Wysokie natężenie ruchu ulicznego stwarza wiele codziennych zagrożeń dla bezpieczeństwa niechronionych użytkowników dróg. Dlatego Volvo Trucks wprowadza dwa systemy bezpieczeństwa skupiające się na ochronie pieszych i rowerzystów.
Volvo Trucks nieustannie rozwija swoje aktywne systemy bezpieczeństwa, aby chronić niechronionych użytkowników dróg, takich jak rowerzyści i piesi, a wszystko to w celu podjęcia kroków w kierunku długoterminowej wizji firmy, polegającej na wyeliminowaniu wypadków z udziałem Volvo Trucks.
Najnowszym przykładem jest system aktywnego wspomagania unikania kolizji bocznych Volvo, gdzie kluczowym słowem jest „aktywny”. Jest to ewolucja istniejącego systemu bezpieczeństwa, do której dodano funkcję aktywnego hamowania. Wykorzystując czujniki radarowe do wykrywania zbliżających się rowerzystów, system może ostrzegać kierowcę, a w razie potrzeby może teraz również aktywnie hamować pojazd ciężarowy, aby uniknąć kolizji z rowerzystami podczas skręcania w stronę pasażera.
„Ciężarówki biorą udział w 15. procentach śmiertelnych wypadków drogowych, a ruch miejski może być wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonego kierowcy ciężarowego”, mówi Anna Wrige Berling, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Produktów w Volvo Trucks. „W Volvo Trucks nieustannie pracujemy nad poprawą bezpieczeństwa naszych pojazdów, aby chronić zarówno kierowcę, jak i innych użytkowników dróg. Ten system bezpieczeństwa, mający na celu ochronę rowerzystów w środowisku miejskim, stanowi jedną z naszych najnowszych innowacji, która przybliży nas o krok do naszej długoterminowej wizji zerowej liczby wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych Volvo”.
System aktywnego wspomagania unikania kolizji bocznych będzie dostępny do zamówienia dla klientów od listopada 2024 r. w modelach Volvo FH, FM i FMX na wszystkich rynkach na całym świecie.
System hamowania awaryjnego nowej generacji — kilka lat przed przepisami
Drugim systemem jest system ostrzegania przed kolizją nowej generacji z hamulcem awaryjnym firmy Volvo Trucks. System ten został wprowadzony po raz pierwszy w 2012 r. i od tego czasu jest stale udoskonalany. Wykorzystuje zarówno kamerę, jak i czujniki radarowe do monitorowania ruchu przed ciężarówką, a jeśli wykryje ryzyko kolizji, system jest zaprojektowany tak, aby ostrzec kierowcę, a w razie potrzeby automatycznie zahamować, aby uniknąć kolizji lub ją złagodzić.
Dzięki najnowszym udoskonaleniom system ten może wykrywać, ostrzegać i hamować nie tylko inne pojazdy, ale także pieszych i rowerzystów. Został certyfikowany zgodnie z nowymi, bardziej rygorystycznymi przepisami europejskimi* dotyczącymi zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego, które nie wejdą w życie przed 2028 r. Ponadto system Volvo Trucks przewyższa nawet nadchodzące przepisy pod względem sytuacji drogowych, które ma obejmować.
„Cieszymy się, że wymagania prawne są wdrażane zgodnie z naszą wizją zerowej liczby wypadków”, mówi Anna Wrige Berling. „Jednak w Volvo nie będziemy czekać na przepisy – będziemy nadal wprowadzać innowacje i przekraczać wymagania prawne dzięki nowym funkcjom, aby wspierać nasze ambitne cele”.
Ten system automatycznego hamowania jest standardowym wyposażeniem w Europie we wszystkich ciężarówkach serii FH, FM i FMX od 2025 r. i jest dostępny jako opcja na całym świecie.
źródło: Volvo Trucks