W dniach 11-13. marca w Stuttgarcie odbyły się największe targi technologii dla logistyki w Europie, które zgromadziły 1625 wystawców i 65 719 odwiedzających, wśród nich była również redakcja Logistyka360.
Z pewnością tegoroczna edycja Logimat, pobiła rekordy popularności potwierdzając, że logistyka to siła napędowa postępu i stabilności. Od blisko 10 lat cyklicznie odwiedzam to wydarzenie i była to jedna z najlepszych edycji zarówno pod kątem innowacji jak i networkingu – byli tu wszyscy najważniejsi przedstawiciele z branży. Reakcje na LogiMAT 2025: Entuzjastyczne głosy w halach wystawowych, ożywione dyskusje i żywy duch zespołowy w naszej branży sprawiły, że targi były naprawdę wyjątkowym doświadczeniem.
„Najbardziej innowacyjne, unikalne rozwiązanie, jakie widziałem” – mówił jeden z uczestników pokazu premierowego.
Logimat 2025 w liczbach
Oto w liczbach tegoroczna edycja wiodących na świecie targów intralogistycznych i zarządzania procesami:
- 125 000 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej
- 65 719 profesjonalistów z branży
- 1625 wystawców z 40 krajów
- 300 nowych wystawców
- 140 globalnych premier produktów.
- 9 hal
- 3 dni
Michael Ruchty dyrektor targów w liście do uczestników i wystawców mówi: „Wspólnie – z pasją, innowacyjnością i zaangażowaniem – pokazaliśmy, że logistyka to coś więcej niż tylko procesy i technologie”.
Pomimo strajków na lotniskach w Niemczech i w transporcie publicznym w okolicy obiektu – LogiMAT 2025 prawie dorównał zeszłorocznemu rekordowi pod kątem liczby odwiedzających (2024: 67 420).
Połowa odwiedzających profesjonalistów (49,9%) miała uprawnienia decyzyjne w swoich firmach, a 36,4% było tam z myślą o konkretnych projektach inwestycyjnych. W podziale na sektory, 55% odwiedzających pochodziło z sektora produkcyjnego, a 11,2% z handlu hurtowego i detalicznego. Ponad 40% odwiedzających pokonało ponad 300 km, aby wziąć udział w targach, z czego 23,1% pochodziło spoza Niemiec, a prawie połowa (9,4%) z Azji, Afryki i obu Ameryk.
Więcej niż jeden na trzech tegorocznych wystawców (35,9%) przybył do Stuttgartu spoza Niemiec – jedna czwarta z nich spoza Europy.
Polska na Logimat
Witamy! Widniało powitanie na wejściu do hali Logimat!
Wielu wystawców jak i odwiedzających z Polski w Stuttgarcie potwierdza duże zainteresowanie innowacyjnymi rozwiązaniami jak i inwestycjami w naszym kraju. Zwiastuje to dobry trend w kierunku realizacji wizji Polska Nr 1 Hub logistyczny Europy Środkowo Wschodniej (CEE).
Na stoiskach globalnych dostawców technologii, konsultantów logistycznych i integratorów automatyki magazynowej były oddziały i zespoły z Polski, które dzieliły się wiedzą i doświadczeniem z rodakami odwiedzającymi wystawę. Ale nie zabrakło także naszych polskich marek wśród wystawców “made in Poland” obecni byli miedzy innymi: A1 Sorter, Saicon, Europa Systems, Mechanica.
Nie zabrakło także wśród odwiedzających klientów z Polski, reprezentujących takie marki jak: GXO , DHL Supply Chain, Eurocash , Rossmann, RTV EURO AGD , CCC, Momox…
Co ciekawego na Logimat 2025 – przegląd technologii i innowacji
Specjalnie dla naszych polskich czytelników, popełniłam przegląd najciekawszych rozwiązań, które moim subiektywnym okiem eksperta związanego od 12 lat z branżą automatyzacji magazynów warto poznać.
Tematem przewodnim tej edycji była „Passion for Solutions”, podkreślając zaangażowanie branży w poszukiwanie efektywnych i przyszłościowych rozwiązań logistycznych.
Wśród kluczowych atrakcji znalazły się premiery ponad 120 produktów, w tym zaawansowane roboty pickingowe, autonomiczne pojazdy transportowe (AGV i AMR) oraz nowe generacje wózków widłowych.
Automatyzacja magazynów to proces wdrażania technologii, takich jak robotyka, sztuczna inteligencja (AI), systemy zarządzania magazynem (WMS) i Internet Rzeczy (IoT), w celu zwiększenia efektywności, precyzji i skalowalności operacji logistycznych. Na targach LogiMAT 2025 automatyzacja była jednym z kluczowych tematów, odzwierciedlając rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania usprawniające pracę w obliczu niedoborów siły roboczej i rosnących oczekiwań klientów.
AI w logistyce
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w logistyce, rewolucjonizując procesy zarządzania łańcuchem dostaw, optymalizacji tras, magazynowania i prognozowania. Na targach takich jak LogiMAT 2025 wyraźnie widać, jak AI staje się kluczowym elementem nowoczesnej intralogistyki. Oto przegląd zastosowań sztucznej inteligencji w naszej branży:
- Optymalizacja tras i transportu: Algorytmy AI analizują dane w czasie rzeczywistym – ruch drogowy, pogodę, koszty paliwa – aby wyznaczać najbardziej efektywne trasy dla pojazdów dostawczych. Systemy takie jak te stosowane w autonomicznych pojazdach transportowych (AGV) czy dronach logistycznych minimalizują czas i zużycie zasobów.
- Zarządzanie magazynem: AI wspiera automatyczne systemy zarządzania magazynem (WMS), przewidując zapotrzebowanie na towary, optymalizując rozmieszczenie produktów i koordynując pracę robotów pickingowych. Na LogiMAT 2025 zaprezentowano roboty współpracujące z AI, które uczą się dynamicznie dostosowywać do zmieniających się warunków w magazynie.
- Prognozowanie popytu: Dzięki analizie danych (big data) i uczeniu maszynowemu, AI pozwala na precyzyjne przewidywanie trendów rynkowych i potrzeb klientów. To redukuje nadmiar zapasów i poprawia efektywność łańcucha dostaw.
- Automatyzacja procesów: Systemy oparte na AI, takie jak rozpoznawanie obrazów czy przetwarzanie języka naturalnego, usprawniają obsługę zamówień, kontrolę jakości (np. wykrywanie uszkodzeń opakowań) oraz komunikację z klientami poprzez chatboty logistyczne.
- Zrównoważony rozwój: AI pomaga w redukcji śladu węglowego poprzez optymalizację zużycia energii w magazynach i transporcie, co jest odpowiedzią na rosnące wymagania ekologiczne w branży.
Przykładem zastosowania AI w systemie WMS na LogiMAT 2025 jest platforma PSIwms AI, która zdobyła prestiżową nagrodę Best Product 2025 w kategorii „Software, Communication, IT” i była jednym z kluczowych punktów prezentacji firmy PSI Logistics. Jury doceniło jego zdolność do automatycznej optymalizacji procesów intralogistycznych w czasie rzeczywistym.
PSIwms AI wyróżnia się na tle innych systemów WMS dzięki bezpośredniej integracji z AI i wykorzystaniu cyfrowego bliźniaka, co eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania zmian w symulacjach. Rozwiązanie, początkowo dostępne dla klientów PSIwms, jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na inteligentne, skalowalne systemy w logistyce. Sukces wdrożenia u LPP – gdzie platforma działa w dużych centrach dystrybucyjnych, takich jak Pruszcz Gdański – pokazuje jej potencjał w realiach e-commerce i dużych operacji magazynowych.
Roboty w logistyce
Klęska urodzaju – Tegoroczna edycja targów pod względem różnorodności zastosowań robotów we wszelkich procesach magazynowych niemal pękała w szwach.
Wszędzie były roboty – nawet Transformers. Niestety nie było tu jeszcze robotów humanoidalnych… ale liczę, że już w przyszłym roku to się zmieni.
Robotyka w logistyce to dynamicznie rozwijający się obszar, który zmienia sposób funkcjonowania magazynów, centrów dystrybucyjnych i transportu. Na targach takich jak LogiMAT 2025 robotyka była jednym z głównych punktów programu, prezentując najnowsze osiągnięcia w automatyzacji procesów logistycznych. Oto kluczowe technologie:
- Roboty pickingowe: Roboty wyposażone w chwytaki i systemy wizyjne (często wspierane AI) wykonują zadania kompletacji zamówień w magazynach. Na LogiMAT 2025 pokazano nowe modele zdolne do obsługi różnorodnych produktów – od małych przedmiotów po delikatne towary – z większą precyzją i szybkością niż wcześniejsze generacje.
- Autonomiczne pojazdy transportowe (AGV i AMR): Automatyczne pojazdy kierowane (AGV) i autonomiczne roboty mobilne (AMR) transportują towary wewnątrz magazynów i zakładów produkcyjnych. AMR wyróżniają się większą elastycznością, ponieważ nie wymagają stałych tras czy szyn, dostosowując się do zmieniającego się otoczenia. W 2025 roku zaprezentowano ich integrację w otwartych systemach zarządzania flotą, co pozwala na współpracę maszyn różnych producentów.
- Wózki widłowe i roboty współpracujące: Nowe generacje autonomicznych wózków widłowych, wyposażonych w sensory i AI, automatyzują przenoszenie ciężkich ładunków. Roboty współpracujące (coboty) wspierają pracowników w zadaniach wymagających precyzji, takich jak pakowanie czy sortowanie, poprawiając ergonomię i bezpieczeństwo.
- Sortowanie i pakowanie: Systemy robotyczne przyspieszają procesy sortowania przesyłek w centrach dystrybucyjnych, wykorzystując technologię rozpoznawania obrazów i szybkie ramiona robotyczne. Na LogiMAT 2025 zwrócono uwagę na kompaktowe rozwiązania dla mniejszych firm, które wcześniej nie mogły sobie pozwolić na takie technologie.
- Zrównoważony rozwój i efektywność: Robotyka przyczynia się do redukcji zużycia energii i optymalizacji przestrzeni magazynowej. Przykładem są roboty typu „shuttle”, które maksymalizują wykorzystanie wysokich regałów, minimalizując potrzebę rozbudowy infrastruktury.
Moim zdaniem kluczowym trendem w 2025 roku jest integracja i interoperacyjność – możliwość współpracy robotów od różnych dostawców w ramach jednego systemu.
Wśród konkretnych rozwiązań, które warto wziąć pod uwagę są:
Autostore + Robot pickingowy przy stacji kompletacji. Rozwiązanie typu Good-to-Person a w zasadzie teraz Good-to-Robot wyposażone w ramię robotyczne od ABB, sprawia że mamy rozwiązanie pod klucz dla fulfillment czy magazynu eCommerce. Premiera produktowa odbyła się w pierwszym dniu wystawy, a tłumy na stoisku Autostore potwierdzają, że jest to coś czego oczekiwaliśmy. Podczas Targów, Dorota Richards – Business Development Manager Autostore Poland, udzielała pełnej informacji na temat działania systemu.
A1 Sorter podczas LogiMAT 2025 wspólnie z EXOTEC zaprezentował najnowszą generację systemu Skypod – rewolucyjnego, zrobotyzowanego rozwiązania, które zmienia sposób, w jaki myślimy o intralogistyce i automatyzacji magazynowej. Stoisko przyciągało uwagę odwiedzających, doskonale ukazując możliwości tej technologii w praktyce, dając do myślenia jak działa system AS/RS. Nowy system Skypod definiuje krok naprzód w kierunku eleganckiej robotyzacji magazynowej ze strefą składowania do 14 m, zintegrowanym buforem i przepływem różnego rodzaju pojemników. O tym jak wyglądało wdrożenie systemu Exotec przez A1 Sorter u klienta w Polsce – firmie ILS, będziemy mogli się dowiedzieć także podczas prezentacji case study już 5 czerwca w Poznaniu na konferencji Smart Warehouse.
Libiao Robotics zaprezentował charakterystyczne żółte mini roboty sortujące, przypominające pszczoły robotnice. Firma jest światowym liderem w dziedzinie inteligentnych robotów sortujących i elastycznych rozwiązań sortujących. Na ich stoisku można było zobaczyć live demo, jak działają systemy AirRob oraz TSort.
Dużym zainteresowaniem na Logimat 2025 cieszyły się także innowacyjne technologie do rozładunku i załadunku ciężarówek.
XYZ Robotics truck unloader to kolejna nowość rodem z Boston Dynamics, w pełni zrobotyzowana technologia od chińskiego dostawcy, która kosztuje około 300 000 €. XYZ Robotics oferuje najnowsze innowacje w zakresie rozwiązań do (de)paletyzacji i rozładunku / załadunku ciężarówek, zwłaszcza w przypadku luźnych pudeł kartonowych.
Z kolei inne rozwiązanie od polskiego integratora firmy Mechanica – automatyzowany przenośnik do rozładunku kontenerów z ruchomą windą, może być alternatywa dla robota od XYZ, jednak ta technologia wymaga zaangażowania i pracy człowieka. To rozwiązanie będzie można także zobaczyć już od 3.czerwca w Poznaniu na stoisku Mechanica podczas Targów Modernlog.
Automatyzacja magazynów – korzyści i wyzwania
Automatyzacja magazynów zmierza ku modelowi „lights-out” – w pełni autonomicznym obiektom, gdzie ludzką obecność ogranicza się do minimum. Choć takie rozwiązania są jeszcze rzadkie, rozwój technologii pokazany w 2025 roku sugeruje, że staną się one standardem w ciągu dekady. Dla firm kluczowe będzie znalezienie równowagi między automatyzacją a elastycznością, aby sprostać zmiennym potrzebom rynku.
Wśród kluczowych korzyści wynikających z automatyzacji magazynów wymienia się:
- Efektywność: Skrócenie czasu realizacji zamówień dzięki szybszemu przetwarzaniu i mniejszej liczbie błędów.
- Redukcja kosztów: Mniejsze zapotrzebowanie na pracę ludzką i optymalizacja zużycia energii.
- Skalowalność: Możliwość szybkiego zwiększenia przepustowości w okresach szczytowego zapotrzebowania.
- Zrównoważony rozwój: Lepsze zarządzanie zasobami i redukcja odpadów.
Natomiast jedne z najważniejszych wyzwań to:
- Koszty wdrożenia: Inwestycja w sprzęt i integrację z istniejącymi systemami może być wysoka, zwłaszcza dla małych firm.
- Szkolenie personelu: Pracownicy muszą nauczyć się obsługi i nadzoru nad technologiami.
- Zależność od technologii: Awaria systemu lub brak łączności (np. 5G) może wstrzymać operacje.
Kluczową rolę odgrywa tu partnerstwo Integratora Automatyki Magazynowej z Klientem u którego to wdrożenie ma działać zgodnie z założonymi celami.
Integratorzy automatyki magazynowej
Podczas Logimat 2025 na spektakularnych stoiskach integratorów automatyki magazynowej, które przypominały miasteczka i restauracje były obecne światowe i globalne marki takie jak: Vanderlande, SSI Schaefer, Element Logic, GEBHARDT, Mecalux, Körber.
Nie sposób wymienić wszystkich, ale warto było zobaczyć zintegrowane w jedno rozwiązanie takie innowacje produktowe takie jak: InstaPick od GEBHARDT, Shuttle i Roboty pickingowe od Vanderlande, FastBots od SSI Schaefer.
Podczas Logimat ogłoszono również zwycięstwo Körber w przetargu kilkusetmilionowego projektu zautomatyzowanego magazynu dla ROSSMANN, który będzie realizowany w Polsce w CD Pyskowice.
Jako generalny wykonawca, Körber wdraża magazyn wysokiego składowania z ośmioma korytarzami i taką samą liczbą maszyn do przechowywania i pobierania oraz prawie 27 000 miejsc paletowych (od podstaw). Körber integruje również nowy siedmionawowy magazyn wahadłowy z około 110 000 miejsc składowania i strefami kompletacji na trzech poziomach, a także kolejny trzynawowy magazyn wahadłowy jako bufor towarów wychodzących z istniejącego obiektu.
„Nasza infrastruktura logistyczna jest podstawą naszej coraz gęstszej sieci sklepów. Dzięki szybkiej przebudowie i rozbudowie naszego centrum dystrybucyjnego, Pyskowice będą w stanie nie tylko precyzyjnie zaspokoić prognozowany popyt na najbliższe lata. Dzięki zintegrowanemu zestawowi technologii i elastycznym rozwiązaniom, Körber kładzie również podwaliny pod przyszłe skalowanie i dalszy rozwój firmy”, mówi Jacek Przerwa, Dyrektor Techniczny i Kierownik Programu, ROSSMANN w oficjalnym komunikacie prasowym.
Więcej na ten temat już niebawem na łamach Logistyka360 w ekskluzywnym wywiadzie z tym niekwestionowanym liderem automatyzacji magazynowej nie tylko w Polsce ale i w Europie.
Logimat – imprezy towarzyszące i networking
Liczby, rozwiązania, technologie i innowacyje są ważne – ale to, co naprawdę się liczy na Logimat to spotkania f2f, cenne rozmowy i wspólna pasja do aktywnego kształtowania przyszłości intralogistyki.
Program towarzyszący obejmował 15 forów eksperckich w LogiMAT Arena, poruszających tematy takie jak regulacje, rynki azjatyckie, AI w intralogistyce oraz automatyzacja. Odbyły się również pokazy na żywo, ceremonie wręczenia nagród, w tym „Best Product Award”, oraz inicjatywa „LogiMAT Campus”, łącząca młodych profesjonalistów z liderami branży.
Ale nie zabrakło też luźnej atmosfery i nieformalnych spotkań. Podczas wieczornych imprez i party zarówno na stoiskach jak i poza. Bardzo ciekawy był VIC Dinner – wieczór w browarze zorganizowanym przez Vanderlande dla Very Important Customers. Spotkanie w kameralnym gronie odbiorców technologii. W programie było zwiedzanie browaru, prezentacja i rozmowy w kuluarach. Dyskusjom nie było końca. Wymiana doświadczeń, porównania co, od kogo u kogo działa i jakie nowe rozwiązania będą wdrażane. Bo w naszej branży cenne jest know-how i relacje.
LogiMAT 2025 w kierunku Smart Warehouse
Z pewnością tegoroczna edycja Logimat pokazała, ogromną dynamikę rozwoju logistyki w kierunku Smart Warehouse – w pełni inteligentnych rozwiązań. Co tylko potwierdza że w dobie rozwoju eCommerce i oczekiwań klientów aby było tanio, szybko i wygodnie – robotyzacja i automatyzacja procesów, innowacyjne technologie, AI w zarządzaniu magazynami – kształtują przyszłość całego #supplychain.
Cytując klasyka: „I ja tam byłam, tysiące kroków zrobiłam, innowacje zobaczyłam, a co żem widziała to Wam w tym podsumowaniu skrzętnie opowiedziałam”
Zapraszam serdecznie do obejrzenia foto – video relacji z tegorocznej edycji Targów Logimat.
autorka:
Ilona Miziewicz-Groszczyk
redaktor naczelna
„Logistyka360”