Aktualności Automotive Biznes Raporty

Transformacja i odpowiedzialność: BMW Group przyspiesza zmiany technologiczne na rzecz zrównoważonej przyszłości

Po udanym roku finansowym 2021 BMW Group przyspiesza zmiany technologiczne i kontynuuje transformację w kierunku zrównoważonej mobilności. Firma przygotowuje dla swojej Nowej Klasy kompleksowy skok technologiczny i w ten sposób po raz kolejny znacznie przyspiesza tempo rozwoju elektromobilności. Jednocześnie BMW Group angażuje swoich interesariuszy – od pracowników, poprzez rynek kapitałowy, aż po społeczeństwo – w skutecznie i konsekwentnie wdrażaną strategię transformacji.

  • Perspektywy: śmiała transformacja technologiczna i sukces firmy idą w parze również w 2022 r.
  • Rozwój sektora elektrycznego: 15 modeli samochodów elektrycznych w produkcji
  • Elektromobilność: Nowa Klasa przyspiesza penetrację rynku – udział pojazdów samochodów elektrycznych na poziomie 50% możliwy już wkrótce
  • Skok technologiczny w Nowej Klasie: ogniwa akumulatorowe, automatyzacja jazdy, cyrkularność i cyfryzacja nowej generacji
  • Lean, Green, Digital: Nowa Klasa zapoczątkowuje produkcję przyszłości
  • Silne wolne przepływy pieniężne w segmencie motoryzacyjnym w 2022 r.
  • Propozycja upoważnienia do wykupu akcji własnych
  • Oiver Zipse: „Rok 2021 dowodem na udaną transformację”

— Rok 2021 wyraźnie pokazuje, że udana transformacja się opłaca. Dobry wynik ubiegłego roku finansowego jest rezultatem naszej konsekwentnej strategii – oferowania właściwych produktów we właściwym czasie z podejściem otwartym na technologie — mówił w środę w Monachium Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. — Stworzyliśmy podstawy do kontynuowania tego sukcesu w nadchodzących latach: dzięki Nowej Klasie przenosimy zrównoważoną mobilność w nowy wymiar technologiczny.

A dzięki przedłużeniu umowy z naszą spółką joint venture BBA do 2040 roku BMW Group zyskuje ona nową skalę.

BMW Group z wielkim niepokojem śledzi rozwój sytuacji w Europie Wschodniej. Jako firma działająca globalnie BMW Group opowiada się za pokojowym współistnieniem różnych kultur na całym świecie – zawsze i we wszystkich swoich oddziałach. Pracownicy BMW Group są myślami ze wszystkimi ludźmi, którzy doświadczają cierpienia i strat podczas tej wojny.

— W obecnej sytuacji dla BMW Group zasadnicze znaczenie mają trzy rzeczy: pomoc ofiarom i poszkodowanym tam, gdzie tylko możemy, zabezpieczenie naszej codziennej działalności operacyjnej na całym świecie oraz dalsza konsekwentna realizacja naszej długoterminowej strategii — mówił Oliver Zipse. — Należy w niezmiennym tempie stawić czoła istniejącym wyzwaniom, takim jak walka ze zmianami klimatycznymi i przejście na zrównoważoną mobilność. Szczególnie w czasach kryzysu nie wolno nam przestać robić tego, co słuszne.

Pracownicy jako decydujący czynnik sukcesu w transformacji

Wszyscy interesariusze firmy czerpią korzyści ze ścieżki transformacji BMW: w związku ze zmianami technologicznymi i dalszymi perspektywami rozwoju BMW Group planuje w tym roku zwiększyć zatrudnienie na całym świecie nawet o 5%. W ten sposób firma przyczynia się do dobrobytu społecznego w swoich oddziałach na całym świecie. Dla obecnych pracowników BMW AG premie rosną od 2021 roku znacząco analogicznie do skonsolidowanego zysku netto.

— Najważniejszą tajemnicą sukcesu BMW jest nasza załoga. Należą się jej podziękowania, szacunek i uznanie za pracę w 2021 r. Łączy nas wszystkich przekonanie, że w BMW Group poruszamy ludzi, dotykamy serc i inspirujemy umysły. Wspólnie pracujemy nad tym, aby kontynuować ten sukces w przyszłości — mówił Oliver Zipse.

Nicolas Peter, członek zarządu BMW AG ds. finansów, dodał — Również nasi pracownicy czerpią korzyści z sukcesu firmy: na przykład jesienią ubiegłego roku po raz kolejny rozszerzyliśmy program akcji uprzywilejowanych dla pracowników, który istnieje od 1989 roku i umożliwia zakup akcji firmy na korzystnych warunkach.

Korzyści również dla środowiska: ponowne znaczne obniżenie wartości CO2 floty

Środowisko naturalne jest dla BMW Group również kluczowym interesariuszem korzystającym z kursu firmy: według wstępnych obliczeń BMW Group osiągnęła w 2021 r. wartość dla floty pojazdów w UE na poziomie 115,9 gramów CO2/km, po raz kolejny znacznie przekraczając wyznaczony cel emisji CO2 w Europie wynoszący 126 gramów CO2/km. Ponadto rok 2021 był pierwszym rokiem, w którym cała produkcja BMW Group i jej oddziałów na całym świecie była prowadzona w sposób neutralny pod względem emisji CO2.

W roku 2021 firma jako pierwszy niemiecki producent samochodów przyłączyła się do akcji Business Ambition for 1.5°C zapoczątkowanej przez inicjatywę Science Based Targets, zobowiązując się tym samym do osiągnięcia celu całkowitej neutralności klimatycznej w całym łańcuchu wartości najpóźniej do 2050 roku. W celu uwzględnienia wszystkich aspektów zrównoważonego rozwoju BMW Group zamierza w przyszłości znacznie zwiększyć udział materiałów wtórnych w swoich samochodach. Przy podejściu „Secondary First” udział materiałów pochodzących z recyklingu i ponownie wykorzystanych ma być w Nowej Klasie stopniowo zwiększany ze średnio nieco poniżej 30% do 50%BMW i Vision Circular już teraz daje wyobrażenie o tym, jak mogłaby wyglądać indywidualna, zrównoważona i luksusowa mobilność w środowisku miejskim w 2040 rokustworzona w 100% z surowców wtórnych i odnawialnych oraz w 100% zdolna do recyklingu.

Wszyscy akcjonariusze BMW AG również będą mieli swój udział w sukcesie transformacji: za rok finansowy 2021 Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy dywidendę w wysokości 5,80 euro na akcję zwykłą (akcja uprzywilejowana: 5,82 euro). Wskaźnik wypłaty wynosi zatem 30,7%.

— Dzięki wyższej dywidendzie nasi akcjonariusze korzystają z dobrych wyników w minionym roku. Taki adekwatny udział w sukcesie firmy jest dla nas ważny. Również w przyszłości będzie postępować z zachowaniem odpowiednich proporcji – mając na uwadze zarówno zrównoważony i pomyślny rozwój firmy, jak i oczekiwania naszych akcjonariuszy. Nawet w czasach dużej zmienności i w obliczu wyzwań związanych z głębokimi przemianami optymalizujemy potencjał dochodowy naszej firmy i odpowiednio angażujemy naszych akcjonariuszy — mówił Nicolas Peter.

Po nabyciu większościowego udziału w spółce joint venture BBA wzrost oferty samochodów elektrycznych w Chinach

Dodatkowym ważnym elementem dla przyszłej orientacji firmy jest przedłużenie kontraktu spółki joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA) w Chinach wraz z nabyciem większościowych udziałów. Od lutego BMW Group ma 75% udziałów w spółce, która od tego czasu jest w pełni konsolidowana w sprawozdaniu finansowym BMW AG.

— Odnosząca sukcesy firma globalna musi być w stanie rozumieć i zaspokajać potrzeby i wymagania klientów we wszystkich trzech głównych regionach świata. Dzięki nowemu oddziałowi w Chinach możemy teraz zaspokajać ten popyt w równym stopniu we wszystkich regionach — mówił Oliver Zipse. W tym celu BMW Group m.in. rozszerza swoją ofertę pojazdów elektrycznych na największym na świecie rynku e-mobilności, a w tym roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznego wariantu BMW serii 3 Limuzyna w wersji przedłużonej stworzonej specjalnie na potrzeby chińskiego rynku. Ponadto firma zapowiedziała już rozszerzenie gamy BMW X5 o wariant produkowany lokalnie w Chinach.

Oczekiwane silne wolne przepływy pieniężne – walne zgromadzenie akcjonariuszy będzie wnioskować o upoważnienie do wykupu akcji

W oparciu o dobre wyniki operacyjne transformacji i wiarę w dalszy sukces firmy BMW Group wyznacza ambitne cele w zakresie wolnych przepływów pieniężnych w segmencie samochodów: do 2022 roku BMW Group spodziewa się wolnych przepływów pieniężnych w segmencie samochodów na poziomie co najmniej 7 mld euro. Do tego dochodzi pozytywny efekt jednorazowy wynikający z pierwszego ujęcia w bilansie płynnych aktywów z BBA w kwocie około 5 mld EUR. Uwzględnia to zapłaconą w lutym cenę zakupu w wysokości około 3,7 mld euro.

Dzięki pomyślnemu rozwojowi działalności BMW Group ma mocny bilans i bardzo solidną strukturę finansowania, co daje potencjał do stałego generowania wysokich wolnych przepływów pieniężnych. Jednym z powodów jest niedawna pełna konsolidacja BBA w sprawozdaniu finansowym BMW Group. Zarząd i rada nadzorcza proponują, aby walne zgromadzenie upoważniło zarząd między innymi do nabywania i umarzania akcji własnych. Zgodnie z ramami ustawowymi zarząd ma zostać upoważniony na okres pięciu lat do nabywania i umarzania lub wykorzystywania akcji spółki do łącznej wysokości 10% kapitału zakładowego.

INNOWACJE NAPĘDZAJĄ POPYT: BMW GROUP ZNACZĄCO PRZYSPIESZA ZMIANY TECHNOLOGICZNE I ROZWÓJ SEKTORA ELEKTRYCZNEGO

Ze względu na sukces dotychczasowych modeli elektrycznych BMW Group zwiększa również swoje cele w zakresie rozwoju e-mobilności: jeszcze w tym roku firma będzie miała w produkcji 15 w pełni elektrycznych modeli – w tym pojazdy przedprodukcyjne – obejmujących około 90 procent obecnych segmentów. Oprócz istniejących modeli, takich jak BMW i4BMW iX oraz MINI SE, obejmują one również cztery serie modeli BMW o największej sprzedażyBMW serii 3BMW serii 5BMW X1 i BMW X3. W 2022 r. szczególną rolę odegrają nowe BMW serii 7 oraz BMW i7.

— Dzięki BMW iX oraz BMW i4 wprowadziliśmy na rynek prawdopodobnie najlepsze współczesne samochody elektryczne – tak przynajmniej wynika z testów i dużego popytu ze strony klientów. A wraz z BMW i7 idziemy w tym roku jeszcze dalej — mówił Oliver Zipse.

Wraz z wprowadzeniem BMW iX oraz BMW i4 BMW Group znacznie rozszerzyła również zakres cyfryzacji na styku z klientem. Oprócz intuicyjnej konfiguracji ułatwiającej proces zakupu na rodzimym rynku niemieckim można na przykład kupować teraz online skonfigurowane nowe samochody i młode rocznikowo samochody używane z całej gamy modelowej. Do 2025 roku koncern planuje sprzedawać około jednej czwartej swoich pojazdów całkowicie online.

Ponadto Proactive Customer Care umożliwia identyfikację wymogów serwisowych na podstawie danych. Pozwala na bezpośredni kontakt z klientem oraz w miarę możliwości zdalną pomoc, jak również na sprawne i nieskomplikowane przeprowadzenie koniecznej wizyty w serwisie.

2 miliony pojazdów BEV na drogach do końca 2025 r.

Dzięki szybko rosnącej podaży i wysokiemu popytowi na nowe modele elektryczne już dostępne na rynku, takie jak BMW iX i BMW iX, BMW Group spodziewa się szybkiego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych: celem firmy jest wypuszczenie na drogi do końca 2025 roku ponad dwóch milionów pojazdów elektrycznych.

Dzięki BMW i7 BMW serii 7 stanie się pierwszą w pełni elektryczną luksusową limuzyną oferowaną również z silnikiem spalinowym i napędem hybrydowym plug-in. Jednocześnie w nowym BMW serii 7 po raz pierwszy zastosowano kolejny etap technologii silników spalinowych i napędu hybrydowego plug-in. Nowa generacja silników wysokoprężnych i benzynowych oferuje jeszcze większą wydajność – ponadto już podczas prac rozwojowych zadbano o to, aby technologia silników stanowiła kolejny krok w kierunku redukcji emisji, a tym samym dalszej poprawy jakości powietrza, oraz aby pod względem technicznym spełniała przyszłe wymogi prawne.

Nowa Klasa ze skokiem technologicznym: nowa generacja akumulatorów i przyszłość łączności

Wraz z Nową Klasą BMW Group wprowadzi od połowy obecnej dekady nową strukturę swojej oferty. Nową Klasę z konstrukcją zaprojektowaną bezkompromisowo pod kątem napędu elektrycznego (BEV only) wyróżniają trzy centralne aspekty: całkowicie nowa architektura IT i oprogramowania, nowa i wysoce wydajna generacja napędów elektrycznych i akumulatorów oraz nowy poziom zrównoważonego rozwoju w całym cyklu życia.

Ten nowy wymiar istoty produktu ma na celu wyznaczenie standardów w zakresie cyfryzacji i elektryfikacji oraz przeniesienie typowego charakteru BMW w przyszłość – a tym samym dodatkowe przyspieszenie szybkiego wzrostu popytu na samochody elektryczne BMW Group.

Aby osiągnąć ten cel, firma dokonuje znaczącego skoku technologicznego: w Nowej Klasie zostanie zastosowany po raz pierwszy m.in. całkowicie nowy napęd elektryczny o niższym zużyciu energii i większym zasięgu. W tym celu BMW Group pracuje obecnie nad nową generacją ogniw akumulatorowych, które wraz ze zoptymalizowaną chemią ogniw powinny jednocześnie doprowadzić do znacznego obniżenia kosztów napędu elektrycznego.

Firma planuje ogłosić szczegóły dotyczące tej nowej technologii akumulatorów – już szóstej generacji opracowanej samodzielnie przez BMW Group – jeszcze w roku 2022. W ciągu najbliższych 12 miesięcy BMW Group przedstawi również pierwsze perspektywy potencjału Nowej Klasy w zakresie nowej generacji łączności i interakcji z użytkownikiem.

Ważnym kamieniem milowym dla następnej generacji platform do zautomatyzowanej jazdy jest uzgodniona 10 marca długoterminowa współpraca BMW Group z Qualcomm Technologies i Arriver Software. Celem jest stworzenie skalowalnej platformy do zautomatyzowanej jazdy, której rozwój będzie się opierał na wspólnej architekturze referencyjnej, wspólnych specyfikacjach czujników i architekturze bezpieczeństwa. W ramach współpracy ponad 1400 specjalistów będzie współpracować w różnych miejscach na całym świecie.

50-procentowy udział samochodów elektrycznych możliwy jeszcze przed 2030 r.

Z punktu widzenia BMW Group Nowa Klasa ma potencjał, aby jeszcze bardziej przyspieszyć penetrację rynku przez elektromobilność: 50‑procentowy udział pojazdów w pełni elektrycznych w globalnej sprzedaży firmy jest możliwy do osiągnięcia jeszcze przed rokiem 2030.

Do tego czasu roczna sprzedaż w pełni elektrycznych pojazdów BMW Group może już przekroczyć 1,5 miliona sztuk. Warunkiem jest to, aby rozbudowa infrastruktury ładowania na całym świecie nadążała za rozwojem gamy modeli i rosnącym zapotrzebowaniem klientów na pojazdy elektryczne. Firma sama napędza ten rozwój – na przykład poprzez sieć stacji ładowania wysokiej mocy lonity. Kluczowe znaczenie ma również stabilne zaopatrzenie w surowce.

Przy spełnieniu tych warunków BMW Group zamierza przekroczyć w 2030 roku próg sprzedaży 10 milionów pojazdów całkowicie elektrycznychMarka Rolls-Royce będzie wtedy oferować wyłącznie napęd elektryczny. Również MINI jest na drodze do całkowicie elektrycznej przyszłości na początku lat 2030. Jeszcze w tym roku marka przedstawi zapowiedź zupełnie nowej rodziny MINI: zelektryfikowaną gokartową jazdę i pełną cyfryzację – zgodnie ze stylem życia klienteli MINI – oraz z wyraźnym naciskiem na zrównoważony rozwój i minimalny ślad ekologiczny.

BMW Group nadal zakłada, że do początku lat 2030 nie uda się stworzyć na wszystkich rynkach świata niezbędnych warunków, które umożliwią wszystkim klientom przejście na napęd całkowicie elektryczny. W związku z tym, aby zaspokoić potrzeby w zakresie indywidualnej mobilności, a jednocześnie przyczynić się do redukcji emisji CO2 w sektorze transportu, konieczna będzie również podaż wysokowydajnych napędów konwencjonalnych.

Wodorowe ogniwa paliwowe jako dodatkowa technologia napędowa

Od drugiej połowy dekady coraz większy udział w ofercie napędów mają stanowić wodorowe ogniwa paliwowe. BMW Group konsekwentnie rozwija tę technologię jako dodatkową opcję zrównoważonej mobilności indywidualnej i zapowiedziała już możliwość zastosowania w Nowej Klasie napędu elektrycznego opartego na wodorowych ogniwach paliwowych.

W tym roku w niewielkiej serii produkowane będzie pierwsze BMW iX5 Hydrogen do celów demonstracyjnych i testowych. Wysokowydajne ogniwo paliwowe i zoptymalizowany akumulator daje BMW iX5 Hydrogen unikatowy na skalę światową układ napędowy. Przy produkcji wodoru z wykorzystaniem energii odnawialnej i przy odpowiedniej infrastrukturze technologia ta może stanowić uzupełnienie oferty napędów BMW Group, a w szczególności spełnić wymagania klientów, którzy nie mają dostępu do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, często podróżują na długich dystansach i zależy im na dużej elastyczności.

BMW iFactory: Lean, Green, Digital – produkcja przyszłości dla Nowej Klasy

Nowa Klasa ma wyznaczać standardy nie tylko na drodze, ale także w produkcji. Od dziesięcioleci BMW Group uważa się za wzorzec w zakresie technologii produkcji i doskonałości operacyjnej w motoryzacji. W oparciu o ten poziom firma postanowiła na nowo zdefiniować przyszłość produkcji samochodów: BMW iFACTORY oznacza tę strategiczną docelową wizję produkcji BMW. LEAN. GREEN. DIGITAL.

BMW iFACTORY dostarcza odpowiedzi na wyzwania transformacji sieci produkcyjnej w kierunku e-mobilności i realizuje globalne, integracyjne podejście. Wdrażane będzie we wszystkich zakładach na całym świecie. Punktem startowym cyfrowej iFactory będzie nowa fabryka w Debreczynie, której budowa ma się rozpocząć 1 czerwca 2022 roku. Dokładnie 26 miesięcy później mają tam powstawać pierwsze prototypy Nowej Klasy. Ale również istniejące fabryki, takie jak macierzyste zakłady w Monachium, które w 2022 roku będą obchodziły 100-lecie istnienia, modernizowane będą w ten sposób w ramach trwającej transformacji i przygotowywane do przyszłych zadań.

W najbliższych latach BMW Group będzie kontynuować rozwój swojej globalnej sieci produkcyjnej w ramach klastrów Lean, Green, Digital, aby umocnić pozycję Nowej Klasy jako samochodu o najnowocześniejszej i najbardziej wydajnej produkcji.

Termin Lean oznacza wydajność, precyzję i dużą elastyczność, a także możliwość integracji w produkcji różnych technologii napędowych i architektur pojazdów – co już dzisiaj jest istotnym czynnikiem trwałego sukcesu w transformacji.

Green oznacza korzystanie z nowoczesnych technologii w celu zapewnienia produkcji przy jak najmniejszym zużyciu zasobów zgodnie z zasadą gospodarki o obiegu zamkniętym. W ten sposób BMW Group chce do 2030 r. ograniczyć emisję CO2 w produkcji przypadającą na jeden pojazd o 80% w porównaniu z rokiem 2019.

Digital oznacza korzystanie w produkcji z nauki o danych i sztucznej inteligencji, a także połączenie świata rzeczywistego i wirtualnego w planowaniu i rozwoju. W przyszłości pracownicy na całym świecie będą mogli łączyć się w wirtualne sieci, aby w czasie rzeczywistym kształtować produkcję przyszłości.

— Czynimy znaczne postępy w zakresie kompleksowej cyfryzacji firmy i jej produktów oraz stopniowej elektryfikacji oferty. Jesteśmy w stanie we własnym zakresie dobrze zarządzać wysokimi inwestycjami – dziś i w przyszłości. Mamy siłę i możliwości finansowe do tej głębokiej transformacji — mówił dyrektor finansowy Nicolas Peter.

DOSKONAŁOŚĆ OPERACYJNA JAKO PODSTAWA DALSZEGO SUKCESU

BMW Group zamknęła rok finansowy 2021 z sukcesem – znacząco wzrósł przychód, zysk i zysk netto koncernu. Sprzedaż wzrosła o 8,4% do 2 521 514 sztuk. Udział pojazdów zelektryfikowanych wyniósł 13% (328 314 sztuk / +70,4% w stosunku do poprzedniego roku).

Przychody koncernu wzrosły w 2021 r. do 111 239 mln euro (w poprzednim roku: 98 990 mln euro). Dzięki zwiększonemu udziałowi pojazdów o wysokiej sprzedaży BMW Group skorzystała z pozytywnych efektów dobrego asortymentu produktów i lepszej realizacji cen – zarówno w sprzedaży nowych samochodów, jak i samochodów poleasingowych.

W ciągu całego roku BMW Group osiągnęła skonsolidowany zysk przed opodatkowaniem w wysokości 16 060 mln euro (poprzedni rok: 5222 mln euro). Pozytywny efekt około 1 mld euro wynikł z rozwiązania rezerwy po zakończeniu w drugim kwartale prowadzonego przez Komisję Europejską postępowania antymonopolowego. Większe wydatki na badania i rozwój świadczą o tym, że BMW Group konsekwentnie kontynuuje swoją transformację. Koszty badań i rozwoju zgodnie z MSSF wzrosły znacznie w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły 6299 mln euro (poprzedni rok: 5689 mln euro). Skonsolidowany zysk netto osiągnął jednak nowy, wysoki poziom 12 463 mln euro (poprzedni rok: 3 857 mln euro). Liczba zatrudnionych na dzień 31 grudnia 2021 r. wynosiła 118 909 (poprzedni rok: 120 726).

Wskaźnik rentowności sprzedaży w segmencie samochodów w 2021 r. w górnej granicy prognozy

W segmencie samochodów zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 9870 mln euro (w poprzednim roku: 2162 mln euro). Wskaźnik rentowności sprzedaży segmentu wyniósł 10,3% (2020 r.: 2,7%), a więc leży w górnym zakresie prognozowanego przedziału.

Również segment usług finansowych skorzystał z niezmiennie wysokiego popytu na nowe i używane samochody premium. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 3753 mln euro, przekraczając znacznie wynik z poprzedniego roku (1725 mln euro). Pozytywny wpływ miało niezmiennie niskie zapotrzebowanie na rezerwy na ryzyko kredytowe.

W 2021 roku BMW Motorrad sprzedało więcej motocykli i skuterów niż kiedykolwiek dotąd – 194 261 sztuk (poprzedni rok: 169 272). Segment ten wygenerował przychody w wysokości 2748 mln euro (poprzedni rok: 2284 mln euro) oraz zysk operacyjny w wysokości 227 mln euro (poprzedni rok: 103 mln euro). Wskaźnik rentowności sprzedaży wyniósł 8,3% (w poprzednim roku: 4,5%), a zatem mieści się w prognozowanym przedziale 8-10%.

— W swoim rocznym sprawozdaniu finansowym BMW Group po raz kolejny udowodniła swoją siłę i elastyczność finansową. Pokazujemy, że nawet w wyjątkowo niestabilnych czasach zarządzamy naszą firmą z rozwagą, koncentrując się na jasnych kwestiach i utrzymując obrany kurs. Naszą ambicją w tym roku jest również wykazanie niezmiennie dobrych wyników. Pod względem operacyjnym jesteśmy do tego dobrze przygotowani. Dzięki wysokiej motywacji i odporności załogi na kryzys jestem spokojny o rok 2022, pomimo trudnych warunków ramowych — mówił dyrektor finansowy Nicolas Peter.

Perspektywy na rok 2022: znaczny wzrost skonsolidowanego zysku przed opodatkowaniem

W 2022 roku BMW Group będzie nadal bazować w codziennej pracy na doskonałości operacyjnej, aby nawet w trudnych warunkach kontynuować swój sukces w biznesie. Popyt na produkty firmy jest wysoki na całym świecie – dotyczy to zarówno modeli hybrydowych i elektrycznych, jak i tych z konwencjonalnym napędem. Jednocześnie sytuacja geopolityczna w Europie Wschodniej prowadzi do ograniczeń w sieci produkcyjnej BMW Group. Bez tych negatywnych skutków sprzedaż w segmencie samochodów byłaby nieco wyższa niż w poprzednim roku. Ze względu na spodziewane korekty w produkcji oczekuje się, że sprzedaż utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku.

Pełna konsolidacja BBA wpłynie na kluczowe wskaźniki wydajności BMW Group w roku finansowym 2022: przychody i zysk operacyjny segmentu samochodów w ramach pełnej konsolidacji znacznie wzrosną. Oczekuje się jednak, że w roku finansowym 2022 efekty konsolidacji nie będą miały istotnego wpływu na wskaźnik rentowności sprzedaży w segmencie samochodów. Gdyby nie skutki wojny w Ukrainie, BMW Group dążyłaby do osiągnięcia przedziału 8–10% w tym zakresie. Biorąc jednak pod uwagę negatywne skutki dostosowań produkcji, oczekuje się, że wskaźnik rentowności sprzedaży znajdzie się w przedziale 7–9%.

Prognoza ta zakłada już teraz, że skutki sytuacji geopolitycznej w Europie Wschodniej doprowadzą w najbliższych tygodniach do ograniczeń w sieci produkcyjnej BMW Group. Firma prowadzi intensywną i konstruktywną komunikację ze swoimi partnerami i dostawcami oraz wykorzystuje wysoki stopień elastyczności sieci produkcyjnej, aby ograniczyć te skutki do minimum. Pod uwagę brane są również zakłady produkcyjne tych dostawców na całym świecie. Jednocześnie BMW Group nadal sprowadza części z zachodniej Ukrainy, gwarantując w ten sposób długoterminowe perspektywy dla tamtejszych pracowników. We wszystkich tych działaniach priorytetem jest bezpieczeństwo miejscowego personelu.

segmencie motocykli prognozowany jest niewielki wzrost sprzedaży. Wskaźnik rentowności sprzedaży prawdopodobnie utrzyma się w docelowym przedziale 8–10%. Pełna konsolidacja BMW Brilliance tylko w niewielkim stopniu wpływa na wskaźniki wydajności segmentu motocykli.

segmencie usług finansowych oczekuje się, że wskaźnik rentowności kapitału własnego będzie kształtował się w przedziale 14–17%. W porównaniu z rokiem sprawozdawczym 2021 zakłada się, że silnie pozytywne efekty sprzedaży samochodów poleasingowych oraz złagodzenie sytuacji w zakresie dostaw półprzewodników w drugiej połowie roku, unormują się.

Ze względu na pełną konsolidację BMW Brilliance, skonsolidowany zysk przed opodatkowaniem znacznie wzrośnie w okresie objętym prognozą. Wynika to głównie z dodatkowego zysku operacyjnego w segmencie samochodów BMW Brilliance oraz z rewaluacji posiadanych akcji własnych, co miało pozytywny wpływ na wynik finansowy w wysokości około 7–8 mld euro. Efekty te z nadwyżką zrekompensowałyby eliminację dotychczasowego wyniku kapitałowego BMW Brilliance w wyniku finansowym oraz obciążeń z tytułu efektów konsolidacji w związku z pełną konsolidacją. Nawet przy uwzględnieniu negatywnych skutków korekt produkcji spodziewany jest znaczny wzrost zysku operacyjnego koncernu.

W tym roku firma zatrudni nowych pracowników, aby przyspieszyć zmiany technologiczne i wykorzystać perspektywy dalszego rozwoju. W 2022 r. BMW Group planuje zwiększyć liczbę miejsc pracy na całym świecie nawet o 5% (w stosunku do stanu z 31.12.2021).

Prognoza ta nie uwzględnia znacznego zaostrzenia sankcji wobec Rosji lub zmiany interpretacji obowiązujących sankcji, rozszerzenia konfliktu poza Ukrainę oraz dodatkowego znacznego wzrostu cen energii i towarów w związku z wojną w Ukrainie i związanymi z nią sankcjami.

Niezależnie od tego sytuacja pozostaje niezwykle dynamiczna, co znacznie utrudnia dokładną prognozę na rok 2022. Ewentualne dalsze długoterminowe skutki wojny w Ukrainie nie są obecnie możliwe do oszacowania i dlatego nie zostały uwzględnione w prognozie.

Ponadto zakłada się utrzymujące się wysokie międzynarodowe zapotrzebowanie na półprzewodniki, a tym samym trudną sytuację w podaży. W tym przypadku, podobnie jak w 2021 roku, istnieje ryzyko wystąpienia trudności w dostawach elementów półprzewodnikowych przeznaczonych do produkcji własnej. Obecnie nie spodziewamy się poprawy sytuacji przed drugą połową 2022 roku.

źródło: BMW Group