Maersk, największa na świecie firma zajmująca się transportem kontenerowym, poczyniła znaczne postępy w swojej cyfrowej transformacji, wykorzystując platformę SAP Business Technology Platform. Dzięki technologii SAP i automatyzacji procesów, firma zwiększyła wydajność operacji biznesowych i zoptymalizowała procesy.
Maersk, z siedzibą główną w Danii, zarządza ponad 700 statkami i obsługuje około 343 portów w ponad 100 krajach na całym świecie. Firma zajmuje się szerokim zakresem obszarów biznesowych, w tym żeglugą kontenerową, terminalami portowymi i logistyką. Maersk strategicznie odchodzi od bycia firmą żeglugową i staje się dostawcą rozwiązań w obszarze łańcucha dostaw.
– Maersk jest na dobrej drodze, aby kompleksowo obsługiwać łańcuchy dostaw, a to wymaga od nas wejścia w inne obszary sektora transportowego, w tym fracht lotniczy i transport lądowy, a także magazynowanie i dystrybucję. Ponieważ mniej niż 10% pieniędzy wydawanych na łańcuch dostaw i logistykę trafia do transportu oceanicznego, Maersk musi poszerzyć obszar działania, aby móc nadal się rozwijać – mówi Tapan Dash, dyrektor ds. inżynierii w Maersk Technology.
Maersk opracował multi-platformowy model transformacji cyfrowej, który pomoże firmie przyspieszyć migrację do chmury. Każda platforma integruje różne funkcje biznesowe, aplikacje, dane i analizy. Firma korzysta obecnie z 10-15 kompleksowych platform do obsługi takich procesów, jak finanse, zarządzanie zamówieniami na transport morski, zarządzanie łańcuchem dostaw itp. Stale dodawane są nowe platformy – najnowsza obejmuje różne zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju.
SAP Business Technology Platform odgrywa kluczową rolę
Platforma SAP Business Technology Platform (SAP BTP) łączy gromadzenie danych, analitykę, sztuczną inteligencję, rozwój aplikacji, automatyzację i integrację w jednym środowisku. Skoncentrowanie wielu możliwości w jednym narzędziu odgrywa kluczową rolę w przyspieszeniu kompleksowej strategii cyfryzacji w Maersk.
Firma wykorzystała SAP BTP do opracowania i wdrożenia rozwiązań w wielu różnych obszarach, m. in. automatyzacji i optymalizacji procesu zarządzania kredytami udzielanymi klientom. Rozwiązanie obejmuje pochodzącą od zewnętrznego podmiotu ocenę kredytową, która jest zintegrowana poprzez SAP Cloud Platform Integration. Korzystając z interfejsu użytkownika SAP Fiori, Maersk stworzył różne role, takie jak przedstawiciel handlowy, analityk kredytowy i zatwierdzający. Cały system również ujednolicono i ustandaryzowano.
Kolejnym obszarem, który firma zautomatyzowała za pomocą technologii SAP, jest zarządzanie informacjami o stanie zobowiązań kontrahentów. Maersk wykorzystał warstwę automatyzacji SAP BTP i inteligentną zrobotyzowaną automatyzację procesów (SAP iRPA) do wykonywania zautomatyzowanych działań: skanowanie wiadomości e-mail i wyodrębnianie załączników, przekształcanie nieustrukturyzowanych danych w dane ustrukturyzowane i budowanie logiki walidacji w regułach na platformie SAP BTP. W ten sposób ograniczyła ręczne procesy w centrach usług wspólnych firmy.
Maersk współpracuje również z klientami cargo, tj. płacącymi przed wydaniem ładunku. Dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów w SAP BTP, płatność jest dopasowywana do faktury, konosamentu (morskiego listu przewozowego) i zdarzeń z cyklu podróży kontenera. System automatycznie autoryzuje wydanie ładunku, jeżeli cały proces przebiegł poprawnie.
Maersk przeniósł również do chmury procesy finansowe i planistyczne. Dzięki SAP Analytics Cloud firma korzysta z zaawansowanych opcji kompleksowego planowania i analizy finansowej, w tym budżetowania i prognozowania. Samoobsługowe opcje planowania i analizy w ponad 100 krajach przyspieszyły procesy decyzyjne i ułatwiły kontrolę wydajności w różnych regionach.
źródło: newseria