Od 2025 r. BMW Group zamierza pozyskiwać stal, której produkcja powoduje do 95% mniejszą emisję CO2 i nie wymaga stosowania paliw kopalnych, takich jak węgiel. BMW Group zawarła w tym celu porozumienie ze szwedzkim start-upem H2 Green Steel, który w produkcji stali korzysta z wodoru i wyłącznie ekologicznej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Ze względu na szczególnie energochłonną produkcję, wytwarzanie stali jest uważane za jedno z głównych źródeł globalnej emisji CO2. BMW Group kontynuuje w ten sposób działania na rzecz ochrony klimatu i konsekwentnie dąży do znacznej redukcji emisji CO2 w łańcuchu dostaw.
— Naszym celem jest redukcja emisji CO2 w naszym łańcuchu dostaw stali o około dwa miliony ton do roku 2030. Istotny wkład wniesie tu pozyskiwanie stali produkowanej przy użyciu wodoru i ekologicznej energii elektrycznej — mówi dr Andreas Wendt, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za zaopatrzenie i sieć dostawców. — Stal jest niezbędna w produkcji samochodów i nie straci na znaczeniu również w przyszłych generacjach pojazdów. Innowacyjne technologie umożliwiające produkcję stali przy praktycznie zerowej emisji CO2 mają znaczący wpływ na ograniczenie emisji CO2 w naszym łańcuchu dostaw stali.
Zamknięty obieg materiałowy
Oprócz zaopatrzenia w stal produkowaną z wykorzystaniem zielonej energii elektrycznej BMW Group uzgodniła z H2 Green Steel zamknięty obieg materiałowy. H2 Green Steel będzie odbierać blaszany złom, np. powstający w tłoczniach podczas wykrawania drzwi i przygotowywać do ponownego dostarczenia do zakładów w formie zwojów nowej stali. W ten sposób surowce są wykorzystywane wielokrotnie w gospodarce o obiegu zamkniętym i chronione są zasoby naturalne. Znacznie niższe zużycie energii w przypadku stali wtórnej powoduje redukcję emisji CO2 średnio o 50-80% w porównaniu z materiałem pierwotnym.
BMW Group już teraz wykorzystuje w swoich pojazdach od 20 do 100% stali wtórnej, a w przyszłości zamierza jeszcze bardziej zwiększyć ten udział. Tłocznie blach BMW Group w Europie przetwarzają rocznie ponad pół miliona ton stali.
Idealna lokalizacja w północnej Szwecji
W prowincji Norrbotten na północy Szwecji w pobliżu koła podbiegunowego H2 Green Steel buduje swój zakład produkcji stali. Region ten znany jest nie tylko z reniferów i spektakularnej zorzy polarnej, ale oferuje również dostęp do wysokiej jakości rud żelaza, wystarczającą ilość energii ze źródeł odnawialnych, takich jak energia wodna i wiatrowa, duży port morski oraz gromadzony przez pokolenia know-how w zakresie produkcji stali.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych procesów, w których do produkcji stali wykorzystuje się koks, firma stosuje do redukcji tlenu z tlenku żelaza wodór produkowany z zielonej energii elektrycznej. W ten sposób w procesie tzw. bezpośredniej redukcji rudy żelaza niemal wcale nie powstaje CO2, lecz woda. Proces ten pozwala na zaoszczędzenie 95% emisji wytwarzanego zazwyczaj dwutlenku węgla. Z zakładem produkcji stali zostanie bezpośrednio zintegrowana specjalnie zbudowana elektrownia wodorowa wykorzystująca wodę i ekologiczną energię elektryczną z regionu. Firma korzysta z lokalnej zielonej energii elektrycznej również w pozostałej części procesu produkcyjnego.
BMW Group od 2024 r. będzie zaopatrywać się w ogniwa akumulatorowe Northvolt z tego regionu
Z potencjału zielonej energii regionu w północnej Szwecji korzysta również szwedzka firma Northvolt projektująca i produkująca ogniwa akumulatorowe do samochodów elektrycznych. W 2018 roku BMW Group nawiązała współpracę z Northvolt w zakresie rozwoju ogniw akumulatorowych i zaangażowała się finansowo w firmę.
W ubiegłym roku koncern BMW Group podpisał długoterminową umowę na dostawy ogniw akumulatorowych. Od 2024 roku ogniwa akumulatorowe produkowane będą w Europie, w budowanej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå, w północnej Szwecji. Do produkcji ogniw akumulatorowych firma wykorzystuje wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z lokalnych elektrowni wiatrowych i wodnych.
Neue klasse wyznacza nowe standardy
Wraz z Neue Klasse BMW Group wprowadzi od 2025 r. nową strukturę rozwijanej z sukcesem od dziesięcioleci gamy swoich produktów. Neue Klasse wyróżniają trzy centralne aspekty: zdefiniowana całkowicie na nowo architektura IT i oprogramowania, nowo opracowana i wysoce wydajna generacja napędów elektrycznych i akumulatorów oraz zupełnie nowy poziom zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia. Elementy te łączy bezkompromisowo zoptymalizowana pod kątem napędów elektrycznych ogólna architektura pojazdu, która będzie wyznaczać standardy w zakresie cyfryzacji i elektryfikacji, przenosząc jednocześnie cechy typowego BMW do przyszłych generacji pojazdów.
Aktywne zaangażowanie na rzecz standardów środowiskowych i społecznych w łańcuchu dostaw stali
W ramach zaangażowania w organizację non-profit ResponsibleSteel, BMW Group bierze aktywny udział w tworzeniu standardów środowiskowych i społecznych w całym łańcuchu dostaw stali, począwszy od wydobycia. Standard zrównoważonego rozwoju został opublikowany w 2019 r. w ramach wielostronnego procesu i obecnie jest podstawą do certyfikacji. ResponsibleSteel jest pierwszą globalną inicjatywą przemysłu stalowego w zakresie standardów i certyfikacji.
źródło: BMW Group