Japoński koncern motoryzacyjny uczestniczy w nowatorskim europejskim projekcie budowy bezemisyjnego pociągu (pociąg bimodalny) do poruszania się zarówno na torach z trakcją elektryczną, jak i pozbawionych linii trakcyjnych, który w przyszłości ma zastąpić pociągi spalinowe. Firma właśnie dostarczyła do projektu moduły ogniw paliwowych, które składają się na bateryjno-wodorowy napęd hybrydowy.
Program FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications), który otrzymał finansowanie od europejskiej organizacji Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking, jest realizowany przez konsorcjum partnerów z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym Toyota Motor Europe, hiszpańskie centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), hiszpańskiego producenta pociągów CAF oraz hiszpańską kolej państwową Renfe.
Druga generacja modułów
W Europie powstaje nowy model pociągu, w którym ogniwa paliwowe Toyoty umożliwią bezemisyjną jazdę bez podłączenia do linii trakcyjnej. Toyota właśnie dostarcza do niego 6 modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, których produkcja i komercyjna sprzedaż partnerom biznesowym w Europie rozpoczęła się na początku 2022 roku. Nowy pociąg pozwoli zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe z silnikiem Diesla.
Wodorowe moduły Toyoty zostały zbudowane na bazie ogniw paliwowych, opracowanych dla Toyoty Mirai drugiej generacji. Mają one większą moc i wyższą gęstość energii, a jednocześnie bardziej kompaktowe rozmiary w porównaniu z poprzednią generacją. Moduły w płaskiej obudowie zostaną zintegrowane z dachem pociągu.
Hybryda w zapasie
Program FCH2RAIL, rozpoczęty w styczniu 2021 r., to pionierski projekt budowy bezemisyjnego pociągu bimodalnego, czyli zdolnego do jazdy zarówno po torach wyposażonych w sieć trakcyjną, jak i jej pozbawionych. Nowy model będzie korzystał z linii trakcyjnej wszędzie, gdzie będzie dostępna. Jeśli nie będzie mógł pobierać prądu bezpośrednio z sieci, przełączy się na hybrydowy układ zasilania, łączący baterię i wodorowe ogniwa paliwowe (Fuel Cell Hybrid Power Pack). Nowy typ pociągu ma w przyszłości zastąpić na europejskich trasach kolejowych pociągi spalinowe.
Projekt FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) jest realizowany przez konsorcjum partnerów z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym Toyota Motor Europe, hiszpańskie centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), hiszpańskiego producenta pociągów CAF oraz hiszpańską kolej państwową Renfe.
6 modułów w prototypie
Trzy moduły ogniw paliwowych Toyoty zostały już dostarczone do CNH2, gdzie zostaną połączone w jedną całość z bateriami i poddane testom. Pozostałe 3 moduły trafią do CAF w połowie lutego, a następnie cały hybrydowy napęd składający się z baterii i 6 modułów zostanie zainstalowany w prototypowym bimodalnym pociągu. Pojazd jest budowany na bazie elektrycznego pociągu podmiejskiego CIVIA produkowanego przez CAF, który został dostarczony do konsorcjum przez hiszpańską kolej Renfe.
Następnym etapem projektu będą testy funkcjonalne i jazdy próbne, których celem jest zdobycie pozwoleń na eksploatację na torach w Hiszpanii i Portugalii. Testy skupią się na sprawdzeniu systemu zarządzania energią, niezawodności pojazdu oraz opłacalności przedsięwzięcia. Projekt FCH2Rail otrzymał finansowanie od europejskiej organizacji Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU).
źródło: ORPA.pl