Łódź od kilku lat konsekwentnie rewiduje swój wizerunek – z miasta o włókienniczej tradycji i akademickiej energii przeobraża się w hub nowoczesnego przemysłu. W raporcie „Potencjał rynku produkcyjno-logistycznego w regionie Łodzi”, przygotowanym przez CBRE i Randstad, wskazano trzy filary tej transformacji: reindustrializację w skali kraju, aktywną politykę planistyczną magistratu oraz strategiczną lokalizację w sercu sieci transportowej Polski.
Ten tekst otwiera cykl artykułów, w których będziemy przyglądać się poszczególnym przewagom Łodzi – dziś skupiamy się na dwóch najważniejszych czynnikach: nowym podejściu do rozwoju sektora produkcyjnego i miejskich planach miejscowych, które de facto tworzą zupełnie nowe strefy przemysłowe w granicach miasta.
Łódź – nowe perspektywy dla reindustrializacji i rozwoju stref przemysłowych
Rynek magazynowo-przemysłowy w Łodzi odnotowuje intensywny rozwój, wpisując się w ogólnopolskie trendy wzrostu sektora logistycznego. Według danych za II kwartał 2024 r. całkowita powierzchnia magazynowa w woj. łódzkim osiągnęła 4,61 mln m², z dodatkowym 322 tys. m² pozostającymi w fazie budowy. Wysoki popyt na nowoczesne powierzchnie magazynowe, wynoszący 234,2 tys. m², przewyższył wolumen nowo oddanej powierzchni (123,9 tys. m²), co potwierdza rosnące zainteresowanie najemców. Mimo to wskaźnik powierzchni niewynajętej wzrósł do 10,8%, zapewniając potencjalnym inwestorom większy wybór dostępnych lokalizacji.
Łódź i region łódzki, z odpowiednio niską stopą bezrobocia (4,6% w Łodzi i 5,6% w województwie), oferują także konkurencyjne koszty najmu – stawki za powierzchnie magazynowe wahają się od 3,6 do 4,5 EUR/m²/miesiąc, a opłaty eksploatacyjne od 5,5 do 7,0 PLN/m²/miesiąc. Czynsze za powierzchnie biurowe w obiektach magazynowych kształtują się w przedziale 10,5–12,5 EUR/m²/miesiąc, co dodatkowo podkreśla atrakcyjność lokalizacji dla inwestorów i operatorów logistycznych.
Ostatnia dekada przyniosła gwałtowny wzrost nakładów na automatyzację, magazynowanie i produkcję w Polsce. Powód? Przenoszenie łańcuchów dostaw bliżej rynków zbytu (reshoring, nearshoring) oraz rosnąca rola europejskiego „hub-and-spoke” między Wschodem a Zachodem. Warszawa, Poznań czy Wrocław szybko zagospodarowały swoje strefy, podczas gdy Łódź – dysponująca rozległymi terenami poprzemysłowymi i centralnym węzłem drogowym – pozostawała w rezerwie. Gdy w latach 2020–2024 reindustrializacja przyspieszyła (wartość inwestycji przemysłowych w Polsce wzrosła według GUS o ponad 40%), Łódź zaczęła wykorzystywać skumulowane atuty.
Reindustrializacja i nowoczesny Przemysł 4.0
Łódź przechodzi od mitu „fabrycznej przeszłości” do ambitnej wizji przyszłości opartej na Przemyśle 4.0. W ciągu ostatnich 15 lat zmieniła się nie tylko zabudowa poprzemysłowa (rewitalizacja EC1, Manufaktury, Monopolis), lecz także profil gospodarczy. Kluczowe czynniki przyciągające zagranicznych i krajowych inwestorów to:
- centralna lokalizacja na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2 oraz dróg S8 i S14;
- dostęp do wykwalifikowanej kadry dzięki silnej bazie akademickiej (PŁ, UŁ, ASP);
- konkurencyjne koszty pracy i życia (średnia płaca brutto w I kw. 2024: 7 648 PLN);
- wsparcie finansowe w ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (ulgi PIT/ CIT do 40% kosztów kwalifikowanych dużych przedsiębiorstw, co stanowi jedną z najwyższych ulg w kraju).
Łódź staje się więc jednym z nielicznych dużych miast w Polsce, w którym inwestor może ulokować fabrykę w granicach administracyjnych miasta, zachowując korzyści komunikacyjne (A1, A2, S8, S14, lotnisko) i bliskość kadry, a zarazem uniknąć długotrwałych procedur planistycznych. Łódź jest miastem co roku wyróżnianym przez Polski Związek Firm Deweloperskich za najsprawniej wydawane w Polsce decyzje administracyjne:
- średni czas wydania dec. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w marcu br. – 94 dni
- średni czas wydania dec o pozwoleniu na budowę w marcu br. – 36 dni
Inwestorzy coraz częściej lokują tu nie tylko linie produkcyjne, ale również centra R&D czy centra kompetencyjne, co świadczy o rosnącej dojrzałości łódzkiego ekosystemu przemysłowego.
Kompleksowe wsparcie inwestorów w Łodzi
Rozwój rynku przemysłowo-logistycznego w Łodzi nie byłby możliwy bez aktywnego wsparcia inwestorów przez władze miejskie. Kluczową rolę odgrywa tu Biuro Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Łodzi (Invest in Lodz), które oferuje kompleksową pomoc na każdym etapie procesu inwestycyjnego. Wsparcie obejmuje dostarczanie szczegółowych informacji o warunkach prowadzenia działalności oraz o dostępnych terenach inwestycyjnych i nieruchomościach komercyjnych.
Biuro pomaga również w procesie uzyskiwania pozwoleń administracyjnych, koordynując kontakty z lokalnymi instytucjami i urzędami. Dodatkowo aktywnie promuje Łódź jako atrakcyjne miejsce do inwestowania, organizując udział w targach, wydarzeniach oraz publikując materiały promocyjne. Co ważne, działania nie kończą się po zakończeniu inwestycji – Invest in Lodz wspiera nowych inwestorów w integracji ze środowiskiem biznesowym oraz w rekrutacji pracowników we współpracy z uczelniami i lokalnymi agencjami HR. Tak kompleksowe podejście znacząco podnosi konkurencyjność Łodzi na mapie przemysłowej Polski.
Podsumowanie
Reindustrializacja Polski otworzyła nowy rozdział dla Łodzi. Miasto odpowiedziało kompleksowym programem planistycznym, dzięki któremu w błyskawicznym tempie powstają strefy produkcyjno-logistyczne w granicach aglomeracji. Położenie na przecięciu głównych korytarzy transportowych, zaplecze akademickie i wyprzedzające MPZP sprawiają, że Łódź staje się jednym z najatrakcyjniejszych kierunków dla inwestorów przemysłowych szukających równowagi między kosztem a potencjałem. Kolejne części naszego cyklu przybliżą przykłady udanych lokalizacji, wyzwania kadrowe i trendy w automatyzacji tutejszych fabryk – bo Łódź to dziś nie tylko centrum Polski, ale i centrum nowych możliwości dla przemysłu.
Biuro Rozwoju Gospodarczego i Współpracy Międzynarodowej
Piotrkowska 104a, 90-926 Łódź
tel.: +48 (42) 638-59-39
email: invest.lodz@uml.lodz.pl