom dostępności operacyjnej układu w czasie trwania operacji wyrażaną procentowym udziałem czasu niezawodnej pracy do całkowitego czasu pracy.

[7] Odzwierciedlenie ruchu nośników transportowych w środowisku komputerowym przy zachowaniu parametrów elementów aktywnych systemu podobnym do rzeczywistych.

[8] Bazując na określonym porządku i kolejności ruchu w procesie i na bazie parametrów logistycznych odzwierciedlamy przebiegu procesu lub grupy procesów w środowisku komputerowej rzeczywistości.