Nowoczesna logistyka drewna dzięki nowemu magazynowi wysokiego składowania od HÖRMANN Intralogistics
Aktualności Logistyka Magazynowanie Technologie

Nowoczesna logistyka drewna dzięki nowemu magazynowi wysokiego składowania od HÖRMANN Intralogistics

Logistyka drewna, dzięki wdrożeniu HÖRMANN Intralogistics, będzie usprawniona w grupie Mayr-Melnhof Holz w Leoben. W ramach tego projektu, logistyka drewna zyskała nowy standard poprzez zastosowanie wysokiego poziomu automatyzacji, w tym załadunkowi samochodów ciężarowych.

Mayr-Melnhof Holz Holding AG z siedzibą w Leoben została założona w 1850 roku. Jest jedną z wiodących europejskich firm w dziedzinie tarcicy i obróbki drewna. W dziewięciu lokalizacjach zatrudnionych jest około 1630 osób. Jako jedna z największych firm w przemyśle drzewnym i jeden z liderów rynku w segmencie drewna klejonego warstwowo i produkcji drewna klejonego krzyżowo, firma stawia na wydajne rozwiązania przy rozbudowie i modernizacji swoich fabryk. Nic dziwnego, że logistyka drewna odgrywa w tej firmie kluczową rolę.

Logistyka drewna w Mayr-Melnhof Holz Holding AG

W tartaku w Leoben, stworzono nowoczesne, przyszłościowe rozwiązanie intralogistyczne. Składa się ono z automatycznego, 3-nawowego magazynu wysokiego składowania. On z kolei zawiera technologię przenośników łączących do sekwencjonowania zamówień, pakowania i układania w stosy. Załadunek w hali załadunkowej jest realizowany półautomatycznie w pionierski sposób. W oparciu o specyfikacje funkcjonalne planisty logistycznego Xvise z Lauterbach (Austria) firma HÖRMANN Intralogistics opracowała dopasowaną koncepcję dla Mayr-Melnhof Holz.

Nowocześniejsza logistyka drewna, oparta o to rozwiązanie, obejmuje stalową konstrukcję regałów, okładziny dachowe i ścienne, maszyny do składowania i pobierania. Ponadto, specjalną technologię przenośników HÖRMANN Klatt Conveyors, drzwi przeciwpożarowe oraz szybkobieżne. Do tego roboty bramowe do układania kantówki, układarki paczek i maszyny taśmujące. Całości projektu dopełniają automatyczna piła zawierająca rębak i etykieciarka. Zastosowano również etykietowanie atramentowe, dźwig załadunkowy i HiLIS WMS, a także sterowanie systemem PLC wraz z wizualizacją systemu. Jak można wywnioskować, logistyka drewna jest dzięki temu na bardzo wysokim poziomie.

Zakres wdrożenia

– magazyn wysokiego składowania,
– 3 korytarze w technologii kanałowej,
– 3 układnice dwumasztowe, każda z 2 synchronicznymi pojazdami kanałowymi,
– wymiary HRL 125 x 33 x 35 m (dł. x szer. x wys.),
– pojemność magazynowa: 7914 miejsc,
– wydajność magazynowania i pobierania co najmniej 63/72 pakietów/h każdy,
– działanie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
– modułowa technologia przenośników taśmowych ze zintegrowanymi rolkami transportowymi do transportu paczek z drewnianymi podporami lub bez nich,
– tworzenie sekwencji związanych z zamówieniami w 3 korytarzach HRL z układarkami paczek, w celu utworzenia 1- 4 wind za pomocą HiLIS WMS,
– linia pakująca z automatycznym owijaniem opakowań, systemami spinania z automatycznymi podajnikami podkładu,
– systemy znakujące, etykietowanie i znakowanie atramentowe.

Logistyka drewna w Mayr-Melnhof Holz – koncepcja

Magazyn wysokiego składowania (HRL) oraz hala logistyczno-załadunkowa stoją na terenie obok istniejących hal produkcyjnych tartaku i bezpośrednio sąsiadują z nowo wybudowaną, wysokowydajną sortownią. Technologia przenośników transportuje paczki drewna z sortowni do magazynu wysokiego składowania. Pakiety drewna tymczasowo przechowuje się w trójpoziomowym magazynie wysokiego składowania i, w zależności od zamówienia, zleca się do załadunku ciężarówkami klientom wewnętrznym i zewnętrznym lub do fabryki drewna klejonego krzyżowo, w celu dalszej obróbki.

W przypadku załadunku ciężarówką, paczki z drewnem układa się zgodnie z kolejnością i trasą, a w razie potrzeby pakowane i układane w stosy. Następnie ciężarówka dystrybucyjna transportuje ciężkie paczki do odpowiedniego miejsca składowania obok przyczep w hali załadunkowej. Jednostkami ładunkowymi są pakiety tarcicy o wymiarach do 5,2 m długości, 1,27 m szerokości i 1,30 m wysokości i wadze do 3200 kg.


źródło: HÖRMANN Intralogistics