Badanie „Energy Efficiency Investment Survey 2022” zostało przeprowadzone przez Sapio Research na pracownikach średniego i wyższego szczebla w ponad 2200 firmach z 13 krajów Europy, Azji i obu Ameryk*. Z badania wyłania się obraz przemysłu, który chce stawiać na zieloną transformację – ponad połowa firm już inwestuje w rozwiązania zmniejszające zużycie energii, a około 40 proc. firm zrobi to jeszcze w tym roku.
Publikacja pojawia się w momencie coraz silniejszych głosów ze strony ONZ o konieczności przyspieszenia działań, które redukują emisję. To również moment, gdy ceny energii biją rekordy, także w Polsce. Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że w porównaniu do pierwszego kwartału 2021 roku, cena prądu podrożała aż o 229,30 zł za MWh. To niemal 100 proc. podwyżka.
– Rodzime przedsiębiorstwa wciąż są bardziej energochłonne niż ich odpowiedniki w krajach zachodnich. Potencjał dla efektywności jest więc olbrzymi. Wzrostem cen zagrożony jest szczególnie przemysł, który odpowiada za około jedną trzecią całego krajowego zużycia energii elektrycznej – zwraca uwagę Robert Szczotka, dyrektor biznesu Systemów Napędowych ABB w Polsce. – W rezultacie jedną z najskuteczniejszych metod na poprawę rentowności są rozwiązania, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie energii.
Według raportu, średnio około 23 proc. rocznych kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa ma związek z zużyciem energii. 9 na 10 respondentów wskazało, że rosnące koszty energii to mniejsze lub większe zagrożenie dla poziomu zyskowności ich firmy.
Spośród tych przedsiębiorstw, które już inwestują w sprawniejsze korzystanie z energii, prawie dwie trzecie (65 proc.) modernizuje swój sprzęt, np. instaluje wysokowydajne silniki elektryczne i napędy o zmiennej prędkości obrotowej. Szacuje się, że w skali globu na zasilenie wszystkich silników elektrycznych w budynkach i aplikacjach przemysłowych zużywanych jest nawet 45 proc. światowych zasobów energii elektrycznej. Zmiana w tym obszarze może więc przynieść korzyści na wielu poziomach.
Raport, choć w gruncie rzeczy dość optymistyczny, zwraca uwagę również na pewne negatywne aspekty. Połowa respondentów wymieniła koszty jako największą przeszkodę w poprawie efektywności energetycznej, a 37 proc. uznało, że problemem jest czas przestoju, który jest nieunikniony przy dużych projektach wdrożeniowych. Niepokojące jest również to, że tylko 4 na 10 (41 proc.) respondentów uważa, że posiada wszystkie potrzebne informacje na temat narzędzi niezbędnych do poprawy efektywności energetycznej.
Z drugiej strony, mimo że koszty stanowią istotną barierę dla inwestycji w poprawę efektywności energetycznej, to potencjał oszczędności był najważniejszym powodem inwestycji (59 proc.). Innymi istotnymi argumentami „za” były wzrost konkurencyjności (44 proc.) i poprawa reputacji marki (40 proc.).
– Istotne jest zrozumienie, że zerowa emisja netto nie musi przekładać się na koszty netto. Zarówno dostawcy, jak i politycy mają do odegrania rolę w promowaniu wydajnych energetycznie technologii, które oferują szybki zwrot z inwestycji, a jednocześnie redukują emisję CO2. Wydajność energetyczna ma pozytywny wpływ i dla biznesu, i dla środowiska – powiedział Tarak Mehta, dyrektor globalnego biznesu Systemów Napędowych ABB.
Energy Efficiency Movement
Badanie zostało zrealizowane w ramach inicjatywy #energyefficiencymovement, uruchomionej przez ABB w 2021 roku. Inicjatywa jest spójna ze strategią zrównoważonego rozwoju ABB, która zakłada redukcję emisji CO2 wśród klientów firmy w sumie o 100 megaton rocznie (to tyle dwutlenku węgla, ile byśmy zaoszczędzili, gdyby z dróg zniknęło 30 mln samochodów spalinowych). Zapraszamy firmy do przyłączenia się do inicjatywy. Więcej informacji: https://www.energyefficiencymovement.com/en/
*Badanie oparte na ankiecie online, przeprowadzone w lutym 2022 r. na grupie przedstawicieli 2294 firm zatrudniających od 500 do ponad 5000 pracowników. Firmy objęte badaniem są zarejestrowane w: Argentyny, Brazylii, Chin, Niemiec, Indii, Indonezji, Włoch, Malezji, Meksyku, Hiszpanii, Szwecji, Wlk. Brytanii i Stanów Zjednoczonych. 43 proc. respondentów stanowili menedżerowie, 32 proc. – specjaliści, a 26 proc. menedżerowie wyższego szczebla lub właściciele firm. Najliczniej reprezentowana była branża produkcyjna (51 proc. respondentów), w dalszej kolejności: transport (20 proc.), przemysł ciężki (11 proc.), wytwarzanie energii (10 proc.) i przemysł lekki (8 proc.)
źródło: ABB