Nowe centrum testowania baterii: BMW Group do 2026 roku zainwestuje ponad 100 milionów euro w zakład w Wackersdorf.
Aktualności Automotive Inwestycje Technologie

Nowe centrum testowania baterii: BMW Group do 2026 roku zainwestuje ponad 100 milionów euro w zakład w Wackersdorf.

Sygnalizując swoje silne zaangażowanie w nieustanny rozwój e-mobilności, BMW Group zainwestuje około 100 milionów euro do 2026 roku w nowe centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf w Górnym Palatynacie, które zostanie zintegrowane z istniejącymi strukturami budowlanymi zakładu.

Pierwsze efekty działań rozwojowych BMW Group w dziedzinie akumulatorów wysokonapięciowych zostaną uruchomione już w połowie 2024 roku. Od tego czasu, na łącznej powierzchni 8 442 m2, akumulatory wysokonapięciowe i inne komponenty elektrycznego układu napędowego dla przyszłych modeli BMW Group, będą testowane na bardzo wczesnym etapie rozwoju – na długo przed rozpoczęciem produkcji.

„Lokalizacja BMW Group w Wackersdorf ma stać się głównym czynnikiem ułatwiającym transformację w kierunku elektromobilności”, potwierdza kierownik zakładu Christoph Peters, dodając, że nowe centrum testowania akumulatorów poszerzy fundamenty zakładu BMW Group w Wackersdorf. „Obok zaopatrywania naszych zagranicznych zakładów, produkcji kokpitów, a od 2024 r. produkcji drzwi do modeli Rolls-Royce’a, stanie się on czwartym głównym obszarem działalności Wackersdorf. To z kolei wzmacnia przyszłą rentowność naszej lokalizacji”.

Inwestycja o wartości około 100 milionów euro skupi się głównie na złożonej technologii stanowisk testowych i modernizacji istniejącej infrastruktury budynku niezbędnej do ich działania. Hala 80, znajdująca się na terenie zakładu, jest obecnie przebudowywana w tym celu: Ten budynek, który został pierwotnie zbudowany w latach 80. dla planowanego wówczas zakładu utylizacji, ma niezwykłą historię. „Teraz ten historyczny budynek stanie się symbolem elektrycznej przyszłości naszego zakładu” – mówi Peters.

Prace konstrukcyjne już trwają, w tym instalacja nowej płyty podłogowej budynku. W połowie 2024 roku, wraz z oddaniem do użytku pierwszej sekcji, uruchomione zostaną tak zwane „testery baterii”. Z zewnątrz przypominają one duże, raczej niepozorne lodówki – jednak wewnątrz wykorzystują najnowocześniejsze technologie. Tutaj ogniwa baterii będą testowane przez całą dobę, na wczesnym etapie ich rozwoju.

Zasadniczo wydajność elektryczna poszczególnych ogniw baterii jest określana podczas ładowania i rozładowywania w różnych warunkach. Pozwala to na symulację przypadków użycia, które będą istotne dla klientów w późniejszym czasie, na długo zanim opracowywany pojazd wyjedzie na drogę. Początkowo możliwe będzie równoległe testowanie kilkuset ogniw akumulatora. Po zakończeniu rozbudowy wydajność testowania osiągnie kilka tysięcy.

W końcowej fazie, począwszy od 2025 r., centrum testowe będzie również wykorzystywane do walidacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych BMW Group przed oficjalnym uruchomieniem produkcji seryjnej i zapewnienia wymaganej jakości premium. Obejmuje to poddawanie akumulatorów testom wibracyjnym i wstrząsowym, na przykład przy użyciu tak zwanych „wstrząsarek” – wysoce złożonych urządzeń testujących, których obecnie jest tylko kilka w całej Europie.

Złożone wzorce jazdy, w tym cykle ładowania i rozładowywania, można również symulować w testach wytrzymałościowych. Testy takie są niezbędne do homologacji typu pojazdów elektrycznych. W niektórych przypadkach konieczne jest również przeprowadzenie testów specyficznych dla danego kraju. Zdolność do przeprowadzania takich testów na wolnym rynku jest obecnie ograniczona – dlatego BMW Group tworzy własne możliwości dzięki nowemu centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf.

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.com/wltp.

Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.


BMW Group

BMW Group, reprezentująca marki BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad, jest wiodącym na świecie producentem samochodów i motocykli w segmencie premium, a także dostawcą wysokiej jakości usług finansowych i mobilnościowych. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje ponad 30 zakładów produkcyjnych i montażowych na całym świecie; firma dysponuje międzynarodową siecią dystrybucji w ponad 140 krajach.

W roku 2022 firma BMW Group sprzedała ponad 2,4 miliona samochodów oraz ponad 202 tysiące motocykli na całym świecie. Dochód przed opodatkowaniem w roku finansowym 2021 wyniósł 16,1 mld euro przy obrotach wynoszących 111,2 mld euro. Według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. w BMW Group było zatrudnionych 118 909 pracowników.

Podstawą sukcesu BMW Group były zawsze odpowiedzialne działania i perspektywiczne myślenie. Firma już na wczesnym etapie wyznaczyła kierunek na przyszłość i konsekwentnie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i ochronie zasobów, począwszy od łańcucha dostaw poprzez produkcję aż po końcową fazę użytkowania wszystkich produktów.

źródło: BMW Group