Robot sprzedający wędliny i kiełbaski.
Robotyzacja stwarza nowe możliwości w sektorze sprzedaży detalicznej, o czym świadczy zautomatyzowane rozwiązanie opracowane dla sprzedawcy tradycyjnych wyrobów wędliniarskich, firmy Klein z Nersingen-Strass. System, opracowany przez firmę Kirschenhofer konstruującą rozwiązania specjalnego przeznaczenia, wykorzystuje robota Yaskawa Motoman do wykonywania bardzo złożonych zadań.
Od stuleci mieszkańcy wsi pomagają sobie nawzajem. I nie inaczej było w przypadku uroczego Strass w Szwabii (Nersingen, dystrykt Neu-Ulm), gdzie niezwykle udana koncepcja automatyzacji sprzedaży detalicznej zaczęła się, jak wspomina Craill, „w sumie od niewielkiego zlecenia”.
Ekspert w dziedzinie robotyki jest menadżerem Kirschenhofer Maschinen GmbH w Strass, firmy z ponad 25-letnim doświadczeniem w budowie maszyn specjalnego przeznaczenia i zatrudniającej ponad 40 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Firma opracowuje i dostarcza m.in. zrobotyzowane rozwiązania i koncepcje automatyzacji dla przemysłu motoryzacyjnego. Dlatego zlecenie od Josefa Kleina, producenta tradycyjnych wyrobów wędliniarskich, którego sklep znajduje się zaledwie kilkaset metrów dalej, było pewnym zaskoczeniem.
Mistrz rzeźniczy, Joseph Klein, szczyci się nie tylko rewelacyjną jakością i smakiem swoich produktów, ale nieustannie poszukuje nowych, a czasem niekonwencjonalnych dróg dotarcia do klientów. Żywność regionalna doskonale wpisuje się w obecne trendy i firma Pana Kleina nie może narzekać na brak zainteresowania swoimi produktami. Jednak tradycyjne godziny otwarcia sklepów nie pokrywają się z oczekiwaniami wielu klientów, którzy chcą robić zakupy poza standardowymi godzinami pracy, a także w weekendy.
Z tego powodu Josef Klein rozpoczął poszukiwania odpowiedniego automatu sprzedającego. Jednak szybko okazało się, że ze względu na obszerny asortyment obejmujący około 95 produktów, niezbędnych będzie kilka maszyn, które w dodatku zajmą sporo miejsca. Co więcej, duża sprzedaż oznaczała, że automaty musiałyby być codziennie uzupełniane, a ich zawartość podlegać rygorystycznej kontroli. Wreszcie, klasyczne automaty sprzedające zwykle nie spełniają obowiązujących z branży spożywczej surowych wymagań dotyczących higieny i chłodzenia wyrobów.
Zautomatyzowane rozwiązanie dla sprzedawców detalicznych
I właśnie w tym momencie na scenie pojawia się przyjaciel Kleina, Craig Craill. On i jego koledzy z Kirschenhofer podjęli wyzwanie i opracowali w pełni automatyczne, a na dodatek zajmujące niewiele miejsca rozwiązanie tego nietypowego zadania, w którym obszary obsługi klienta i magazyny są fizycznie oddzielone, a wyroby higienicznie przechowywane w chłodni. Ponadto, pozwala w prosty sposób uzupełniać te ostatnie w odpowiednich ilościach.
System działa całkowicie autonomicznie. Klient wprowadza swoje zamówienie przy pomocy intuicyjnego panelu dotykowego, który przypomina interfejs sklepu internetowego. Dzięki użyciu technologii RFID robot pobiera odpowiednie paczki z półek i układa je na kontrolowanym przy pomocy czujnika fotoelektrycznego przenośniku taśmowym, który transportuje artykuły do punktu odbioru. Płatności realizowane są zbliżeniowo i bezgotówkowo kartą lub telefonem komórkowym.
Jednak oparte na systemie Windows oprogramowanie stworzone przez firmę Kirschenhofer potrafi coś jeszcze: stale sprawdza aktualne stany magazynowe, w tym daty przydatności do spożycia. Monitorowany jest również stan techniczny systemu oraz robota, a dane te można pobrać zdalnie w dowolnym momencie.
Robot Yaskawa Motoman GP25
Do wykonania zadania wybrano robota Yaskawa Motoman GP25 o udźwigu 25 kg. GP oznacza robota „ogólnego przeznaczenia” (General Purpose), który nadaje się do szerokiego zakresu zastosowań. Roboty 6-osiowe z serii Motoman GP mają wysoką klasę ochrony IP67 (ochrona przed wilgocią i kurzem) i dlatego mogą pracować w trudnych warunkach, a także są łatwe do czyszczenia. Roboty mogą być instalowane i pracować na dowolnym stanowisku, a ich przewody można prowadzić z boku lub przez podstawę. Zintegrowane prowadzenie przewodów doprowadzających w osiach pozwala także zoptymalizować mocowanie chwytaków i zapewnia najwyższy poziom niezawodności.
Dla Craiga Crailla decyzja o zakupie robota Motoman była oczywista od samego początku. „Zajmuję się robotyką od 25 lat i przez ten czas przetestowałem rozwiązania wszystkich producentów” wyjaśnia. Jego zdaniem za robotami Yaskawa przemawia kilka powodów. „Jestem pod wielkim wrażeniem ich prostoty obsługi” mówi. I dodaje: „Robota Motoman może obsługiwać właściwie każdy”.
Rozwiązanie wykorzystuje kompaktowy, wysokowydajny kontroler YRC1000. Do jego obsługi i programowania można użyć klasycznego TeachPendanta lub innowacyjnego SmartPendanta. Kontroler oferuje różnorodne funkcje, narzędzia i opcje łączności (I/O, sterowanie procesem i Przemysł 4.0), interfejsów, a także przenośnika taśmowego, podłączenia kamery i czujnika. Robota można także zintegrować ze sterowaniem wysokiego poziomu PLC.
„Poza tym roboty Motoman są niezwykle wytrzymałe, co zostało udowodnione przez lata pracy” argumentuje dalej menadżer firmy Kirschenhofer. Cenna dla niego jest również nieustanna dostępność wsparcia klienta i doradztwo zapewniane przez firmę Yaskawa.
Doświadczenie i perspektywy
Po intensywnych pracach rozwojowych, zrobotyzowany system sprzedaży działa od 2020 roku i doskonale się sprawdza. Klienci są zachwyceni, a Craill zauważa: „zaskakujące jest, że dotyczy to także starszych osób”. Rozwiązanie pozwoliło firmie Klein nie tylko uruchomić dodatkowy kanał sprzedaży, ale otworzyło nowe możliwości rozwoju, ponieważ niewykluczone jest zastosowanie „automatów sprzedających” także w innych lokalizacjach.
I wreszcie, firma Kirschenhofer zyskała nowe źródło dochodu. „Nowe rozwiązanie jest bardzo ciekawe dla sektora sprzedaży detalicznej” mówi menadżer Craill, „w przypadku asortymentu około 150 produktów, inwestycja zwraca się w ciągu kilku lat.” I prowadzi obecnie negocjacje z dużą siecią supermarketów ekologicznych.
Źródło: YASKAWA POLSKA