Ukraina: od stycznia do końca sierpnia kolej w Ukrainie przewiozła blisko 19 mln t zboża
Aktualności Innowacje Logistyka Transport i spedycja

Ukraina: od stycznia do końca sierpnia kolej w Ukrainie przewiozła blisko 19 mln t zboża

Tylko w sierpniu na eksport wysłano 2 mln 553 tys. t ziarna. Zdecydowana większość wyruszyła do odbiorców drogą morską, a zaledwie ok. 5% tego wolumenu załadowano na pociągi. Udział produktów rolnych w masie towarów transportowanych koleją do portów wzrósł w sierpniu do 95%.

Warto również podkreślić, że kolej, która w okresie styczeń–lipiec przewiozła 92,5 mln t towarów, pozostaje bezwzględnym liderem przewozów towarowych w Ukrainie.

"Logistyka360" // nr.1/2025 (maj)

Po dość słabych pierwszych miesiącach tego roku w sierpniu zanotowano zdecydowany wzrost przewozów. W ciągu 26 dni sierpnia na sieć kolejową załadowano 2 mln 232 tys. t zboża. To o 10% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku i ok. 2,7 raza więcej niż w lipcu.

– To odbicie jest zdecydowanie odczuwalne w naszych operacjach. Pojawiają się pytania o nowe kierunki przewozów, w tym również Azję Środkową i Turcję – powiedział Pavel Kalasko (ukr. Павел Колоско), wiceprezes ds. rynków wschodnich w Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki w Ukrainie. – Widzimy pozytywne sygnały rynkowe, zwłaszcza w kontekście zwiększonych wolumenów w sierpniu, i jesteśmy gotowi wspierać naszych partnerów zarówno w eksporcie przez porty, jak i w transporcie przez zachodnie przejścia graniczne – dodał.

Laude Smart Intermodal przygotowuje się do uruchomienia regularnych połączeń Turcja–UE przez Ukrainę. Dodatkowo chcemy połączyć UE przez Ukrainę z Gruzją i Azerbejdżanem. Pierwsze pociągi ruszą jesienią; regularne połączenia Laude z Turcją i dalej Azją Środkową możliwe będą od stycznia przyszłego roku.

– Dzięki elastycznemu modelowi intermodalnemu oraz obecności na wielu rynkach nie tylko utrzymujemy stabilny poziom przewozów, ale również rozwijamy nowe możliwości dla naszych klientów – podsumowuje Pavel Kalasko.

Oczywiście Laude Smart Intermodal, z ok. 70-procentowym udziałem w rynku przewozów intermodalnych w Ukrainie, będąc jego kluczowym operatorem, chce wykorzystać swój potencjał w zacieśnianiu relacji Ukrainy po obu stronach Morza Czarnego. Kluczem do sukcesu są innowacyjne rozwiązania.

Dziś jeszcze 99% działalności Laude Smart Intermodal to produkt Smart Intermodal, czyli: jeden klient – jeden pociąg. W 2025 r. spółka rozpoczyna wdrażanie, zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie, nowego rozwiązania – Time for Revolution: jeden klient – jeden kontener. Przewozy będą oparte na regularnych połączeniach. Lata 2025–2026 mają być okresem przejściowym, w 2027 r. Laude chce już zaoferować dostęp do tej usługi wszystkim klientom i prowadzić tak zestawiane pociągi do praktycznie całej Europy. Zamierza połączyć Polskę i Ukrainę z Europą Zachodnią, oferując rozwiązania konkurencyjne dla transportu samochodowego.

W spółce podkreślają jednak, że w kluczowych dla przetrwania i odbudowy Ukrainy relacjach z Unią Europejską Polska może – i powinna – być główną linią tranzytową w przewozach cargo.  – Żeby jednak tak się stało, powinniśmy zadbać o atrakcyjność naszych terminali, poprawić przepustowość i prędkość przewozową. Musimy zabiegać o to, aby Ukraina chciała wybierać tranzyt przez Polskę – podsumowuje Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal.


źródło: Laude Smart Intermodal