Logistyka nowej generacji dzięki współpracy Toyoty i CJPT z siecią supermarketów. Toyota oraz Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) wyposażyły w najnowocześniejsze technologie nowe centrum logistyczne firmy AEON, japońskiego właściciela sieci supermarketów i sklepów detalicznych. W ośrodku AEON Fukuoka XD wdrożono zaawansowany system magazynowy oparty na inteligentnych robotach i elektrycznych pojazdach autonomicznych.
Ponadto nowe centrum usprawni dostawy towarów do supermarketów i sklepów sieci AEON dzięki opracowanemu przez Toyotę zautomatyzowanemu systemowi zarządzania ruchem ciężarówek E-TOSS oraz nowej flocie wodorowych aut dostawczych. Projekt wpisuje się w realizowaną przez prefekturę Fukuoka politykę dekarbonizacji transportu opartej na wodorze.
Celem kooperacji koncernu AEON z Toyotą i CJPT jest ograniczenie emisji CO2 w działalności AEON, w szczególności osiągnięcie neutralności węglowej w nowym centrum logistycznym AEON Fukuoka XD. Służy temu zarówno wybór pojazdów z elektrycznym napędem wodorowym (FCEV), jak i wszystkie rozwiązania, które zwiększą wydajność logistyki firmy, co przełoży się na niższe zużycie energii oraz ograniczenie kosztów. W zwiększeniu wydajności AEON Fukuoka XD pomoże także wdrożenie zasad słynnego Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS).
Technologie Toyoty w centrum logistycznym AEON
Centrum oddane do użytku 24 lipca zostało wyposażone w kompleksowy zautomatyzowany system zarządzania towarami oparty na zestawie bezemisyjnych, autonomicznych pojazdów oraz robotów. Należą do nich wyposażone w sztuczną inteligencję ramiona robotyczne, które zdejmują produkty z palet, oraz bezzałogowe wózki widłowe AGF (Automated Guided Vehicle). Aby zapewnić im płynność pracy, magazyn został wyposażony odpowiednio przystosowane regały i szyny oraz sieć odpowiednio oznaczonych ścieżek, które ułatwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się po ośrodku.
Transport towarów do i z centrum AEON Fukuoka XD również jest w znacznym stopniu zautomatyzowany dzięki opracowanemu przez Toyotę systemowi E-TOSS opartemu na technologiach łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym. 15% floty obsługującej centrum stanowią lekkie ciężarówki Toyoty zasilane ogniwami paliwowymi na wodór, które podczas pracy nie emitują żadnych spalin, a jedynie czystą wodę. Wybór aut dostawczych na ogniwa paliwowe wpisuje się w strategię prefektury Fukuoka, zakładającej dekarbonizację transportu ciężarowego w oparciu o technologie wodorowe.
Wzrost wydajności o 10% i redukcja emisji CO2
Współpraca AEON z CJPT i Toyotą rozpoczęła się w kwietniu 2021 roku. Nowoczesne rozwiązania technologiczne i organizacyjne przyniosły znaczną poprawę wydajności. Aż o 10% udało się skrócić czas pracy ciężarówek potrzebny do wykonania tych samych zadań, co przełożyło się na 10-procentową redukcję emisji CO2. Od września 2022 roku zakres wspólnych działań został rozszerzony o hurtowników i dostawców koncernu AEON. To doprowadziło do szerokiej współpracy międzybranżowej i usprawnienia całego łańcucha dostaw.
W ramach dalszej współpracy Toyota i CJPT wesprą firmę AEON w optymalizacji procesów logistycznych oraz osiągnięciu neutralności węglowej. Plany firmy obejmują redukcję emisji CO2 o 35% do 2030 roku. Będzie to możliwe za sprawą automatyzacji operacji logistycznych oraz poprzez skrócenie tras pokonywanych przez ciężarówki. To pomoże zmniejszyć obciążenie pracą i zwiększyć produktywność. Ponadto do redukcji emisji CO2 przyczyni się rozbudowa floty lekkich ciężarówek na ogniwa paliwowe (FCEV) oraz innych niskoemisyjnych pojazdów.
Japonia stawia na transport wodorowy
Prefektura Fukuoka to wysoko uprzemysłowiony region, w którym operuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii. W 2022 roku władze prefektury zawarły porozumienie z Toyotą i CJPK w kwestii rozbudowy transportu wodorowego. Zgodnie z umową do przedsiębiorstw i instytucji państwowych trafią samochody i ciężarówki na ogniwa paliwowe, pojazdy korzystające z tej technologii będą także wykorzystywane w regionalnym transporcie publicznym. Istotnym elementem kontraktu jest też rozbudowa i rozwój infrastruktury tankowania wodoru.
Wodór to technologia, bez której trudno byłoby zrealizować cel neutralności klimatycznej światowej gospodarki do 2050 roku, dlatego zajmuje kluczowe miejsce w Strategii Zielonego Wzrostu (Green Growth Strategy) japońskiego rządu. Toyota jako największy promotor wodorowej motoryzacji na świecie jest producentem zarówno osobowych samochodów na ogniwa paliwowe, jak i ciężarówek, autobusów oraz modułów napędowych wykorzystywanych w transporcie morskim, kolejowym oraz w przemyśle.
Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu, istniejąca od 2021 roku. Jej zadaniem jest popularyzacja samochodów użytkowych wyposażonych w najnowsze technologie, takie jak zelektryfikowane napędy, samochody autonomiczne, systemy łączności oraz systemy współdzielenia pojazdów.
źródło: Toyota