Bez wątpienia jest to jeden z najważniejszych zawodów w kraju – bez kierowców jak i logistyki – koła gospodarki dosłownie przestałyby się kręcić, co poskutkowałoby m.in. pustymi półkami w supermarketach i centrach handlowych. Tym bardziej alarmujące są odkrycia Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), zgodnie z którymi Polska jest jednym z krajów, z najwyższym deficytem kierowców sięgającym 80 tys. osób, co stanowi 11% nieobsadzonych wakatów. Natomiast w skali europejskiej aż 62% przewoźników przyznaje, że ma poważne problemy z rekrutacją osób do prowadzenia swoich ciężarówek.
Głównym powodem rosnącego problemu niedoboru kierowców na całym świecie jest demografia – brak zastępowalności i starzejące się społeczeństwo. Sytuacji nie poprawia niski prestiż i atrakcyjność zawodu, a także trudne warunki pracy oraz niedostateczna infrastruktura, co dodatkowo zniechęca potencjalnych kandydatów. „Nie możemy dopuścić do pogłębienia się obecnego problemu niedoboru kierowców” – ostrzega IRU Secretary General Umberto de Pretto. „Spedytorzy dają z siebie wszystko, ale rządy i właściwe organy muszą zwiększyć wysiłki na rzecz poprawy warunków pracy i dostępu do zawodu”.
Jakie więc działania podejmuje branża, by odwrócić ten trend i uczynić pracę kierowcy bardziej atrakcyjną oraz satysfakcjonującą?
Testowanie opisu stanowiska pracy
Słowa Umberto de Pretto wyznaczają agendę dla decydentów. Jednak, aby nadal być w stanie zapewniać klientom niezawodne oraz przewidywalne usługi transportowe i logistyczne, firmy spedycyjne również muszą się dostosować. Na pierwszy plan wysuwają się następujące pytania: Jak rekrutować młodych ludzi do zawodu kierowcy? Jak „odświeżyć” opis stanowiska pracy, który często bywa postrzegany negatywnie i uczynić go bardziej atrakcyjnym? Jak zwiększyć wzajemne zaufanie i uznanie dla ludzi „w drodze”? Jak możemy przedstawić coraz wyższe wymagania, jako ekscytujące wyzwania zawodowe? I w końcu, w jaki sposób możemy rozpocząć indywidualne, ukierunkowane działania szkoleniowe, które ostatecznie będą skalowalne, a tym samym utorują drogę do zakończenia niedoboru kierowców?
Już w 2014 r. DACHSER, jako jedna z pierwszych firm, rozpoczął działania zmierzające do rozwiązania problemu niedoboru kierowców. Mimo że europejski lider rynku przewozów drobnicowych i logistyki kontraktowej nie posiada własnej floty pojazdów, a zamiast tego woli współpracować z niezależnymi firmami transportowymi, dziesięć lat temu podjął inicjatywę i uruchomił program podnoszenia kwalifikacji, zakładając DACHSER Service und Ausbildungs GmbH. Celem spółki zależnej jest zachęcenie młodych ludzi do zawodu kierowcy, zainspirowanie ich, przeszkolenie i długoterminowe zabezpieczenie na rynku – być może w przyszłości sami staną się dostawcami usług transportowych.
Rekrutowanie i motywowanie kierowców
Od tego czasu DACHSER co roku kwalifikuje ponad 100 stażystów jako zawodowych kierowców. Ponadto DACHSER Service und Ausbildungs GmbH udoskonalił szkolenia kierowców ciężarówek TQ1 i dokładnie przyjrzał się wszystkim procesom związanym ze światem kierowców. By sprostać ich konkretnym potrzebom, w oddziałach DACHSER zostali zatrudnieni menedżerowie floty.
W DACHSER od zawsze obowiązuje zasada: „Logistics is people business”. Opiera się ona na przekonaniu, że każdy pracownik na każdym poziomie działalności jest ważny i zasługuje na bycie docenionym. Dla zawodowych kierowców ten rodzaj uznania i kultury pracy znajduje wyraz nie tylko w nowoczesnych, przyjemnych miejscach pracy. Podstawą jest zapewnienie, że ciężarówka i kabina kierowcy są wyposażone w najnowocześniejszą technologię i ergonomię. Dodatkowo ważne jest wspieranie pracowników w możliwości zachowania zdrowych nawyków – takich jak zbilansowana dieta, ćwiczenia i zapobieganie uzależnieniom – pomimo wymagającej pracy.
Co więcej, sami kierowcy mają do odegrania kluczową rolę na drodze do bardziej zrównoważonego rozwoju procesów logistycznych. Badania pokazują, że odpowiednie szkolenie może zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 14%. Na tym nie kończy się uczestnictwo kierowców DACHSER w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Stażyści biorący udział w szkoleniach DACHSER systematycznie mają szansę prowadzić elektryczne samochody dostawcze i e-ciężarówki, które firma coraz częściej wykorzystuje w transporcie krótko- i długodystansowym. Zaangażowanie w nowoczesne inicjatywy spedycyjne pozwala nowym kierowcom zyskać miano „first movers” i większą pewność, że podążają właściwą drogą.
Pobudzanie wyobraźni dzięki innowacjom i technologii
Projekty logistyczne, takie jak „Drive”, innowacja BASF w Ludwigshafen położonego w Niemczech mająca na celu skrócenie czasu przejazdu ciężarówek, są również atrakcyjne z punktu widzenia młodych talentów. Wykorzystując nowe procesy cyfrowe i technologię RFID, projekt pozwolił zaoszczędzić około 30 minut przy wjeździe do zakładu i zoptymalizować procesy załadunku. Dla kierowców oznacza to mniej czasu zmarnowanego na czekanie, a więcej na jazdę za kierownicą. Jednocześnie uświadamia to kierowcom, że ich działania są częścią większego kontekstu i czynnikiem wspólnego sukcesu. Jest to niezwykle motywujące dla wszystkich zaangażowanych stron.
DACHSER regularnie przeprowadza kompleksowe analizy strumienia wartości w swoich oddziałach. Pomagają one zrozumieć potencjał dalszego rozwoju profilu pracy kierowców ciężarówek i umożliwiają identyfikację działań optymalizacyjnych. Badania te zawsze uwzględniają sprawy kierowców i ich zdanie.
Kultywowanie ducha partnerstwa
DACHSER idzie o krok dalej. Niedawno utworzono grupę zadaniową, której celem jest zapewnienie wystarczającej zdolności transportowej nawet w godzinach szczytu. Kierowcy zatrudnieni w tym obszarze pracują tymczasowo dla partnerów transportowych DACHSER i wspierają dane oddziały w razie potrzeby. Operator logistyczny utworzył również inicjatywę partnerów serwisowych, która skupia pracowników z centrali firmy, centrali regionalnych oraz oddziałów w celu optymalizacji współpracy w duchu wzajemnego szacunku. W ramach inicjatywy powołano między innymi koordynatorów, którzy wraz z partnerami transportowymi promują jakość usług na styku strategii i operacji. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już podjęte i są wdrażane we wszystkich krajach europejskich, w których DACHSER jest reprezentowany poprzez własne oddziały.
Nawet jeśli różne, powiązane ze sobą inicjatywy i projekty same w sobie nie wystarczą do rozwiązania strukturalnego i globalnego problemu niedoboru kierowców, wyraźnie wyznaczają one konkretny kierunek do zmiany. Zrównoważona logistyka będzie determinowana przede wszystkim przez jakość – zarówno usług, jak i ludzi, którzy świadczą je na co dzień.
źródło: DACHSER