Volkswagen podjął decyzję o produkcji samochodów elektrycznych w kolejnych zakładach w Europie. Tym samym podtrzymano cel, którym jest osiągnięcie do 2025 roku pozycji światowego lidera rynku mobilności elektrycznej. Siedziba firmy i zakład produkcyjny w Wolfsburgu zostaną przekształcone, a konkurencyjność ma wzrosnąć dzięki wyższym wydatkom na przyszłe technologie.
Inwestycje zorientowane na przyszłość, które będą dotyczyły głównie rozwoju elektromobilności i cyfryzacji, po raz pierwszy będą stanowiły największą część całkowitych inwestycji, tj. 56 procent lub 89 miliardów euro. Inwestycje w sumie wyniosą 159 miliardów euro. Volkswagen spodziewa się, że do 2026 roku co czwarty sprzedany samochód będzie autem elektrycznym (BEV).
Samodzielne sfinansowanie
– Podjęte dziś uchwały pokazują, jak zdecydowanie dążymy do transformacji Grupy Volkswagen. Nasze inwestycje będą koncentrować się na przyszłości mobilności we wszystkich jej kluczowych aspektach oraz na systematycznej realizacji strategii Grupy. Nasza niezwykle solidna baza finansowa pozwala nam na samodzielne sfinansowanie niezbędnych inwestycji. Dlatego też jesteśmy bardzo pewni, że te decyzje inwestycyjne doprowadzą Grupę Volkswagen do przyszłych sukcesów – powiedział Hans Dieter Pötsch, Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG.
Więcej zakładów, więcej elektryków
Grupa konsekwentnie elektryfikując europejskie zakłady, zamierza wygenerować dodatkową synergię i wykorzystać efekt skali. W fabryki w Dolnej Saksonii Grupa zainwestuje około 21 miliardów euro, większość środków zostanie skierowana do zakładów produkcyjnych i zakładów, które produkują komponenty.
Elektryczny Hanower
W perspektywie średnioterminowej, rozpoczynając właśnie modernizację zakładu w Hanowerze, będzie on przestawiony na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Najważniejszy obecnie projekt Grupy, który dotyczy przyszłości, zostanie zrealizowany w Hanowerze, gdzie będzie produkowany model Artemis. Potwierdzono tam również produkcję nadwozia do nowego modelu marki Bentley. Kolejny model z rodziny ID. – ID. California (auta nie ma jeszcze w sprzedaży), również będzie powstawać w tych zakładach. Ponadto, fabryka w Hanowerze będzie przewodziła w Grupie pod względem produkcji pojazdów autonomicznych, takich jak MOIA i ID. BUZZ AD1.
ID.3 też w Wolfsburgu
W ramach Projektu Trinity potwierdzono przekształcenie fabryki w Wolfsburgu w kierunku produkcji samochodów elektrycznych. Biorąc pod uwagę duży popyt na nie, od 2024 roku Grupa planuje również przygotowanie tego zakładu do pełnej produkcji ID.3, zapewniając niezbędną wielkość produkcji tego modelu. Do tego czasu przewiduje się tylko częściową produkcję, z dostawami części z zakładu w Zwickau. Produkcja ID.3 w Wolfsburgu pozwoli Grupie dostarczyć dodatkową liczbę egzemplarzy, których sam zakład w Zwickau nie byłoby w stanie zapewnić.
Więcej komponentów do BEV
Niemieckie zakłady, które produkują podzespoły będą kontynuować transformację w kierunku elektromobilności zapoczątkowaną w 2015 roku. Fabryka w Hanowerze, oprócz części na potrzeby infrastruktury ładowania, będzie produkować także osie do modeli skonstruowanych na platformie konstrukcyjnej MEB. W zakładach w Brunszwiku, Salzgitter i Kassel, Grupa zainwestuje w zwiększenie istniejącej produkcji akumulatorów, wirników/statorów i silników elektrycznych do samochodów powstających na platformie MEB. Ponadto, zakłady te już przygotowują się do produkcji kluczowych komponentów platformy SSP. W ten sposób Volkswagen robi kolejny krok w strategicznym rozwoju i staje się kluczowym dostawcą modułów i platform elektrycznych.
Akumulatory z Salzgitter
Zakład w Salzgitter będzie nadal rozwijany w kierunku europejskiego centrum produkcji akumulatorów. Grupa zainwestuje około 2 miliardów euro, aby od 2025 roku produkować zunifikowane ogniwa akumulatorowe do wolumenowych modeli w gigafabryce w Dolnej Saksonii. W zakładzie w Salzgitter będą łączyć się produkcja, rozwój i kontrola jakości akumulatorów. W tym celu Rada Nadzorcza zatwierdziła utworzenie europejskiej spółki, która połączy wszystkie działania Grupy związane z akumulatorami i ułatwi w przyszłości zaangażowanie stron trzecich. Nowa spółka będzie również nadzorować strategiczne partnerstwa z firmami – Umicore, 24M i Vulcan Energy uzgodnione w ubiegłym tygodniu. Przyszły program produkcyjny dla zakładu w Osnabrück oraz koncepcja ponownego wykorzystania fabryki w Dreźnie zostaną rozważone w późniejszym terminie.
Dolnosaksońskie korzenie
– 89 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat zainwestowane w rozwój tylko technologii przyszłości, takich jak elektromobilność i cyfryzacja – to jasne zobowiązanie. W ten sposób strategia NEW AUTO może odnieść wielki sukces. Fakt, że w zakładach w Dolnej Saksonii – w Wolfsburgu, Hanowerze, Brunszwiku, Salzgitter, Osnabrück i Emden – zostanie zainwestowane łącznie 21 miliardów euro jest kolejnym znakiem, że Grupa Volkswagen jest zaangażowana w jej dolnosaksońskie korzenie. Cieszymy się z tego silnego sygnału, który zabezpiecza około 130.000 miejsc pracy – powiedział Stephan Weil, Minister-Prezydent Dolnej Saksonii i Członek Rady Nadzorczej Volkswagen AG.
Kolejne inwestycje w planach
W Lipsku synergia produkcji elektrycznych modeli skonstruowanych na platformie PPE zostanie wykorzystana w segmencie premium z dwoma modelami Porsche, natomiast przekształcenie fabryki w Neckarsulm, postanowiono odłożyć do pojawienia się następnej generacji modeli z rodziny Audi E6. W pełni „zelektryfikowana” fabryka w Brukseli od 2026 roku będzie produkować nowe Audi Q8 e-tron.
Od 2025 roku na Półwyspie Iberyjskim planuje się produkcję kompaktowych samochodów elektrycznych w wielomarkowej fabryce w Martorell oraz elektrycznych SUV-ów w fabryce w Pampelunie. Ostateczna decyzja jak poinformował producent, zależy od ogólnych warunków i zachęt ze strony hiszpańskiego rządu.
Nowa tożsamość Wolfsburga
Realizacja projektu Trinity, w przypadku którego rozważana jest fabryka poza obecnymi zakładami w Wolfsburgu, ma na celu stworzenie innowacyjnego, konkurencyjnego pojazdu elektrycznego nowej generacji i przystosowanego do 4-go poziomu jazdy autonomicznej, jednocześnie zapewniając produkcję w przyszłości. Do 2030 roku na terenie fabryki planuje się budowę drugiego nowoczesnego zakładu produkcji energii elektrycznej. Zostanie on uzupełniony najnowocześniejszym w Europie centrum badawczo-rozwojowym – Sandkamp Campus.
– W świecie strategii NEW AUTO nasz model biznesowy przechodzi radykalną zmianę – koncern Volkswagen z tradycyjnego producenta samochodów przekształca się w zintegrowaną Grupę z silnymi grupami marek i z wiodącymi na świecie platformami technologicznymi. Wolfsburg, gdzie od lat mieści się siedziba Grupy, będzie miał kluczowe znaczenie dla transformacji, ponieważ silną pozycję możemy zabezpieczyć na dłuższą metę tylko wtedy, gdy zakład w Wolfsburgu odniesie sukces. Dzięki naszej wizji na rok 2030 fabryka w Wolfsburgu zyska nową tożsamość. Celem jest stworzenie zrównoważonego zakładu o zasięgu międzynarodowym z efektywnym sterowaniem Grupą, dwoma zakładami produkcji elektrycznej oraz najnowocześniejszym centrum badawczo-rozwojowym, które pozwolą określić i rozszerzyć kolejne dziedziny działalności w przyszłości – powiedział Herbert Diess, CEO Volkswagen AG.
źródło: ORPA.pl