Maersk wykorzystuje SAP BTP do przyspieszenia strategicznej transformacji
Biznes Logistyka Rozwiązania IT Systemy IT

Maersk wykorzystuje SAP BTP do przyspieszenia strategicznej transformacji

Maersk, największa na świecie firma zajmująca się transportem kontenerowym, poczyniła znaczne postępy w swojej cyfrowej transformacji, wykorzystując platformę SAP Business Technology Platform. Dzięki technologii SAP i automatyzacji procesów, firma zwiększyła wydajność operacji biznesowych i zoptymalizowała procesy.

Maersk, z siedzibą główną w Danii, zarządza ponad 700 statkami i obsługuje około 343 portów w ponad 100 krajach na całym świecie. Firma zajmuje się szerokim zakresem obszarów biznesowych, w tym żeglugą kontenerową, terminalami portowymi i logistyką. Maersk strategicznie odchodzi od bycia firmą żeglugową i staje się dostawcą rozwiązań w obszarze łańcucha dostaw.

– Maersk jest na dobrej drodze, aby kompleksowo obsługiwać łańcuchy dostaw, a to wymaga od nas wejścia w inne obszary sektora transportowego, w tym fracht lotniczy i transport lądowy, a także magazynowanie i dystrybucję. Ponieważ mniej niż 10% pieniędzy wydawanych na łańcuch dostaw i logistykę trafia do transportu oceanicznego, Maersk musi poszerzyć obszar działania, aby móc nadal się rozwijać – mówi Tapan Dash, dyrektor ds. inżynierii w Maersk Technology.

Maersk opracował multi-platformowy model transformacji cyfrowej, który pomoże firmie przyspieszyć migrację do chmury. Każda platforma integruje różne funkcje biznesowe, aplikacje, dane i analizy. Firma korzysta obecnie z 10-15 kompleksowych platform do obsługi takich procesów, jak finanse, zarządzanie zamówieniami na transport morski, zarządzanie łańcuchem dostaw itp. Stale dodawane są nowe platformy – najnowsza obejmuje różne zagadnienia dotyczące zrównoważonego rozwoju.

SAP Business Technology Platform odgrywa kluczową rolę

Platforma SAP Business Technology Platform (SAP BTP) łączy gromadzenie danych, analitykę, sztuczną inteligencję, rozwój aplikacji, automatyzację i integrację w jednym środowisku. Skoncentrowanie wielu możliwości w jednym narzędziu odgrywa kluczową rolę w przyspieszeniu kompleksowej strategii cyfryzacji w Maersk.

Firma wykorzystała SAP BTP do opracowania i wdrożenia rozwiązań w wielu różnych obszarach, m. in. automatyzacji i optymalizacji procesu zarządzania kredytami udzielanymi klientom. Rozwiązanie obejmuje pochodzącą od zewnętrznego podmiotu ocenę kredytową, która jest zintegrowana poprzez SAP Cloud Platform Integration. Korzystając z interfejsu użytkownika SAP Fiori, Maersk stworzył różne role, takie jak przedstawiciel handlowy, analityk kredytowy i zatwierdzający. Cały system również ujednolicono i ustandaryzowano.

Kolejnym obszarem, który firma zautomatyzowała za pomocą technologii SAP, jest zarządzanie informacjami o stanie zobowiązań kontrahentów. Maersk wykorzystał warstwę automatyzacji SAP BTP i inteligentną zrobotyzowaną automatyzację procesów (SAP iRPA) do wykonywania zautomatyzowanych działań: skanowanie wiadomości e-mail i wyodrębnianie załączników, przekształcanie nieustrukturyzowanych danych w dane ustrukturyzowane i budowanie logiki walidacji w regułach na platformie SAP BTP. W ten sposób ograniczyła ręczne procesy w centrach usług wspólnych firmy.

Maersk współpracuje również z klientami cargo, tj. płacącymi przed wydaniem ładunku. Dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów w SAP BTP, płatność jest dopasowywana do faktury, konosamentu (morskiego listu przewozowego) i zdarzeń z cyklu podróży kontenera. System automatycznie autoryzuje wydanie ładunku, jeżeli cały proces przebiegł poprawnie.

Maersk przeniósł również do chmury procesy finansowe i planistyczne. Dzięki SAP Analytics Cloud firma korzysta z zaawansowanych opcji kompleksowego planowania i analizy finansowej, w tym budżetowania i prognozowania. Samoobsługowe opcje planowania i analizy w ponad 100 krajach przyspieszyły procesy decyzyjne i ułatwiły kontrolę wydajności w różnych regionach.

źródło: newseria