Aktualności Biznes

Tevva zwiększy produkcję e-ciężarówek

Tevva, brytyjski producent ciężarówek poinformował, że pozyskał od inwestorów kolejne 57 mln USD na wprowadzenie elektrycznych i wodorowych ciężarówek na drogi w 2022 roku. Pieniądze mają być przeznaczone na rozbudowę nowego zakładu produkcyjnego w Londynie. Firma zamierza bowiem szybko zwiększyć swoje moce produkcyjne. Przypomnijmy, że rząd Brytyjski przymierza się też do wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych pojazdów o ładowności od 3,5 do 26 ton z silnikami spalinowym do 2035 r.

Inwestorzy (nowi i dotychczasowi) postanowili zasilić kapitałowo projekt Tevva niedługo po wprowadzeniu na rynek Revva Truck, czyli 7,5 – tonowej w pełni elektrycznej ciężarówki przeznaczonej do masowej produkcji. Silnik elektryczny kolejnej (o tej samej masie), będzie napędzany wodorem.

Nowoczesny Przemysł 1/2025

Ambitne cele

Pierwsze dostawy pojazdu trzeciej generacji zaplanowano na trzeci kwartał 2022 r. Ma to być reakcja firmy ma rosnącą m. in. w Wielkiej Brytanii pilną potrzebę elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego. Dysponując pozyskanymi właśnie środkami, w nadchodzących miesiącach Tevva zakończy budowę, testy i projektowanie oraz montaż linii produkcyjnych i oprzyrządowania w fabryce w Londynie. Firma zamierza produkować 3000 ciężarówek rocznie do 2023 roku, tworząc do 1000 wykwalifikowanych miejsc pracy i cyt.: „napędzając brytyjską rewolucję w zakresie elektrycznych ciężarówek”.

Rynek rośnie lawinowo

Oczekuje się, że światowy rynek elektrycznych ciężarówek wzrośnie z poziomu 1,15 mld USD w 2020 r. do 14,19 mld USD do 2027 r. Tevva zakłada, że dzięki przystępności cenowej oraz zasięgowi swoich ciężarówek stanie się ważnym graczem na globalnym rynku e-mobilności.

– Jesteśmy podekscytowani rozpoczęciem produkcji pionierskiej ciężarówki elektrycznej w Londynie. Dofinansowanie naszego projektu stanowi szybką reakcję na najnowsze cele i zobowiązania, które zostały wytyczone m. in. na COP26. Masowa produkcja ciężarówki trzeciej generacji pomoże operatorom flot w podejmowaniu konkretnych działań bez narażania ekonomii ich działalności – powiedział Asher Bennett, założyciel i dyrektor generalny Tevva firmy, która zebrała łącznie 70 milionów USD w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Wodór przedłuży zasięg

Przedstawiciele firmy przyznają, że obecny czas jest kluczowy dla jej działalności. Dlatego wsparcie nowych inwestorów jest tak ważne dla takiego start-upu jak Tevva. Brytyjski producent będzie chciał oferować klientom dwa bezemisyjne 7,5-tonowe (7500 kg) modele ciężarówek. Model elektryczny o zasięgu 160 mil (257 km) oraz wspomnianą elektryczną ciężarówkę z niewielką rezerwą wodorowego ogniwa paliwowego, aby zwiększyć w razie potrzeby jej zasięg do 310 mil (500 km).

Rządowy plan dekarbonizacji

Jeszcze w lipcu br. rząd brytyjski przedstawił plan dekarbonizacji sektora transportowego. W myśl projektu do 2040 roku wstrzymana zostałaby sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów drogowych napędzanych silnikiem spalinowym. W ramach projektu sama produkcja bezemisyjnych pojazdów drogowych ma zapewnić Brytyjczykom do 2050 roku dziesiątki tysięcy miejsc pracy o wartości do 9,7 miliarda funtów.

Brytyjczycy przymierzają się też do zakazu sprzedaży nowych pojazdów o ładowności od 3,5 do 26 ton z silnikiem spalinowym do 2035 r. Jednocześnie przedstawiciele rządu zostawił sobie furtkę na wcześniejsze wprowadzenie tego typu norm cyt.: „jeśli szybsza wymiana będzie możliwa”.

Obecnie ciężarówki Tevva testuje UPS jedna z największych na świecie firm kurierskich. Ma ona do dyspozycji 15 testowych modeli ciężarówek firmy. Przedstawiciele producenta zapowiadają, że w przyszłości chcieliby rozszerzyć swoją produkcję o zakłady w Unii Europejskiej i USA.

źródło: ORPA